Varför måste ett husbygge bli så dyrt?

Vi skall börja rita på vårt drömhus. Det måste finnas något sätt att rita och bygga ett hus på ett ekonomiskt sätt utan att tumma för mycket på kvaliten.
Nedan följer några tankar och frågor.

Köpa byggmaterial själv?
Jag har hört att om snickaren köper byggmaterialet till ditt hus så läggar han på 20% på materialkostnaden. Skulle man kunna köpa virket själv för att få ner kostnaderna men att en snickare ändå bygger huset.

Utländsk arbetskraft?
Kan man använda utländsk arbetskraft på ett lagligt sätt men ändå till ett fördelaktigt pris.

Skippa mellanhänderna?
Skulle man kunna gå direkt till en modulfabrik med sina ritningar istället för att gå via ett husföretag.
Eller skulle dina snickare kunna bygga moduler inomhus för att sedan resa på plats (bli ditt egna husföretag)

Beprövad teknik/material, nya användningsområden?
Kan man använda sig av teknik/material som används till industri projekt ex. industribyggnader, arenor, hangarer, höghus, tunnelbyggen, brobyggen mm. som kan användas till en villa.

Utformning?
Att lägga kök och badrum nära varandra för att förenkla rör, vvs, VA installation.
Att göra en plintgrund som följer tomtens nivåer istället för att spränga och göra platta på mark.
Att använda sig av standardmått.
Att använda sig av CC60 mått när du ritar in fönster dvs 60cm och 120cm borde göra bygget enklare.
Att ha takstolar istället för limträbalk.

Undvika?
Finns det material, byggteknik som man vet är dyrare än annat som man kan ersätta med något billigare.

Begagnat material?
Man skulle kunna köpa tegelpannor med fin patina. Golv man slipar upp osv.

Förhandla?
Man borde kunna förhandla mer med sina leverantörer nu när vi går in i lite mörkare ekonomiska tider.

El?

Hur skall man tänka för att el-arbetet inte blir så dyrt.


Det jag har skrivigt ovan är mina tankar, men ej några svar.
Skulle vara superintressant att höra vad någon av er har att säga om detta.
Vad skall man tänka på för att bygga så kostnadseffektivt som möjligt.
Finns det något ni gjort som fick ert husbygge att bli mer ekonomiskt.
Finns det böcker eller hemsidor som tar upp dessa frågor.

Tack på förhand!
 
Beroende på vad snickaren har för rabbat så kan hans pris plus 20% vara bättre än vad du får ändå, jag säger inte att det alltid är så men man kan inte genrellt utgå från en sak i byggsvängen utan man måste kolla, kolla och kolla mera.

En enkel fyrkantig låda må se tråkig ut men den är relativt billig att bygga. Dvs så långa och raka väggar som möjligt. Inte alltför brett heller utan håll det lite lagom 8-9 meter eller så för då kan man köra med relativt enkla fribärande takstolar.

Sen är det som du säger dags att tänka efter före när man placerar ut saker och ting i sitt hus.

Prismässigt så kan man spara rätt rejält genom matrialval. Våtrumsmatta istället för kakel tex. Betydligt snabbare att montera och enklare krav på bakomliggande vägg.

Sen är det också så att man kan göra bra mycker själv också och där ligger en möjlighet till rätt stora besparingar.
 
En av de mest konstruktiva trådarna hittills hos Byggahus.se!
Alla de där knepen leder vidare till intressanta följdfrågor.
 
Plasse skrev:
Varför måste ett husbygge bli så dyrt?



El?
Hur skall man tänka för att el-arbetet inte blir så dyrt.




Tack på förhand!
Du kan dra alla trådar & sätta alla kopplingsdosor mm på egen hand. Sedan tar du endast elektrikaren till att ansluta.
 
Snailman
Smacker skrev:
Du kan dra alla trådar & sätta alla kopplingsdosor mm på egen hand. Sedan tar du endast elektrikaren till att ansluta.
men bäst att se till att förhandla med elektrikern om denna metod innan du börjar montera något själv...
 
Vi har byggt ett helt hus själva..
Har läst någonstans att hälften av kostnaden är hantverkarna och hälften materialet.
Kan ni så gör mycket själva...

Badrum= dyrt.
Kök blir OK på IKEA ( även deras vitvaror enligt oss)
Egna kalkyler stämmer sällan utan det blir ofta dubbelt så dyrt av någon konstig anledning....


Snåla inte för mycket !!!!
Tex med el, värmesystem m.m
Det kommer man att ångra sen och då kan det vara för sent..
Vi har lagt saker på is istället.
Tex centraldamsugare har el m.m framdraget samt ett skåp finns för slang mm.
Sen kan man inskaffa denna när man har råd.

Ang material så skall dom ju sitta där ett tag....väljer man för snålt så kanske man byter efter en kort tid vilket betyder att det blev dyrare i slutet.


Är det nybygge på ny tomt ?
Kolla vilka avgiftter som tillkommer med el, avlopp bygglov m.m m.m.
Kan bli smaskit dyrt..
Vårat enkla bygglov för 35 m2 tillbyggnad kostde 13 000:- i mölndal.


Lycka till


Anders
 
I
Du hittar en utförlig tråd om detta som jag skrev för länge sen under Planlösningar allra överst.
__________________________
Byggaren
 
Du resonerar i kloka banor och du har gjort en bra sammanställning. Men tittar man på det punkt för punkt är det inga nyheter, utan alltihop är egentligen självklarheter. Det enda jag är tveksam till är det där med industriteknik. Det kan vara svårt att överföra till ett småhus, särskilt för en amatör.
Dock tar du inte upp den största enskilda besparingen - att göra jobbet själv. Det är här du har chans att spara kanske en halv miljon.
 
Mikael_L
Smacker skrev:
Du kan dra alla trådar & sätta alla kopplingsdosor mm på egen hand. Sedan tar du endast elektrikaren till att ansluta.
Olagligt förfarande, så en helt laglydig elektriker kommer vägra.
Vilken elektriker som än tar på sig att fortsätta riskerar (antagligen rätt liten risk, dock) sin behörighet.
 
Slagit ihop dina två trådar till en. Starta bara en tråd om en fråga tack
/Mats
Moderator
 
Den punkt med utländsk arbetskraft tycker jag man ska tänka mer en en gång på. Vad skulle hända om alla använde utländsk arbetskraft. Jobben skulle försvinna för svenska snickare etc. Använd era lokala förmågor i största utsträckning är mitt tips, blir ju även lättare efteråt att diskutera om något inte blev så bra. Svenska hanverkare är för dyra säger endel. Löjlig kommentar då vi har en helt annan levnadsstandard i detta land. Skulle svenska hantverkare vara sämre betalda än alla andra grupper i Sverge...

Min snickare tog inget påslag för virket och andra inköp så det är väl olika antar jag. VVS killen gjorde det men priserna blev som någon nämnde ändå bättre än vad jag kunde fixa själv.

Vill man ha det riktigt billigt får man göra saker själv tror jag. Att tumma på en massa saker gör bara att man ångrar sig efteråt och att huset blir svårare att sälja den dagen det är dags för det.
 
I
bumpaberra skrev:
Den punkt med utländsk arbetskraft tycker jag man ska tänka mer en en gång på. Vad skulle hända om alla använde utländsk arbetskraft. Jobben skulle försvinna för svenska snickare etc. Använd era lokala förmågor i största utsträckning är mitt tips, blir ju även lättare efteråt att diskutera om något inte blev så bra. Svenska hanverkare är för dyra säger endel. Löjlig kommentar då vi har en helt annan levnadsstandard i detta land. Skulle svenska hantverkare vara sämre betalda än alla andra grupper i Sverge...

Min snickare tog inget påslag för virket och andra inköp så det är väl olika antar jag. VVS killen gjorde det men priserna blev som någon nämnde ändå bättre än vad jag kunde fixa själv.

Vill man ha det riktigt billigt får man göra saker själv tror jag. Att tumma på en massa saker gör bara att man ångrar sig efteråt och att huset blir svårare att sälja den dagen det är dags för det.

Så sant som det är sagt.
____________________
Byggaren
 
Som egenbyggare ska jag ge mina svar på dina frågor. Vi bygger eget hus efter egen ritning. Det kostar skjortan, fast vi bara anlitar för en bråkdel. Om du ska kunna bygga billigt är nog enda raka vägen att vara allmänbildad och kunna mycket, och det är ju ingen kunskap man lär sig över en natt...

Köpa byggmaterial själv?
SVAR: Ja, snickaren lägger på, så fungerar det. Köper du in materialet själv har du möjlighet att ta in offerter från flera håll och jämföra dem sinsemellan. Verkar som att man får mycket bättre pris än "hyllpriset" om de ser att du handlar det mesta från ett ställe. Var lojal, då kan de ge bättre priser. Glöm inte att det tar en sjujäkla tid att göra offertförfrågan (du måste veta vad du behöver, och det är inte det lättaste alltid, man läser och läser...) det tar tid att få in offerten och slutligen ska de jämföras. Glöm inte att man kan köpa en del till billigare peng från ex. tyskland också.

Utländsk arbetskraft?
SVAR: Inte så insatt i det, har hört både bra och dåligt, men det beror nog på vad man får tag på för folk. Men ska du komma undan billigt, är det bara att snicka själv...

Skippa mellanhänderna?
SVAR: Ja, vi gick direkt till en "modulfabrik" som mestadels gör takstolar, de gjorde våra väggar i block och reste på plats. Dock helt tomma väggar, bara reglar och fasad, samt läkt och papp.

Beprövad teknik/material, nya användningsområden?
SVAR: Ja, det är jättespännande! Det är du som sätter gränserna! "Offentliga" lösningar är mycket intressanta, en del är mycket dyrare, men en del är mycket billigare också.

Utformning?
Att lägga kök och badrum nära varandra för att förenkla rör, vvs, VA installation.
SVAR: En liten fördel, tror vi kollade detta, men det var ingen större extrakostnad...

Att göra en plintgrund som följer tomtens nivåer istället för att spränga och göra platta på mark.
SVAR: Plinta eller påla? Du måste analysera marken noga och ibland ser man inte vad som lämpar sig bäst förrän marken av avtäckt. Efter diskussioner med flera källor så verkade det som att det var platta på mark som är bäst, om marken tillåter det.

Att använda sig av standardmått.
SVAR: Allt som är standard är billigare, allt som frångår standard är dyrare.

Att använda sig av CC60 mått när du ritar in fönster dvs 60cm och 120cm borde göra bygget enklare.
SVAR: Tja, en regel hit eller dit, sätt upp reglarna och sätt in fönstren där det passar, är det mellan reglarna så är det ju ett plus i kanten.

Att ha takstolar istället för limträbalk.
SVAR: Beror på vilken bärighet taket bör har, som i sin tur beror på vars i landet du bor (snö...). Beror på flera faktorer, längden på takstolarna osv... Jag tycker att dessa uträkningar verkar allt för komplicerade, lämnade bort dessa räkenskaper. En ordentlig bärighetsritning var ju något som modulfabriken även krävde!

Undvika?
Finns det material, byggteknik som man vet är dyrare än annat som man kan ersätta med något billigare.
SVAR: Tja, vi bor i Sverige. Använd material som vi har här, trä... Det finns många lösningar och jag tror att vi här hemma stirrar oss lite blinda på hur hus oftast byggs här. Det finns säkert andra intressanta material man skulle kunna använda, men jag är tveksam till om det finns något billigare...

Begagnat material?
Man skulle kunna köpa tegelpannor med fin patina. Golv man slipar upp osv.
SVAR: Ja, väldig eco. Såg ett program på tv, igår tror jag det var, och de hade rivit en gammal mjölkhangar och återanvänt ALLT material och byggt ett nytt hus av. Det är genomtänkt och skapar ett otroligt spännande hus!

Förhandla?
Man borde kunna förhandla mer med sina leverantörer nu när vi går in i lite mörkare ekonomiska tider.

SVAR: Eller tvärtom? Passar på den frågan.

El?

Hur skall man tänka för att el-arbetet inte blir så dyrt.
SVAR: El är ett av de tuffaste momenten vi stött på. Lär dig hur el dras, kort och gott. Sen kommer du att märka att det finns flera lösning och teorier, sen står du där mitt upp i allt, beslutar dig för att börja om och göra på annat sätt... Men vissa verkar ha en fallenhet för att förstå det där med el...du kanske är en av de lyckliga :)
Du kan åtminstone dra alla rör själv och om du känner någon snäll och hjälpsam elare kanske du även skulle kunna dra trådarna och att elektrikern kollar av det hela och snör ihop det. Belysning anser jag dock är mycket viktigt för hela slutkänslan ska bli bra, flera ljuskällor för flera olika ändamål ska det vara. Välplanerad belysning verkar vara underskattat i våra hem.


Summa summarum: Som min sambo säger: "Det är dumt att vara dumsnål". Använder man billiga lösningar är det ofta så att missnöje utbrister och man måste göra om, vilket i slutändan blir dyrare.
Det måste vara jättesvårt att försöka bygga efter dessa remisser, så billigt som möjligt, om man bygger sitt första hus. Verktyg måste man ha också, men det kanske ni har redan? Och det går inte att bygga ett hus med "billiga" verktyg, efter ett år kommer ni att vara ganska sura...

Vissa saker kan man bara inte fixa själv, man måste anlita fackfolk. Det är svårt att välja ut rätt företag också. Det kan se bra ut på offerten, men är du inte insatt i det hela kanske du inte märker att de missat, (kanske ej av avsikt) att ta med vissa delar och det blir dyrare i slutändan. Få vill lämna fasta priser. Sen vill du ju anlita någon som har gott rykte också.

Bor man i en storstad har man mer att välja mellan också, om det underlättar eller ej vet jag inte...

Kontakter är alltid bra också. Att kunna rådfråga med kunnigt folk.

Hoppas du gillar att läsa också, för det är MYCKET fakta man behöver. Min hjärna har svämmat över flera gånger och innan man hinner sätta igång med just det momentet, så har man glömt hälften.

Hoppas du har fått något tips, det är mina erfarenheter, so far...from realtity.

En annan sak du kan fundera över är hur lång tid ni har på er att bygga huset också. Ska det gå fort kanske man inte alltid har tid att få tag på det där billigare... men å andra sidan kostar det ju att ha byggnadskreditiv under längre tid också. Kolla med er bank vad ni får för ränta.

Vad har ni för budget då? För vissa är ju 4 miljoner billigt ;-)

Ja, det skulle nog kunna gå att skriva en bok om ämnet...

Lycka till!
Ska bli intressant att följa, om ni vågar er in i byggträsket ;-)
Det är skitkul ibland och skitjobbigt ibland. Men jag tror inte att jag ångrar mig, hittills... Efter 1 års byggande...
 
Redigerat:
Tack för svaren!

Har du några länkar till modulbyggarna som ni använde? Blev det mer kostnadseffektivt att göra så?

Har du några länkar till dom utländska leverantörerna? Skall ha ganska mycket fönster och glaspartier vilket jag vet är dyrt. Finns det utländska billigare leverantörer även för fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.