Är det tillåtet att koppla in fast apparat som är jordad om uttagen är ojordade? eller måste alla uttag jordas då ?

Brytare på vägg in i dosa.
 
Du får nog utveckla lite. Vad är det du ska koppla in? Ska du koppla mot brytaren på väggen? Om apparaten du ska koppla in är jordad så ska den självklart anslutas mot jord.
 
Jo apparaten skall vara jordad, så jag tänker ta strömmen från dosan i väggen och dra ut en EKK som skall vara jordad, den kopplar jag till en brytare på väggen som sedan går till apparaten, Frågan är om jag då måste jorda alla vägguttag och takuttag med ?
 
Intressant fråga! Frågan har ju på sätt och vis varit uppe tidigare i samband med elradiatorer, jordning och ojordat rum. Elradiatorer är väl i och för sig lite av ett specialfall. Min spontana reaktion är dock att drar man in jord i ett utrymme via en fast ansluten apparat så ska också utrymmet konverteras till jordat.
 
Hmm,,,inte det svaret jag ville ha :)
 
pefo skrev:
Intressant fråga! Frågan har ju på sätt och vis varit uppe tidigare i samband med elradiatorer, jordning och ojordat rum. Elradiatorer är väl i och för sig lite av ett specialfall. Min spontana reaktion är dock att drar man in jord i ett utrymme via en fast ansluten apparat så ska också utrymmet konverteras till jordat.
Detta är min uppfatttning också. Vad är det för en apparat?
 
Smile.75 skrev:
Detta är min uppfatttning också. Vad är det för en apparat?

Luftvärmepump
 
Måste erkänna att jag gjort det samma, men det känns det lite fel..

En jordfelsbrytare hjälper upp situationen en smula.
 
luftvärme pumpen kan man göra så på anseer jag.

* bara plast som kan beröras. (oftast) vad står det på inomhusdelen.?
* uppvärmnings grej som är fast installerad
* utomhus fläkten skall skyddsjordas
 
el_richard skrev:
luftvärme pumpen kan man göra så på anseer jag.

* bara plast som kan beröras. (oftast) vad står det på inomhusdelen.?
* uppvärmnings grej som är fast installerad
* utomhus fläkten skall skyddsjordas

Hur menar du att man kan göra här? Menar du att man kan lämna den ojordad som man kan med ett elelement?

Tycker väl också att det är lite klurigt men anser nog att man behöver jorda hela det rummet som den är monterad i.
 
Har läst något tidigare om man går via säkerhetsbryytare får man kombinera med ojordade vägguttag och apparater. Om detta stämmer vågar jag inte svara på. Hoppas någon annan kan göra det.

Detta är kanske ändå inte intressant om du ska mata värmepumpen innifrån huset, då det inte är så estetiskt tilltalande med en säkerhets brytare på hallväggen ;) Men istället borde du kunna mata utifrån.

Föresten, varför ska du ha en strömbrytare till den ?
 
Exakt denna disskussion har jag och elmont haft. Jag anser att man skall ha allt jordat och fackmän anser som elmont, el_richard m fl *S*

Säkerhetsbrytare är nog rätt lämpligt vid service även om den ligger på en egen säkring (vilket den bör göra).

Just lvp är tydligen gränsfall genom sitt plasthölje men jordar man gör man i alla fall inte fel och säkerhetsbrytare hade i alla fall jag satt.

Se det positiva, en hel del fackmän är på din sida *S*

/Kent
 
detta med att låta bli att jorda elradiatorer i ojordat rum är en grej som jag tycker elsäkerhetsverket har missuppfattat rejält, om jag får säga vad jag tycker så ska man jorda elradiatorer, samt installera JFB om det inte finns.
givetvis är det bästa att byta till jordat överallt, men om vi utgår från att det inte går t.ex. så är det säkraste att jorda elementet ändå, och ha JFB både för elementens grupp och VU/bel grupperna.


varför tycker jag så?
jo nämligen för att elradiatorer är i de allra flesta fall 400v, och även om de är 230 så är de säkert kopplade på egna grupper, då finns det en chans att man har t.ex. bel/v-uttag i det aktuella rummet på L1, och radiatorn kanske är kopplad mellan L1 och L2, eller ännu värre mellan L2 och L3 då har man fört in minst 2 olika faser i rummet, det finns alltså 400v spänningspotential, och om det blir isolationsfel på elementet, mot L2, så blir det strömförande om det är ojordat, då kanske det står en golvlampa alldelles bredvis, kopplad till ett vägguttag som ligger på L1, och golvlampan kanske också har gamla torra ledningar (extremt vanligt med isolationsfel på golvlampor med "rörlig" lampa, där kabeln går igenom en led.)
och i det fallet hjälper inte ens en JFB, du blir kopplad mellan 2 faser och den höga spänningen ser nog till att driva en ordentlig mängd ström genom huden.
skulle nu elementet vart jordat, så skulle detta aldrig kunna uppstå, säkringen för elementet går om det blir isolationsfel i det.
detta blir ju inte ett dugg farligare än att ha ojordade uttag i rum med vattenburna element, som ju förekommer, och var OK förr.. så bara för att man ska göra på ett visst sätt, så behöver det inte betyda att det är det bästa.
 
Bloink skrev:
Har läst något tidigare om man går via säkerhetsbryytare får man kombinera med ojordade vägguttag och apparater. Om detta stämmer vågar jag inte svara på. Hoppas någon annan kan göra det.

Detta är kanske ändå inte intressant om du ska mata värmepumpen innifrån huset, då det inte är så estetiskt tilltalande med en säkerhets brytare på hallväggen ;) Men istället borde du kunna mata utifrån.

Föresten, varför ska du ha en strömbrytare till den ?

Det har jag aldrig hört att det skulle ha någon betydelse om man har säkerhetsbrytare eller inte. Om du får ett överslag i en handburen apparat som du har inkopplad i ett ojordat vägguttag och sen kommer i kontakt med jord i den nya värmefläkten har man ju problemet och en säkerhetsbrytare bryter ju inte någon jord så det tror jag som sagt är fullständigt fel.

Den vanligaste anslutningen till en sådan fläkt är väl att sätta upp ett jordat 1-väggsuttag och därmed får man också brytmöjligheten som det är krav på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.