Någon som vet huruvida det finns bestämmelser kring hur ventialtionen till ett "pannrum" skall vara?
Det är inget "riktigt" pannrum, då pannan är på 20kW, och gränsen för pannrum (i lagens mening) går vid 60(?)kW.
Utrymmet kommer finnas i garaget och vill använda spillvärmen till att värma garaget.
Första tanken var då vanliga till/frånluftsventiler, blockventiler.
Men så slog mig tanken att det kanske finns regler kring detta, då det skall vara dörr med brandskyddsklass EI30 och dubbelgips i väggarna... så då borde det rimligtvis finnas något kring ventilationen också?

Någon...? :confused:
 
Just kombinationen panna-garage har jag för mig regleras speciellt, pannan i garaget känns knepigt, läs BBR.
 
Har försökt mig på BBR, men ögonen la av efter en stund. :D
Hade en herre här förra veckan, som säljer pelletsanläggningar, vi gick då igenom möjliga installationslösningar.
Garaget är i nuläget oisolerat, ingen gips på väggarna osv.
Så det hela blir så gott som från scratch.

Jag hade två alternativ - endera bygga ett "pannrum" med branddörr, dubbelgips, och då skulle det betraktas som en egen brandcell.

Eller göra ett enkelt rum, med vanlig innedörr, men köra dubbelgips i hela garaget, plus brandklassad port. Då skulle hela garaget klassas som en brandcell.

Det lutar åt det första alternativet, då jag inte vill byta mina fina nymålade portar, och vill ha OSB+gips i verkstadsdelen.

Men vi glömde ventilationen... lite sent på dygnet att ringa honom, så jag tänkte höra med er kunniga här på forumet först. :D
 
Pannrum - garage kräver väl två dörrar? En sluss... i vart fall sa min sotare och kvalitetsansvarig så.
Tips! Ring sotarn det är han som bossar i pannrummen.
-Sen kan du medela här så även jag kan slänga dit en pax fläckt :)
 
Undrar jag om det är definitionen "garage" som ställer till det...?
I mitt fall blir det inget garage när väl pannrummet är på plats. Har bara 24kvm, och med ett pannrum så blir det ingen bilplats kvar... :(
Jaja, jag får axla ansvaret och ringa sotar'n på måndag!
 
Har du inte tänkt använda det som garage så kalla det inte garage eftersom du inte får ha panna i garage. Kalla det inte pannrum heller eftersom du då trasslar in dig i pannrumsreglerna utan kalla det något annat, typ "övrigt utrymme", ett rum är inte automatiskt ett pannrum bara för att det står en panna där.
Då gället de vanliga reglerna för eldstad, eldstadsplan och avstånd till brännbar byggnadsdel mm, inga krav på EI 30 men dubbel gips på väggar och tak är inte fel ändå.
Som sagt, läs BBR, det är inte så bökigt ...
 
...och så ventilationen då. Pannan behöver luft, en ventil minst lika stor som arean i skorstenspipan, thats it.
 
Fotografen skrev:
Har du inte tänkt använda det som garage så kalla det inte garage eftersom du inte får ha panna i garage. Kalla det inte pannrum heller eftersom du då trasslar in dig i pannrumsreglerna utan kalla det något annat, typ "övrigt utrymme", ett rum är inte automatiskt ett pannrum bara för att det står en panna där.
Då gället de vanliga reglerna för eldstad, eldstadsplan och avstånd till brännbar byggnadsdel mm, inga krav på EI 30 men dubbel gips på väggar och tak är inte fel ändå.
Som sagt, läs BBR, det är inte så bökigt ...
Sådärja, precis som jag hade hoppats på!
Som jag fattat det skall det vara "pannrum" när man har en panna/eldstad etc på min. 60kW, dvs jag ska inte ha ett pannrum - utan som du skriver "övrigt utrymme".
Tänkte skriva "Hobbyrum" eller liknande på bygglovet/bygganmälan, istället för garage.
Pelletsmannen jag hade på besök brukade, ifall man inte ville byta dörr, sätta plåt på insidan dörren.

Ska göra ett allvarligt försök på BBR, mina ögon brukar gå i kors efter en stund vid datorn bara... :eek:

Tack så mycket allihop för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.