Jag ska måla dörrar och karmar i vit färg. Nu undrar jag om färdigköpta lister, foder mm är S0502-Y med eller utan S? Vad har 0502-Y för S nummer? Den ska tydligen vara "vitare". Färgprovet av S0502-Y ser väldigt gul ut, men den ser kanske vit ut när man målar. Vill gärna ha samma vita färg på allt.
 
Med "S" med allra största sannolikhet.
Att färgprovet ser gult ut beror på att det sitter på ett neutralt papper. Du uppfattar skillnaden. Man skulle också kunna säga att pappret "ser blått ut" i jämförelse med färgprovet. Och, ja, det kommer att se vitt ut när det kommer upp på väggen. Om du däremot kombinerar det med neutralvitt (t.ex. S 0500-N) ser det gult ut. Eller snarare; gulare
 
"S":et i S0502-Y står för "Second Edition", d.v.s andra utgåvan. Man gjorde om NCS-systemet för en massa år sen, och efter det skall kulören skrivas ut med ett "S" framför koden.
0502-Y är så att säga inte samma kulör som S0502-Y.
Om man ska vara noga alltså... är kulören så gammal att man måste gå efter gamla systemet, så får man säga till om det i butiken, annars utgår de med största sannolikhet från att det skall vara en kulör ur det "nya" systemet.
 
  • Gilla
Saim
  • Laddar…
Färdiglackade lister och foder har tyvärr ofta inte rätt kulör enl NCS även om tillverkaren säger så. Har man köpt såna lister och ska måla andra saker i samma kulör så tar du med dig en bit av en list till färgaffären, helst då en Caparolbutik ;-) , och ber dom bryta till en burk som blir samma som listen.
 
Varför Caparol? Den snickerifärgen går ju inte att måla med...;)
 
Hehe, duhar faktiskt rätt 5.2. Caparol har ett mycket bra sortiment men deras vattenbaserade snickerifärg suger verkligen, är inte i närheten av beckers och nordsjös. Målar det mesta med Caparol men vägrar snickfärgen, alldeles för dålig täckförmåga.
 
Jo, jag fick äran att pröva den för ett tag sen. Riktigt dålig.
Så mycket för den gratisreklamen...:D
 
Cheeva skrev:
...men deras vattenbaserade snickerifärg suger verkligen...
Aha! Den sitter alltså bra i underlaget med andra ord.

...eller? ;) :D
 
Konstigt att ni uppfattar den så. Vi har testat det mesta i färdigstrykningsfärg och kommit fram till att den här är fantastisk. En strykning direkt på gamla foder och det är klart. Men självklart kan det finnas andra målare som har andra åsikter. (Fast jag har ALLTID rätt, bara så ni v et! Och så är jag enormt ödmjuk dessutom!)
 
Nu var det iofs kanske t.o.m så mycket som 1 ½ år sen jag testade den. Kan ju vara så att dom har ändrat färgen sen dess.
(Trodde att det typ var ett halvår sen, men tiden går så fort, så fort...)
 
Lyfter en väldigt gammal tråd.

Enligt min målare som precis har målat tassar och takfot är det skillnad på S0502-Y och 0502-Y, där S0502-Y ska vara gulare i färgen. Baserat på detta valde vi 0502-Y som då enligt honom ska vara vitare (fanns ej färdig utan fick brytas).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.