Mitt bygge blir i grunden ett slutet system. Cirkulationspump, slang till absorbator och tillbaka. Kretsen passerar en värmeväxlare som genomströmmas av poolvattnet.

Pump på och av skall styras av termostat och förhoppningen är att det enda som skall störa badtillvaron är knäppen från kontaktorn som slår av och på.

MEN!:

Över till verkligheten. Någon gång stannar pumpen. Kan finnas många anledningar till det, ett exempel är strömavbrott. Då kokar vattnet och det blir sprängning.

Kretsen behöver alltså en säkerhetsventil och/eller ett expansionskärl.

Blir jätteglad för synpunkter på följande funderingar:
Clas i sjön har en säkerhetsventil med arbetstryck 9 bar. Kan det vara nåt?
Om man har expansionskärl blir väl säkerhetsventil överflödig?

Alla synpunketer och funderingar välkomnas. Även rörande värmeväxlaren etc.

Görasjälvalltingmåste.

Har infört hantverkarförbud i mitt hus.
 
Kan ikke skjønne hvorfor du må bruke vxl du taper energi på dette da den sikkert ikke har større virkningsgrad enn 70%. Alle jeg vet om kjører direkte bassengvannet til solfangersystemet med en 3-veis ventil. I tilfelle at du vil bruke lukket system må du både ha ekspansjonstank og sikkerhetsventil. Du er også avhengig av at pumpa går når du har varme å hente men det har du vel koll på. Se ellers flere ideer på poolforum.se.

PS liker ditt forbud :cool:

Du finner bilder av mine solfangere i linken under og i albummet svømmebasseng.
 
Jag har tidigare byggt och testat solfångare med direktuppvärmning av poolvattnet.

För att reningsanläggningen skulle fungera under uppvärmningen krävdes grova rör för genomströmningen. Det medförde att anläggningen blev väldigt stor och klumpig.
Jag kunde heller inte använda koppar i absorbatorerna eftersom badande blondiner då får grönt hår sägs det.

Någon automatik kunde jag inte komma på utan jag  fick hålla koll på när solen tittade fram och manuellt vrida om till solvärmaren. Vid en resa kom det  hela i kokning och rören gled ur skarvarna. Tänkte inte på att täcka den.

Den enda automatiken var att solfångaren rev sig själv.

Min tanke är nu att bygga små (1 kvm) enheter med mycket effektiva kopparabsorbatorer. Jag kan då bygga ut efter behov. Värmeväxlaren medför att jag inte behöver "störa" poolsystemet vid mina experiment. (Förutom då jag kopplar in den).

Poolen är inglasad och har poolgard på natten. Solvärmaren behöver därför inte kämpa på samma sätt mot avdunstning och avkylning. Jag kan därför godta sämre verkningsgrad.
:-/
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Høre fornuftig ut, men 1 m2 høres lite ut ::) Regner med at du må ned på 5mm kobberrør for å få så lite vannskikt som mulig, øker mottaksevnen til vannet. Kan være noen med mere erfaring på dette på poolforum.se De fleste som har selvbygd har brukt PEM-rør (sorteplastrør) men de har også brukt poolvannet direkte. Mine gummimatter er 1 meter brede og 6 meter lange. og jeg har 4 stykker, skal idriftsetttes i juli.
 
Hade tänkta använda 1 m långa 8 mm kopparrör nedpressade och hårdlödda i 0,3 mm mjukglödgad kopparplåt.

Tänkte mig en bredd på kopparplåten som tillåter 10 stående rör, dvs 10 cm breda kopparplåtar. Det hela hamnar då på c:a 1 kvm. Övre och undre horisontella rör kanske kan var 15 mm.

1 sådan sektion kanske visar sig var för lite. Jag räknar då med att göra en eller flera likadana sektioner som parallellkopplas.

Värmeväxlaren ger mig huvudbry. Den få heller inte innehålla koppar där poolvattnet forsar fram. Miamipool säljer värmeväxlare helt i rostfritt där den minsta, billigaste kostar 3.250:- och klarar 13 kw. (Är dyrt i förhållande till de andra enheterna men behövs ju endast i ett ex.)

Kan det finnas alternativ?

Hoppas kunna fotografera delarna allt efter färdigställandet och visa dem på forumet.
 
Konstruktionen börjar ta form på papperet nu. Jag tänker använda 5 mm kopparrör nedpressade och lödda i tunn kopparplåt. Kopparrör är dyra hos rörkrökarna (kanske inte ens finns 5 mm). Funderar därför på Biltemas bromsrör som säljs i 10-m längder.

Kopparplåt i tjocklek under 0,5 mm kan jag inte hitta. (Förutom Clas i Sjöns mindre bitar).

Vill helst ha en hel kvm.

Tacksam för tips!
:cool:
 
Lyfter den här tråden för jag skulle så gärna vilja veta hur det går!
 
Aluminium istället? har ju bra CW och ger inte grönt hår vad jag vet...
 
sollentunahuset skrev:
Lyfter den här tråden för jag skulle så gärna vilja veta hur det går!
Hej!

Kul att du lyfter tråden. Jag lovar att fortsätta projektet. Blev ett stopp eftersom jag donerade en njure till min lille pöjk (41 år).

Det är alltså fortfarande endast på "papper".

Kanske vinterjobb?

A
 
Oj! Tufft! Vila upp dig och hoppas att operationen gick bra för er båda.
 
gunne skrev:
Aluminium istället? har ju bra CW och ger inte grönt hår vad jag vet...
Jag tänker använda värmeväxlare och kan därför välja koppar eftersom den har överlägsen värmeledningsförmåga.
 
Nu kanske jag komer med ett inlägg i debatten som är helt fel. :-[
Men då får även jag svar ;D

"Rör av koppar i systemet kann fälla ut kopparsalter vid lågt PH eller hög klorhalt"

Om inte jag minns fel så provade en bekant detta för ett bra tag sedan. Han hade då en "kasserad"elpatron i koppar som uppvärmingskälla. Det + klor i poolen färgade poolvattnet b-jsbrunt :-?
 
Rör av koppar kan fälla ut!

Just det. Helt riktigt. Aldrig poolens cirkulationsvatten genom koppar. Därför tänker jag använda värmeväxlare.

Utan att vilja mästra på något sätt: Värmeväxlaren är tillverkad helt i rostfritt.

För att förenkla värmeväxlarens konstruktion: Vi tänker oss ett rostfritt rör, 3 dec långt, med  en dimension lika med poolens cirkulationssystem. Vi klipper av poolens cirkulationsslang och kopplar in det rostfria röret i systemet. OK? Ingen missfärgning av poolvattnet.

Utanpå det rostfria röret har vi lagt ett 2 dec långt rostfritt rör som svetsats fast med täta väggar i det vekare röret. I det grövre röret låter vi det vatten som värmts
upp i solfångaren och som passerar koppar cirkulera.

Värmeväxlaren är konstruerad så, genom ett kanalsystem, att värmeutbytet blir maximalt.

Värmeväxlaren är inget för hempularen. Den måste man nog böta c.a 4.000- för.

En trevlig egenskap hos värmeväxlaren i en pool är att så snart du har anslutit den i cirkulationssystemet kan du experimentera hur mycket du vill med solvärmaren utan att störa poolens system.









 
Noe nytt? Bilder?
 
Jag trodde det va värmeväxlaren du snackade om att du skulle bygga. E den i rostfritt blir det ju såklart inget problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.