Det här är inte den första tråden om att bygga bord i MDF, jag vet. Men den är ändå unik.
I princip har jag hittat ett bord som jag är nöjd med utseendet på, men det är för stort för att få plats hos mig. Därför tänkte jag höra mg för efter tips för att bygga en "replica".

Modellen:
http://www.ilva.se/produkt/59201619/oxford?maingroupurl=bord&webgroupid=

Alltså, en mdf-skiva som jag kan köpa tillkapad i vilken bygghandel som helst.
Krombenen? Var hittar man något sådant?
Behövs det någon 'kantlist' på mdf eller räcker det med att lacka, lacka osv (notera att kanten på bilden är fasad - snyggt).

Gillar spontant tanken med iläggsskivor som bordet jag referar till har. Hur kan man fixa det på något smidigt sätt?
 
Matbord skulle jag dra mig för att göra själv i MDF. Det krävs nog en riktigt hård lack för att den ska överleva. Men å andrea sidan kan man ju dra på ett nytt lager lack en gång om året.
 
Ikea har också lösa ben i olika varianter.

Svårt att se på bilden vad det är för typ av iläggsskivor. Men som grundprincip antar jag att du får göra en konstruktion med skenor som gör att bordet kan dras isär/skjutas ihop och som iläggsskivan kan vila på.
Om du vill lägga till en klaff kan du göra hål i sargen under bordsskivan, där du kan skjuta in pinnarna/konsolerna till klaffen. Gör konsolerna tillräckligt långa så att de så att säga får stöd mot bordsskivan när klaffen belastas.
 
matte75 skrev:
Jag byggde vårt matbord i mdf. Blev skitbra. Köpte kromade tråd-ben från ILVA.

Bilder på bordet hittar du :

[länk]

[länk]

[länk]
Riktigt snyggt. Har du mer info om hur du gick till väga? Bygglogg?
Du säger att du köpte benen på ILVA, ett smart drag. Är det bara att knalla in på närmsta ILVA och säga att man vill ha ben?
 
Jag byggde tre bord i MDF, två runda och en Bruno Mattsson Superellipskopia som jag fräste ut ur 22mm MDF. Lackerade på ett snickeri, 1200kr för matt 2-komponentslack, idag har jag en egen spruta så nästa bord, högtalare, dörrar etc. kommer att lackeras med Flüggers vattenbaserade interiör 50.

Superellipsen är ju kopierad i all oändlighet, jag hittade ett bord i ett fikarum som jag lånade i ett par timmar och kopierade med överhandsfräsen, putsade kanterna sen var det bara att lackera. Benen köpte jag på ILVA fyrtrådsben, 129kr för fyra stycken.
 
Har aldrig använt mdf förr så jag är lite fundersam kring lackningen. Att lämna till ett snickeri känns inte aktuellt.

Hur får man bäst resultat? Antar att kanterna måste spacklas eller något först.
Vad är proceduren får att få en fin finish på ytorna annars? Grundafärg, slipa, grunda, slipa, lackfärg.

Läste någonstans om att man ska dra på ett lager lösningsbaserad färg allra först för att "stänga porer". Feedback på detta?
 
rontgen skrev:
Har aldrig använt mdf förr så jag är lite fundersam kring lackningen. Att lämna till ett snickeri känns inte aktuellt.

Hur får man bäst resultat? Antar att kanterna måste spacklas eller något först.
Vad är proceduren får att få en fin finish på ytorna annars? Grundafärg, slipa, grunda, slipa, lackfärg.

Läste någonstans om att man ska dra på ett lager lösningsbaserad färg allra först för att "stänga porer". Feedback på detta?
Ja, kanterna måste "stängas". Det finns en del olika sätt att göra detta på, tex genom att spackla dem eller stryka dem med utspätt trälim. Om du spacklar dem så funkar vanligt snickerispackel bra. Jag har aldrig provat själv, men det påstås att vanligt väggspackel skall funka bra det med (jag vet, det låter knasigt, men det skall tydligen fungera). Behandlingen följs givetvis av slipning så att det blir slätt o fint.

Om du målar MDF med en vattenbaserad grundfärg så kommer fibrerna att resa sig. Detta händer inte om du kör med en lösningsmedelsbaserad färg istället.

När det gäller topplacken kan du köra med vattenbaserad färg, men se till att den lösningsmedelsbaserade grundfärgen har torkat ordentligt innan du lägger på den. Annars finns det en risk att lösningsmedelsrester tränger upp genom topplacken när grundfärgen torkar.

MDF är trevligt på många sätt, förutom när det skall målas... ;)
 
Jag grundar kanterna med vattenbas, slipar lätt ytterligare vattenbas sen topplack vattenbas.

Om du inte sprutar så är det lätt att få bra yta om du använder matt färg, bara att köra med skumroller och utspädd färg, flera omgångar, alternativt lackera liggandes och lägg på ett ordentligt lager väl utspädd färg, på kanterna får du lägga outspädd, eller utspädd många tunna lager.
 
Spruta blir nog inte aktuellt då jag inte har tillgång till materiel. Kanske är det en bra idé att lämna in och få det gjort. Vart vänder mig sig isf? Det bästa är kanske att ta en tur till färghandeln och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.