Damir - du har alla trumf på handen - använd dom ;-)

Om säljeren i dagens läge inte är beredd att skriva på dagen på ett bud på begärt pris, då går du helt enkelt vidare till nästa.

Lås dig inte på "drömhus" - lås dig på ett bra läge i ett bra område, hus går att förändra, men inte läge och område.

Lycka Till!
 
Hej på er, tack än en gång för alla svar.

Jag säger till mäklaren att vår bud gällen en viss tid, d.v.s några dagar sen hoppar vi helt enkelt av. Tycker det är löjligt att jag som ensam budgivare ska hålla på veckan in och veckan ut och vänta på de.

Blir nog att leta ett annat "drömhus" :)
 
Rätt så, det är när man är mentalt förberedd på att tacka nej som man inte gör allt för dåliga affärer. :)
 
Hemmakatten
-MH- skrev:
Rätt så, det är när man är mentalt förberedd på att tacka nej som man inte gör allt för dåliga affärer. :)
Exakt. En gång för många år sedan blev jag tillfrågad om ett jobb (en projektanställning) som jag inte ville ha, det innebar dessutom en massa resor. För att få ett slut på tjatet så begärde jag 15.000 kronor mer i månadslön än vad jag hade. Döm om min förvåning när de accepterade. Jag tog jobbet.
 
Vill bara uppdatera er, träffade säljaren och frågade rakt ut hur mycket de vill ha. De vill ha 1.5 milj som jag bara skrattade åt och sa att vi kan gå med på 1.460.000 och inte mer. De har två till som ska titta på huset och prata med banken men då vi sa att vi ska hoppa av så ringde de dan efter och ville sälja för överenskommen summa.

Imorgon ska vi skriva på kontrakt men de vill ha en klausul i kontraktet som ger de rätt att häva kontraktet om de inte hittar bostad inom loppet om tre månader.

Nu sitter jag och funderar, tänk om de inte gör det, så måste vi börja om med husletandet. Kanske skulle jag göra samma sak om jag hade vart i samma situation men varför säljer man om man är så rädd ?

Vi har ingen uppsägningstid eller liknande och kan flytta in när som helst. Frågan är ska man gå med på det eller ska man själv ställa krav i sådana situationer.

Att det ska va så omständigt att köpa hus :)
 
damir skrev:
Imorgon ska vi skriva på kontrakt men de vill ha en klausul i kontraktet som ger de rätt att häva kontraktet om de inte hittar bostad inom loppet om tre månader.
Det var det dummaste jag har hört. Jag hade tok-vägrat. Då de kan de komma och säga om 3 månader att de tyvärr inte hittat något, och vad händer då med er?

Det där är samma sak som att ni tvingas stå för ert bud i tre månade medan de funderar, och om husmarknaden går ner har ni risken, och om husmarknaden går upp har de vinsten.

Nej, nej och åter nej.
 
Skulle aldrig gå med på ett sådant kontrakt, sålt är sålt.
 
Hälsa säljaren att det kostar 200tkr per månad och att de får tillbaka 25% av hela köpesumman om de inte hittar nåt.
 
Redigerat:
Håller med - det låter mer som att de skall se om de kan få ett bättre bud. I så fall är det väl bättre att ha en något senare tillträdesdag - om det fungerar för er. Men absolut inte någon sådan klausul.
 
Trodde bara det var jag , men för en gång skull tycks jag ha några med mig. :) Har någon hört talas om en sådan klausul innan, kan inte påminna mig att jag har gjort det.
 
damir skrev:
Imorgon ska vi skriva på kontrakt men de vill ha en klausul i kontraktet som ger de rätt att häva kontraktet om de inte hittar bostad inom loppet om tre månader.

Vi har ingen uppsägningstid eller liknande och kan flytta in när som helst. Frågan är ska man gå med på det eller ska man själv ställa krav i sådana situationer.
En sådan paragraf är ju helt vansinnig för er, för säkert som amen i kyrkan kommer de inte att lägga två strån i kors att hitta en ny bostad om inte ett stort prisras på bostäder inträffar.

Jag skulle leta reda på ett annat hus istället, och låta dem ha sitt hus kvar. Det är ju rätt så uppenbart att de har svårt att skiljas från huset.
 
Det var det jag misstänkte eftersom när jag skrev inlägget så ringde jag upp mäklaren och ställde krav att antingen så säljer de huset och vi kommer överens om tillträdes datum eller så hoopar vi av. De har fram till 10.00 på morgonen att bestämma sig sen är vi ute. Skönt att avsluta det hela.
 
Som sagt det finns många fulknep.. Bra att ni sa till på skarpen!
 
A
damir skrev:
Skönt att avsluta det hela.
Ett litet råd bara. Sänk inte garden ännu, den där mäklaren verkar kunna hitta på vad som helst så slappna inte av ännu. Det är inte över förrens det är över så var beredd på att hantera nästa utspel imorgon.
 
bra-byggare skrev:
Ett litet råd bara. Sänk inte garden ännu, den där mäklaren verkar kunna hitta på vad som helst så slappna inte av ännu. Det är inte över förrens det är över så var beredd på att hantera nästa utspel imorgon.
Tack, man har lärt sig mycket på vägen och blir lätt kär i hus och tänker inte på saker o ting. Fick mail precis att de går med på att slopa klausul om vi bjuder 1.5 milj.

Det blev helt svart för mig, sen skrev man ett och annat till mäklaren. Skrev också att vi hoppar av. Känns faktiskt skönt :) Nu vilar vi några dagar sen drar vi igång husletandet på nytt.

Tack alla för era råd då man ibland missar att tänka själv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.