Tusen tack för all input, själva tror vi väl på ca 2,5 månader men det v-g säger håller jag helt och fullt med om: Det är tänkander/planeringen som tar tid. Hade vi en arbetsledare som sa nu sätt bult där böj rör här så tror jag vi kan klara det på 4 veckor.

En till fråga som vi funderar på är att ev flytta badrummet till ett helt annat rum 4m från golvbrunnen- går det med tanke på avrinning o avlopp?
 
Du behöver 1 cm/meter ungefär i lutning. Men tänk på att bärande element inte mår bra med 75mm hål igenom ;)

Har man som jag källare/krypgrund under så drar man rören där så slipper man allt krux då det (i mitt fall) spelar mindre roll om det ser lite fult ut där nere.
 
Med risk för att framstå som en mytoman,eller nåt...
En dryg vecka gjorde jag ett badrum på, flyttade golvbrunn, byggde en avdelande duschvägg, jönsade med någon nisch för schampo och / eller levande ljus vid badkaret,
Började på måndagen, , måndag eller tisdag veckan därpå var badrummet klart, med inredning.
0700-1600 måndag-fredag ink.restid
Hade hjälp med tätskikt å kakling förstås....

När vi bygger nytt så kan vi börja bygga väggar måndag morgon, och prova duschen onsdag em.(då är golvet klart innan vi börjar med väggarna)
När jag gjorde mitt eget badrum i lägenheten tog det nog närmare 2 veckor,( Mycket kaffe och tv-tittande blev det, när jag bestämde takten själv....

Tipset är väl att ha tänkt klart innan ni börjar, in i minsta detalj, tänk inte att " det löser vi när vi är där", då tar det tid...
 
Allt går om saker och ting är enkla eller väldigt välplanerade & timade. Själv höll jag på 2 veckor med kaklingen ;) Är man noggrann och låter saker ta tid kan den senare försvinna fort.

Jag tycker dock inte att mitt badrum är enkelt, snarare tvärtom 5 väggar en massa kap, en sjuhelsikes massa hål genom kaklet osv. Allt ska manchettas och borras genom kaklet och sånt tar för mig som noggrann och amatör en massa tid.

En vecka med mitt badrum är helt enkelt tekniskt omöjligt. Bara torktiderna är säkert två veckor sammanlagt. Jag hade planen klar för mig innan med nästan alla placeringar spikade. Det enda som tillkom var en handdukstork och den extratiden kan mätas i några dagar på sin höjd. Den tillkom egentligen bara för att jag såg att möjligheten fanns där, lediga elementrör och en tom väggplats ;)

Mycket hänger på vilka förutsättningar man har och de man har vet man ju bäst själv.

Sammanfattning av mitt dravel. Badrum kan ta allt från en vecka till 3 år. Bara att söka runt på forumet så får man en uppfattning. Min erfarenhet är att man ska ta det lugnt och låta det ta lite tid, det är då man kommer på de genialiska/snygga lösningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.