hej,

bygger ett hus med högt väggliv 1,5 plans.

hur gör jag då jag ska sätta ångspärr mot ytterväggen då det är ett mellanbjälklag i vägen för plasten? ska jag klippa och tejpa runt varje balk i mellanbjälklaget?

behövs ångspärr i mellanbjälklaget i fall man tänker börja att bo på nedervången för att sen göra i ordning övervåning?

är det en bra tid att sätta en ångspärr i väggen då jag inte kör med värme i huset förrän jag flyttar in i augusti nästa år? risken är att det blir kallare inomhus vissa dagar

ska jag skippa plast i badrumsväggarna då jag har annan form av ångspärr i form av väggmatta bakom kakel?

ska det alltid vara ångspärr ovan badrum (på nedervåning) i mellanbjälklaget?

tacksam för svar
 
Fråga 1: Ja, tejpa håller inte. Skär plasten mitt på bjälken, så att det blir lite överlapp(ca 2 cm om du har 4,5 cm bjälklag), kläm fast plasten med skruv tillsammans med brädstump mostvarande höjden på bjälklaget. Brädan pressar plasten emot bjälken.

Fråga 2. Ja, i detta fall blir det ju enkallvind och då måste det vara diffspärr mellan. Sedan tycker jag att du borde ha minst 35-40 cm isolering för att inte elda för kråkorna. Sedan beror det väl på hur länge som övervåningen kommer att ligga i vila. Jag var i samma sits förra året och jag fixade isoleringen så fort jag kunde på övervåningen sen fick resten av övervåningen vänta. Jag satte plasten och sedan kom det en firma och sprutade isolering. Tog ungefär 3 timmar för dem sedan var det färdig isolerat.

Fråga 3: Ska du inte ha värme så är det kanske bäst att vänta med plastningen.

Fråga 4: Ska inte vara dubbla diffspärrar. Det är inte bra.

Fråga 5: Vet ej.
 
Honeybun skrev:
Fråga 3: Ska du inte ha värme så är det kanske bäst att vänta med plastningen.

.
Inget problem med att sätta upp ångspärren nu.
 
torrum skrev:
ska det alltid vara ångspärr ovan badrum (på nedervåning) i mellanbjälklaget?

Ja!
 
Tack för tipsen!

blir till att klippa och sätta brädstumpar runt bjälkarna :):)
 
Bör det vara ångspärr i taket i badrummet på övervåning? kallvind.
 
hur gör alla som bygger nya 1.5 och 2 plans hus? hur plastar ni mellan planen?
 
Vi köpte ett prefab hus med färdig entréplan. Där var det plast mellan de olika våningsplanen. Det är en typ av skyddsplats för att snickarna inte skulle ramla igenom och den funkar även som ångspärr, kombiväv tror jag den kallas. I vanliga fall behövs nog inte detta enligt min KA kille då det är varmt på båda sidorna av ångspärren.

Jag har dock inte någon plast som går från övreplan ned och ansluter mot entréplans ångspärr. Var lite snabb med att lägga golvet. Dett blir dock inga problem enligt kunniga på kommun och min KA kille då varm luft stiger uppåt. Jag har ju ångspärr mellan de båda våningarna.Man kan säga att det ser ut som två upp-och-ned-vända U med ett släpp på ca 220 mm runt om hela huset.

Har du möjlighet att gå ihop med ångspärren på nedre plan så är det det bästa men om du har ångspärr mellan de båda planen kan du skruva fast den med en brädstump mot glesen som finns i taket på nerdeplan precis som du gjorde på sidorna av takstolarna. Hoppas att du förstår vad jag menar.
 
kanske ingen dumm investering att plasta båda våningarna tex om man i framtiden väljer att bara bo på första plan då barnen är utflugna eller då knäna inte längre håller för trappan pga skröplighet.

då kan man låta vinden vara några grader kallare och därigenom spara en massa energi:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.