Hej!

Hur ska jag enklast gå tillväga för att kunna dra ut ett avloppsrör för avluftning genom yttertaket? Idag går avluften rakt ut på vår kallvind. Taket är eternitplattor, takpapp och spont. hur får jag det tätt och vad använder jag för avslut uppe på taket. Det är ett 70mm rör som avluftningen går i.
 
Får man borra i eternit själv..eller rättare sagt vill man borra i eternit? som sagt var försiktig..
Annars skall man kunna täta med gummimuff med blykrage runt röret?Skall faktiskt täta mitt eget rör snarast(Har bytt tak)

Mvh
 
Hej!

Det är nog inte så farligt att göra det själv. Speciellt inte när det är utomhus och bara ett hål. En bra ansiktsmask så är saken biff :)

Det jag inte vet alls är just hur man går tillväga och vad man behöver. Vårat eternittak är mer eller mindre plant (släta skivor). Borde väl finnas någon produkt för detta?
 
brevik skrev:
Hej!

Hur ska jag enklast gå tillväga för att kunna dra ut ett avloppsrör för avluftning genom yttertaket? Idag går avluften rakt ut på vår kallvind. Taket är eternitplattor, takpapp och spont. hur får jag det tätt och vad använder jag för avslut uppe på taket. Det är ett 70mm rör som avluftningen går i.
Hej,

Fäst en takstos (av gummmi) avsedd för avluning direkt på sponten. Täck över stosens bottenfäste/fot med två lager av underlagspapp, använd taktätningsmassa mellan skikten så att du får riktig tätning. Trä avluftningsröret (75mm) genom stosen, som håller tätt därimellan. Kapa eternitplattorna runt om stosens botten och täta även där med taktätningsmassan Be plåtslagaren avsluta det med att klä in om du önskar, men det är endast av estetiska skäl.

Mvh
HELLAS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.