Jag håller på att bygga en vedeldad bastu på tomten och börjar bli klar utvändigt och skall börja på insidan. Jag är lite osäker på konstruktionen av själva bastudelen och vad som är bäst att satsa på...

Skall jag använda mig av byggplast eller alumitpapp invändigt bakom panelen eller skall jag inte ha något alls förutom luftspalt mellan panel och isolering i tak/väggar? Väggarna är isolerade med rockwool och har en vindpapp under panelen på utsidan.

Den som är nyfiken kan följa projektet under socialt och projekt. Har kommit lite längre än bilderna visar men har inte fotat på ett tag... Länk: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html
 
Tjena Thomas,

Eftersom bastun kommer att stå ouppvärmd så måste fukt kunna vandra ut vid väderomslag mm så personligen skulle jag inte våga sätta in plast som håller kvar fukten i veckor när man inte bastar. Mycket som hinner bli dåligt när det upprepas tror jag.

//Rob
 
Hemmakatten
Jag skulle inte heller sätta plast eller aluminium i bastun. Helt enig med Robster.
 
Ok tackar, då blir det att köra utan plast/papp
 
Låter som bra det mannen! =)
Lunch till veckan och lite byggsnack kanske?

//Rob
 
Jag skulle satt masonit utanpå reglar/isoleringen, sedan läkt för att fästa bastupanel och även som luftspalt, sedan kommer panelen. Jag kör med liggande bastupanel så läkten hamnade ovanpå reglarna och täckte då också masonitskarvarna.
Men absolut ingen plast eller liknande.
 
Går i samma planer!

Men man ska ha vindpapp iallafall, under panelen på utsidan?
 
Du ska ha någon form av vindskydd och det förhindrar även att möss och insekter inte kan komma in i isoleringen.
 
Anders S, tack för tipset angående masonite!

Tycker det låter som ett vettigt alternativ som även gör att jag på ett enkelt sätt kan få en luftspalt mellan isoleringen och panelen i bastun. Så får det bli, har en del masonite liggande.

Sliter för fullt med att lägga skiffer på golvet nu, är klar med bastudelen och skall kapa till bitar till relaxen under helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.