Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nätägaren har rätt att inspektera och kräva åtgärder i kundens anläggning om den inte uppfyller gällande föreskrifter och krav. Detta och övriga krav på kunden kan läsas i nätägarens avtal.

Nätägaren kan begära att person med behörighet anmäler/registrerar sig för att arbeta inom deras område. Detta är dock enbart en anmälan och nätägaren kan inte förbjuda en behörig person att utföra elinstallationsarbete. Finns inga krav på firma eller ansvarsförsäkring men en del nätägare vill gärna ha infon.
 
E
konstit alltid då jag monterat å bytt/kopplat in mät.säk. så måste jag regga mig.
men fär fxn kör på Ni,:)

jag kan berätta att en kollega som har haft elfirma i 30 år ca
berättade för mig att det klippte matningen förut om det varit svart montör där
undrar om det är på väg dit igen?


läs :
Allmänna avtalsvillkor (NÄT2004N) utarbetade av Svensk Energi

det finns även i andra namn NÄT2000x beror nog på vilken uppdatering de har
-nätomr.=den del av nätet som det kraftbolaget verkar inom/förvaltar för kunderna
 
E
pefo det du skrev förut.......

Lögn och förbannad dikt. Det finns INGA SOM HELST KRAV FRÅN ELBOLAGENS SIDA ATT MAN MÅSTE VARA GODKÄND AV DEM. Vattenfall tex vill gärna att man registrera sig att man arbetar inom deras område men det är INGET krav. Det finns heller inga krav från myndigheterna att man måste vara godkänd.

uhr var det med det då?
för attregga sig måste man ha företagå försäkr. har aldrig hört annat
att tex nån privat person kan regga sig att göra elinstallationer................
 
Smile.75 skrev:
Det som sker i kundens anläggning påverkar ju nätets elkvalite bla....
Räv3n skrev:
Jag har besiktigat lägenheter bara för att elverket har det som krav innan de slår till strömmen igen efter att de brytit för bristande betalning.Så visst bryr de sig vad som finns i den svarta lådan...
Okay då, jag ger mig, det låter rimligt båda två! :D
 
Jag är inte mycket för att argumentera med rena åsiktsmaskiner i form av förvirrade snöppeljönsar. Låt oss få fram ett konkret svar som inte går att ifrågasätta. Vilken myndighet kan lämna ett klart och slutgiltigt besked i frågan? ;)
 
Elinstallatören skrev:
pefo det du skrev förut.......

Lögn och förbannad dikt. Det finns INGA SOM HELST KRAV FRÅN ELBOLAGENS SIDA ATT MAN MÅSTE VARA GODKÄND AV DEM. Vattenfall tex vill gärna att man registrera sig att man arbetar inom deras område men det är INGET krav. Det finns heller inga krav från myndigheterna att man måste vara godkänd.

uhr var det med det då?
för attregga sig måste man ha företagå försäkr. har aldrig hört annat
att tex nån privat person kan regga sig att göra elinstallationer................
Nej, nej, nej. Ge upp nån gång! När ska du fatta nånting!? Vissa elbolag kräver att man anmäler att man tänker arbeta i deras område och att man har behörighet. Vattenfall har INGA krav alls på registrering - läs vad de skriver på sin hemsida. Men ingen behöver bli godkänd, det räcker med behörigheten. INGA krav på företag eller försäkring. Och ja, en privatperson med behörighet kan registrera sig. Exempel på anmälningsblankett:
http://www.gotlandsenergi.se/site/pdfer/elnat/Reg_anmalan.pdf
Vad jag kan se finns inga krav varken på företag eller försäkring.

Ärligt talat skiter jag i vad du har hört! För mej väger nätbolagens egen information tyngre.
 
Redigerat:
Det är ju jobbigt att jobba inom Eons område utan att vara reggad hos dem. Så fort man tex vill flytta ett mätarskåp, ansluta ett nytt hus eller liknande krävs en föranmälan och en färdiganmälan till nätbolaget av en av dem reggad behörig elektriker. Så Eon har koll på vilka installatörer som finns. Jobbigt att neka kunden ett jobb pga att man inte är reggad hos nätägaren. För att få skicka dessa blanketter till dem måste du vara behörig.
 
Floppman skrev:
För att få skicka dessa blanketter till dem måste du vara behörig.
Det är väl ändå så självklart att du knappast behöver påpeka det igen, det finns tillräckligt många behörighetstrådar här på forumet. Det är ingen i den här tråden som över huvudet taget har pratat om att obehöriga skall utföra någon som helst installation! ;)

Det tråden handlar om är hurvida en behörig elektriker får koppla på sin fritid och vad konsekvenserna av det blir för den privata anläggningsägaren i förhållande till sitt försäkringsbolaget när det gäller hemförsäkringen.
 
E
floppman
tror att vi som lämnat in texfärdiganmälan vet vilka krav de har

pefo
öppnardu den länk du sänt med förut så står det :

Företag (om verksamheten utövas inom egen eller arbetsgivares firma)
Namn Organisationsnr.
Utdelningsadress Postnr. Ortnamn
Telefonnummer (även riktnr.) Telefax Mobil tel. E-post adress
Övrigt
Eventuellt tecknad ansvarsförsäkring, Försäkringsgivare och försäkringsnummer anges.
Registreringen avser
Permanent verksamhet Tillfällig verksamhet
Meddelande till nätägaren
Bilaga: Bestyrkt

fast i excell format
å det är inget krav på företag eller nån försäkring??
 
E
maxwell
har du fått nå svar från försbol. eller elsäk.verk. än?
 
E
pefo
ellerså kan du öppna det här avtalet från vattenfall......

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/...96015vatt/815695priv/815911elan/P02119533.pdf

på pkt 3.6 står det:

Kundens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på kundens elanläggning
skall utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga
gällande bestämmelser. För arbetets utförande skall, om
inte annat följer av gällande bestämmelser, anlitas
behörig installatör.

men låt en behörig koppla in som inte har företag å ansvarförsäkring
å händer det nått kan han säkert betala skadan ur egen ficka.......
OM det tillåts att montera utan ansvarsförsäkring.....................
 
Elinstallatören skrev:
pefo

öppna följande sida från vatenfall:

[länk]

vad jag kan förstå så är det jäättebra åha företag då man
skall sända in den blanketten

öppna den Ni andra med å säg vad Ni tror
Det kan jag inte se vad som behövs är ett namn och behörighetsnummer.
 
E
sen kan man fundera på vad `övriga gällande bestämmelser ´ hänvisar till........
om elsäkhetsverkets paragrafer är gällande........
tex ELSÄK-FS 2007:2
om det verkligen är nått å tänka på...........
eller om aktsamhetskraven, Allmänna Bestämmelser, 38.1 Generella föreskrifter från förbol. är gällande egentligen
de vill väl inte sänka ersättningen till kunderna utan ge vad kunden vill ha......

öppna läs å bedömm själva gogla på kraven å elsäk. elnät m.m
å ta eget beslut sen
vore intressant om Ni sen ville skriva vad Ni tycker å vad Ni tror...........
 
E
jaspen
på första sidan nere till höger är det en ruta om elinstallartör
läs vilka uppg som skall in där.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.