Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Elinstallatören skrev:
bikerzx
det gör jag själv å har behörighet å företag
så du tänkte lejja nån som gör mätningar?
Med andra ord "besiktar du bilen själv" !!

Skillnaden är bara att du jobbar via ditt företag och elekrikern som fixar elen hos mig gör det på sin fritid utan betalning.

Och om jag förstår dig rätt så är inte det ok.
Jag får nog ringa elsäkerhetsverket och kolla om det är ok.
 
Redigerat:
E
ok
har han reggat företag med?
 
Han arbetar som anställd på ett företag. Och arbetena hos oss är inte gjort via det företaget utan det har han gjort på fritiden.
 
bikerzx skrev:
Han arbetar som anställd på ett företag. Och arbetena hos oss är inte gjort via det företaget utan det har han gjort på fritiden.
Tänk det förstod alla vi andra redan efter ditt första inlägg. Jag har skrivit ett e-brev som jag skickat till sveriges fem största försäkringsbolag. När de svarat vad som gäller återkommer jag. Jag har även skickat brevet till elsäkerhetsverket.
 
Maxwells_Demon skrev:
Tänk det förstod alla vi andra redan efter ditt första inlägg. Jag har skrivit ett e-brev som jag skickat till sveriges fem största försäkringsbolag. När de svarat vad som gäller återkommer jag. Jag har även skickat brevet till elsäkerhetsverket.
Oj det var verkligen seriöst. Tack!
Jag kanske inte förtydligade det nog bra....
 
E
maxwell

bra !!'
då får du sen skriva vad de svarat

bikerzx
även om han gjort det på fritiden så FÅR man INTE jobba
man MÅSTE ha reggat företag å försäkring å godkännande från kraftlev.
att man får jobba åp deras nät
lessen men det är vad jag fått lära mig
 
Lögn och förbannad dikt. Det finns INGA SOM HELST KRAV FRÅN ELBOLAGENS SIDA ATT MAN MÅSTE VARA GODKÄND AV DEM. Vattenfall tex vill gärna att man registrera sig att man arbetar inom deras område men det är INGET krav. Det finns heller inga krav från myndigheterna att man måste vara godkänd.

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/506695fxret/508655null/505311infor/index.jsp

Man undrar när vissa personer ska sluta sprida desinformation under förespegling att vara elinstallatör och därmed veta och kunna allt!
 
pefo skrev:
Lögn och förbannad dikt. Det finns INGA SOM HELST KRAV FRÅN ELBOLAGENS SIDA ATT MAN MÅSTE VARA GODKÄND AV DEM. Vattenfall tex vill gärna att man registrera sig att man arbetar inom deras område men det är INGET krav. Det finns heller inga krav från myndigheterna att man måste vara godkänd.

[länk]

Man undrar när vissa personer ska sluta sprida desinformation under förespegling att vara elinstallatör och därmed veta och kunna allt!
Tack! Precis vad jag ville höra. Eon är inte lika tydliga som vattenfall. På deras anmälningsblankett kan man läsa "eventuell ansvarsförsäkring" så det lär ju inte vara ett krav det heller.
Sedan så är det inte så att man besitter magiska kunskaper bara för att man har behörighet. Jag VET för jag fick min egen behörighet nyligen. Dock har jag inte gått vägen med lärlingstid. Det finns andra vägar, jag har jobbat inom industrin och sedan läst högskole utb.
 
Ansvarsförsäkring är det kunden (eller kundens försäkringsbolag) som avgör om man som hantverkare måste ha för att få utföra arbete åt dem, det är absolut inget lagkrav.
 
Kan man inte uppge sitt "behörighets nr" (som dom kollar) får man inte utföra elinstallationer som sedan ansluts till "vår" lokala elleverantör (Jämtkraft) så det är nog lite olika mellan dom olika nätägarna. Vi är registrerade hos ca 15 olika nätägare och det är flera som har som krav att man registrerar sig för att arbeta inom deras område, jag kan tyvärr inte ur minnet säga vilka som ställde kravet
 
  • Gilla
Andrews
  • Laddar…
elmont skrev:
Kan man inte uppge sitt "behörighets nr" (som dom kollar) får man inte utföra elinstallationer som sedan ansluts till "vår" lokala elleverantör (Jämtkraft) så det är nog lite olika mellan dom olika nätägarna. Vi är registrerade hos ca 15 olika nätägare och det är flera som har som krav att man registrerar sig för att arbeta inom deras område, jag kan tyvärr inte ur minnet säga vilka som ställde kravet
Juridiskt sett är jag väldigt nyfiken på vad som räknas som "deras nät". Är mycket skeptisk till att de har några som helst möjligheter att juridiskt lägga sig i vem som kopplar på insidan av inkommande central i en privat fastighet.
 
Författningssamlingen
Allmänna avtalsvillkor för anslutning av elektriska anläggningar till elnät och överföring av el till sådana anläggningar (näringsverksamhet, lågspänning)

Kundens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på kundens elanläggning skall utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga gällande bestämmelser. För arbetets utförande skall, om inte annat följer av gällande bestämmelser, anlitas behörig installatör.
3.14 Nätägaren har rätt att göra en besiktning av kundens elanläggning.
mm, mm
 
Där ser man. Då var det avgjort.

Men jag håller inte med och är fortfarande väldigt nyfiken på hur den paragrafen tolkas i praktiken. Vad räknas som "kundens anläggning" egentligen? Som jag ser det är en villa en "svart låda" med en anslutning till elnätet. Att nätägaren har synpunkter på inkopplingen av lådan är en sak. Kundens externa anläggning i form av huvudcentralen med mätaren är en sak. Att de däremot skall lägga sig i den interna anläggning, hur lådan ser ut inuti, är en helt annan sak. Om man tolkar det som att de kan ställa krav på den nivån innebär det i förlängningen att de kan bestämma vilken spis jag får koppla in, vilka brytare jag får använda, vilka lampor jag får välja, osv. Det är knappast rimligt.
 
Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:
Där ser man. Då var det avgjort.

Men jag håller inte med och är fortfarande väldigt nyfiken på hur den paragrafen tolkas i praktiken. Vad räknas som "kundens anläggning" egentligen? Som jag ser det är en villa en "svart låda" med en anslutning till elnätet. Att nätägaren har synpunkter på inkopplingen av lådan är en sak. Kundens externa anläggning i form av huvudcentralen med mätaren är en sak. Att de däremot skall lägga sig i den interna anläggning, hur lådan ser ut inuti, är en helt annan sak. Om man tolkar det som att de kan ställa krav på den nivån innebär det i förlängningen att de kan bestämma vilken spis jag får koppla in, vilka brytare jag får använda, vilka lampor jag får välja, osv. Det är knappast rimligt.
Det som sker i kundens anläggning påverkar ju nätets elkvalite bla. så det är klart att det inte är ointressant för nätägaren. Sen kan man väl säga att i en villa kan det väl kanske inte hända så jättemycke. Men i större anläggningar är det ju högst väsentligt att installationen tar hänsyn till att inte belasta nätet med för mycke "skit".
 
Maxwells_Demon skrev:
Där ser man. Då var det avgjort.

Men jag håller inte med och är fortfarande väldigt nyfiken på hur den paragrafen tolkas i praktiken. Vad räknas som "kundens anläggning" egentligen? Som jag ser det är en villa en "svart låda" med en anslutning till elnätet. Att nätägaren har synpunkter på inkopplingen av lådan är en sak. Kundens externa anläggning i form av huvudcentralen med mätaren är en sak. Att de däremot skall lägga sig i den interna anläggning, hur lådan ser ut inuti, är en helt annan sak. Om man tolkar det som att de kan ställa krav på den nivån innebär det i förlängningen att de kan bestämma vilken spis jag får koppla in, vilka brytare jag får använda, vilka lampor jag får välja, osv. Det är knappast rimligt.
Jag har besiktigat lägenheter bara för att elverket har det som krav innan de slår till strömmen igen efter att de brytit för bristande betalning.. Så visst bryr de sig vad som finns i den svarta lådan.. De vill oxå veta om man byter uppvärmningssystem, men kanske mest av den enkla anledningen för att kunna uppskatta hur mycket ström man gör av med..(ifall man skulle fifla ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.