A
damir skrev:
Tack, man har lärt sig mycket på vägen och blir lätt kär i hus och tänker inte på saker o ting. Fick mail precis att de går med på att slopa klausul om vi bjuder 1.5 milj.

Det blev helt svart för mig, sen skrev man ett och annat till mäklaren. Skrev också att vi hoppar av. Känns faktiskt skönt :) Nu vilar vi några dagar sen drar vi igång husletandet på nytt.

Tack alla för era råd då man ibland missar att tänka själv :)
Och jag som trodde att det skulle ta så lång tid som till imorgon innan nästa utspel kom från mäklaren. :)

Du kanske får ett nytt mail imorgon där de går med på alla dina krav, den som lever får se.

Lycka till med husletandet.
 
Ya!

Way to go!

Att köpa ett hus - och särskilt det första, är otroligt emotionellt tungt - och du hanterar det (nästan) helt rätt.

Att lära sig till nästa gång: Inte bjuda över sig själv, inte gå med på småhöjningar om 10000 kr, alltid tidsbegränsa sitt bud.
 
... och kom ihåg vem mäklaren var - det låter inte som någon man vill ha med att göra (även om man inte alltid har alternativ)
 
De kommer väl att ringa inom en dag eller två och gå med på 1460. Säg då att du har sänkt till 1400, och att du titar på andra hus.
 
Angelven skrev:
inte gå med på småhöjningar om 10000 kr, alltid tidsbegränsa sitt bud.
Menar du att man själv inte ska hålla på med småhöjningar? Hur lägger man tidsbegränsad bud? Gör man det bara om man är själv eller gäller det även när det är andra spekulanter?

Update: Nu är det liv i mäklaren, han är på mig med flera mail och sms men nu har mina principer slagit i huvet på mig och det enda jag "kanske" skulle gå med på är om de säljer huset för 1.3 milj :D Han ringde direkt och sa att han återkommer så fort han har pratat med ägarna. Nu har jag roligt istället för de, då jag inte i det läget att jag verkligen måste ha det huset.
 
Budgivningen sker helt utan regler, så det är bara att hitta på några egna. "Mitt bud gäller 1 vecka" kan tex vara en regel. Då sätter man lite press på säljaren, istället för att han/hon kan välja och vraka och tveka och leta nya bud och...

Jag tror inte säljaren går ner under 1400 i ditt fall. Då tröttnar nog han/hon också. Mäklaren är den som vill avsluta affären, men det är inte han som bestämmer. :)
 
Vi får ser om de svarar. De ska tänka över helgen och komma med ett attraktiv pris :)

Tänkte bara fråga hur långa brukar tillträdesdatum vara. Var brukar man dra gränsen?
 
Tillträdesdatum kan vara ganska långt fram i tiden, beroende på hur köpares och säljares situation ser ut.

Mellan 2 - 6 månader fram i tiden är väl normalfallet, och i vissa fall kan ett tillträde ännu längre fram vara en rimlig lösning som man förhandlar sig fram till.
 
Och du betalar bara handpenning fram till tillträdesdatum (10% är väl normalt)?
 
Precis MH.
 
damir skrev:
Menar du att man själv inte ska hålla på med småhöjningar? Hur lägger man tidsbegränsad bud? Gör man det bara om man är själv eller gäller det även när det är andra spekulanter?
Jag menar att om du bjudit 1450000 och de kommer tillbaka och säger 1460000 så är det bara att säga nej, alternativt motbjuda med ett krav om inflyttningsdatum som gör att du tjänar de 10000 kr på att inte stå med dubbelt boende eller liknande ;-)
 
damir skrev:
Vi får ser om de svarar. De ska tänka över helgen och komma med ett attraktiv pris :)

Tänkte bara fråga hur långa brukar tillträdesdatum vara. Var brukar man dra gränsen?
Fast - se upp nu - nu spelar du deras spel igen ;-)

Över helgen hinner mäklaren med en visning till och kanske nya bud - dvs du har gett dom tid att skaffa fler budgivare...

Det kanske är okej för dig - men låt dig inte luras med i en budgivning bara för att det plötsligt dyker upp ett motbud nu.

Ärligt talat - med en säljare som strular såpass, skulle jag dra mig ändå, helt enkelt för att det säkert kommer mera strul.
 
Det är en mycket viktig poäng Angelven har; jag skulle tänka mig för både en och tre gånger om jag verkligen vill göra mitt livs sannolikt största affär med en sådan säljare...med en sådan säljare måste man iskallt räkna med ännu mer strul i samband med kontraktsskrivandet, där denna säljare säkerligen kommer att komma med en massa egenpåhittade och krystade friskrivningsklausuler av olika slag. Sedan måste du ju alltid räkna med att det kan uppkomma frågställningar även efter att köpet formellt är avklarat, och att då ha med en uppenbart strulig säljare att göra är inte kul.

För övrigt har jag aldrig hört talas om - och skulle aldrig i livet gå med på - en klausul som ger säljaren rätt att häva köpet om han/hon inte hittar ett boende inom en viss tid. Det är ju helt befängt! Det säljaren de facto försöker göra är att binda upp dig och ditt bud i tre månader, med en förhoppning att det under tiden kommer andra spekulanter som betalar mer. Och då kan säljaren 3 månader senare säga att han inte hittat annat boende, riva ert avtal och ytterligare en dag senare sälja huset till en ny spekulant. Och du får börja om från början igen och leta nytt hus...
 
Mäklaren ringde för att meddela att han ska vara ledig fram till torsdag nästa vecka och återkoma först på fredag dan efter med besked. Jag bara skrattade i luren och tackade för oss. Herregud. Jag ska nog ta och skriva ett mail till deras VD då detta är ganska stor mäklarbyrå och förklara hela situationen. Tycker personligen synd om folk som får samma mäklare.

Jag vill bara tacka så hemskt mycket för alla goda råd och all hjälp på vägen. Detta har hjälpt mig mycket.

Nu känner man sig mycket klokare och tryggare inför nästa hus äventyr

Tusen tack
 
Redigerat:
Mäklaren eller säljarna som är knepiga? Det är frågan. Hur som, nästa gång huset kommer ut till försäljning kan nii ju alltid bjuda lägre. :)

Ta det lugnt och titta på några hus till. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.