Hej alla.

I denna tråd tänkte jag lufta hur det går med min helrenovering av ett hus från 1890 på torpargrund vi köpte för 2 mån sedan.

Jag kommer även att be er ge mig råd/avråda till/från ideér till renoveringen jag kommit på.

Vad skall jag göra?
Jo:

* Helt ny el i hela huset! (inte en kabel skall finnas kvar från gamla dragningar) Utvändig el blir det.
* Nytt lantkök med ett läckert svart vitvarupaket från Husqvarna. Svart kommer att bryta av bra mot allt vitt.
* Vattenburen golvvärme och nya golv i Hall och kök.
* Takbyte
* Helt ny planlösning på övervåningen. Ett stort vardagsrum, ett litet rum och ett kök skall bli: Ett föräldrasovrum, två barnsovrum och ett större badrum med dusch och badkar. ( Det har varit dubbelboende i huset, därav 2 kök och 2 vardagsrum.
* En massa ytskikt överallt såklart.

Så alla ni som gillar Bullerbyn, färgen vit, bedårar pärlspont och allmän lantkänsla med lite roligare vitvaror och hemelektronik kan följa med på min resa här.

Jag är ingen utbildad snickare, ganska nybörjare faktiskt. Desto roligare att följa kanske? :)

Hoppas att man bidrar till lite insperation. Jag skall försöka uppdatera mycket (lovar inget) med både text, foton och inköpslistor.
 
Redigerat:
Låter lite som mitt då. Hus från 1909. ska göra ung samma sak så ja kommer hålla koll här =)
 
Steg 1 kommer elen att bli. Elektrikern kommer nästa vecka för att flytta ut elmätaren till ett nyinförskaffat skåp på fasaden. Sedan börjar lite kabelrivning.

Far på Ikea på fredag för att diskutera min köksritning jag gjort på ett Faktum Lidingökök.

Det är nästan så att man längtar efter att greppa kofoten och den nyinförskaffade tigersågen och sätta igång med köksrivningen.
 
Kul! Skapa gärna en egen tråd så föjer/tipsar vi varandra under tiden. Intressant! Kommer att lägga bevakning på din eventuella tråd!
 
Redigerat:
Tråden finns men kan inte börja på bygget förräns i november. Satte tillträdet då pga av att ja ska ut i vida värden och resa lite först =)
 
kul o se att de är fler galningar än en själv som bygger på gamalt...

du kan kolla in våran tråd här:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/83160-gammalt-blir-som-nytt-mitt-i-skane.html

där vi har och håller på o utföra en herre jösses renuvering
inne på 2 året nu o än är de inte slut :)
badrumet står just nu i en damridå från bilmaskinen...

hur stort är ert ?
var i landet ?
hur mycke el är de som ska fixas och vad tar en eletriker ut för o hjälpa till me de där? (dock själv elis så slipper allt klydd o få den hjälpen :p )
 
Bra tråd Linus!

Den kommer helt klart att läggas under bevakning.

1 1/2 plans på ca 140 kvm.
Jämtland
Total elsanering!

Vad elen kommer att gå på vet jag inte alls, projektet har knappt börjat.
 
Tänkte riva ner spännpappen och sätta pärlspont i taket i vardagsrummet och i det framtida barnlekrummet på nedervåningen.

Rev ner spännpappen i lekrummet idag.....

Hurra! Vad gömde sig där? Jo ett jättecharmigt pärsponttak!
Rev lite i vardagsrummet i ett hörn, ser ut att vara likadant där!
Två lager spännpapp och sedan någon sorts "potatissäckväv"

Efter lite färg och trix kommer det att bli kanon.
 
  • Pärlsponttak 002xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pärlsponttak 003xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmmm, satt och tittade på forumet och ser att jag stavat fel i huvudrubriken... helronovering..
Kan man rätta till det?
RED. Japp det gick! Marlene fixade grejen. Tacktack.

Hämtade ut min nya sticksåg idag på posten.
En Bosch GST 135 CE!

Beställde den från DUAB-Huset.

2250:- inkl frakt + 100st Bosch Speedwood sticksågsblad! Helt klart prisvärt.

http://www.duabhuset.se/
 
Redigerat:
härlig när saker går bättre än man förväntat...
ser ut som ni har lågt i taket oxå (som de ska vara :) )

PMa en moderator så ändrar dom rubriken till dig.
 
Bifogar här 2 bilder på radiatorerna i köket och i hallen.

Hela huset kryllar av rör med dimensionen "Irakiska oljepipelines"
Är det något man kan använda sig av med att ta bort radiatorerna och koppla in den vattenburna golvärmeslingan/pushern till dessa rör? Har väldigt lite kunskap om hur detta funkar.

Vad tror ni?
 
  • Radiator 001x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator 003x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser köket ut i dagsläget.

Vad skall göras? Jo:

*In med ett vitt faktum Lidingökök ( Dock inga Ikeabeslag/handtag) Placering på diskho m.m skall flyttas.
*Ny Panel (Brandens pärlspont panel) på ca 1-1,20m höjd (Vitmålad)
*En beige/Vitrutig tapet som gumman sett att LagamatLeila hade i sitt TVkök. (Sandberg)
*Husqvarna vitvaror. ( Svart ugn, disk, inbyggnmicro. Integrerad kyl och integrerad frys. +Nån svart fräsch spiskåpa)
*Nytt golv med förhoppningsvis en smidig lösning på vattenburen golvvärme. Vet ej om det blir trägolv eller laminat. Det blir dock "vit-lutad-vit-tonat-någontingfuru".

Det blir ett kök i vitfärgens tecken, skall försöka hålla oss till en stil som passar in i husets ålder och känsla. Dock blir det lite avbräck med lite svarta vitvaror som kan bryta snyggt mot det vita. Om det blir som vi visualiserar oss så kommer det att bli kanonsnyggt!

Eller jag kanske skall behålla fulldjupshögskåpen, grönluckorna och krusbärstapeten? Yes ni läste rätt. En ljuvligt rörig tapet med prunkande krusbär!

Nä... fram med tigersåg, slägga och brytverktygen! Här skall vi producera ljus och yta!
 
  • kök före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det fanns pärlspont i vardagsrummet också, som jag misstänkte.
 
  • Pärlspont2 003x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pärlspont2 009x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pärlspont2 011x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten "före" bild till på köket:
 
  • Huset 26 Aug -08 129x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tjenare, skoj att följa denna tråden! vi har själv ett hus från 1891, kan du slänga upp några bilder på hustypen ja extriören också så hade de varit kul.. just nu e vi själv ute å jagar kilsågat golv till övervåningen, ha de gott så länge mvh Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.