hellO!

Har nu, efter att räntorna börjar peka neråt igen, åter börjat titta på hus. Jag är händig, har flertalet kompisar som är snickare och andra familjemedlemer i klanen som byggt om sina egna hus etc. Jag jobbar natt inom psykiatrin och har faktiskt rätt mkt fritid och planerar nu följande: Köpa grund, väggar och tak (gräva för grund själv) och sen bygga inre väggar, lägga golv etc själv med hjälp av vänner etc.

Vilken tillverkare hade ni rekommenderat att jag pratar med?

Har vidare funderingar på att, från hustillverkaren, köpa golvvärme och pelletspanna och få det installerat. Samma med el och vatten.

Alla tankar är välkomna även de om ekonomi och kalkyler. I vänersborg där jag bor finns tomter som inte blivit sålda och fler planeras. Budgeterat ungefär 250 000 för köp av tomt och vägavgift. Sen tillkommer grävning och material för grävning.

Vidare planering kommer innefatta material för insidan, vitvaror och tapeter.

Tack på förhand!

Mvh
Dave
 
Varför inte göra allt i lösvirke, och bygga själv? Själva stommen är en ganska liten del av husbygget, och med dina kontakter låter det som om du skulle kunna få både råd och dåd från släktingar och vänner.
 
Hm det var en ide´, då kommer ju tidsaspekten in, då får jag inte ha bråttom. Sen bor jag billigt som jag gör idag men börjar få ont om plats.

Då får man förhandla med någon brädgård, leta efter en lokal såg kanske? har inte ens funderat på lösvirke.

Men det var en ide´ jag ska fundera på. Tack för svaret.

Dave
 
Hej!
Vi valde Kvalitets-Hus för att de var så flexibla och kunde bygga hus efter arkitektens ritningar. Men oj så fel det var...STORT misstag. Orkar inte ens berätta hela storyn, men hur som haver så står vi här nu med en dyr rättslig process och ett ofärdigt hus. Men vi ger oss inte, De ska inte komma undan!
Mitt råd är att bygga i lösvirke, Då har du mycket mer kontroll över kostnad och framförallt kvalitet..men faktiskt även tiden.

Viktigt är dock att hitta en riktigt bra och pålitlig byggare/snickare.

Lycka till!
 
Hemmakatten
Du kan ju bygga i lösvirke med en lokal snickare. Den tid extra det tar jämfört med prefabhus är att få upp stomen. >Resten tar varken längre eller kortare tid om du anlitar snickare.
 
Hm intressanta inlägg. Då gäller det att hitta en snickare då som vet vad han gör, som kan ta in elektriker etc. får försöka hitta en och ringa o kolla lite.

Tack för svaren! :)

Dave
 
F
Jag hade köpt prefabricerat med dörrar och fönster från Arvidssons snickeri. Ingår innerväggar, innertak, isolering, papp, takpannor mm i satsen. Bra kvalitet med fabriks byggda väggar. Grym flexibilitet, inga mellanhänder (inga övertalande säljare i kostym) och ärliga och bra priser.
 
Hittade hemsidan, ska kolla vidare, tack det var ett väldigt intressant tips!!

Mvh
Dave
 
Redigerat:
Kör lösvirke, ända sättet att ha kontroll på kvaliteten. Har byggt både prefab och lösvirke, går inte att jämföra.
 
Jag är verkligen intresserad av kvaliteten men det får stå emot priset med. Prefab kostar en fast kostnad o sen tillkommer en massa utöver, en stor kostnad initialt. Lösvirke köper man löpande? Så vilket är billigast? Kostnaden har dock inget o göra med att jag är snål, jag är sjuksköterska inom psykiatrin och tjänar inte direkt några större pengar.

Sen gäller det att hitta en snickare/ansvarig som har bra referenser, kanske någon som vet en i närheten av Vänersborg? :)
 
Du/ni har inte funderat på att mura huset med t.ex Isoblock ?
Vi var inne på att bygga ett lösvirkeshus, bl.a Fiskarhedenvillan eftersom man bygger trähus av tradition, sedan började vi fundera på ett "stenhus" med för och nackdelar.

Efter mycket funderande så slutade det med att vi valde Lammiblock till huset och Finjas Ergothermblock till pann/hobbyrummet.
En stor fördel under byggnationen är att blocken inte är känsliga för fukt, vilket gjorde att vi murade/staplade när vi hade tidöver.

Jag har aldrig murat eller byggt innan men med diverse hjälpmedel tex murarlåda, laser etc så tycker jag inte att det har varit så svårt men det tar tid !!!.
Det vi har fått hjälp med är taket och putsning, annars har vi gjort allt själva med hjälp av släkt/vänner.

Våran förhoppning är att vi flyttar in i huset under våren så jag kan inte säga hur det är att bo i ett "stenhus" (bor i ett trähus idag) men det jag märkte med hobbyrummet är att Ergotherm blocken är "värmetröga" (svalt varma sommardagar) och Lammiväggarn har större massa per kvm.

Mvh Peter
http://villagomma.blogspot.com
 
Jag har en kompis som är helt såld på stenhus/blockhus. Jag kan säga direkt att jag o min fru inte har förkastat något så stenhus är en möjlighet helt klart. Kan du nämna några siffror då det gäller kostnaden för dig att sätta upp och få på tak etc? har du använt dig av snickare heltid eller då och då?

Tacksam för svar och tack för ditt inlägg!

Dave
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.