Har en Cetetherm Basic som jag skaffade för några år sedan, som har fungerat relativt problemfritt.

Men nu när det började bli kallare, så märkte vi att elementen bara blir ljumna oavsett hur vi justerar värmen. Och ljumna i detta fall blir totalt sett hyffsat kallt (15-18grader).

Jag är absolut ingen expert på hur värmen skall ställas in, utan har i stort sätt bara kört med de inställningar installatören gjorde åt oss, med justeringar för väderlek och årstid förstås.

Vi har nu dessa temperarurer i systemet.

In: 60 grader (eller är detta vatten temp tro)
Ut: 23 grader
Retur: 23 grader

Nu har jag luftat systemet, så gott det går och ökat trycket då det hade åkt ner under 0,6 bar.

Finns det någon vänlig själ som har några förslag på vad som kan vara fel och möjligtvis några åtgärder till detsamma.

Tack på förhand
 
jag gissar på för långsam/dålig cirlulation. Har du en pump så kolla om den går som den ska
gaia
 
Jag upptäckte precis samma problem nu när det blev lite kallare. Jag antar cirkulationspumpen fungerar då det surrar lite lätt om den. Jag kan oxå se att det strömmar vatten i systemet på displayen (vet inte om det är enbart flödet i radiatorsystemet eller totalt dock)

Jag funderar på om det kan vara värmeväxlaren som strular. Från värmeväxlaren går bl.a. ett rör till tappvarmvattnet och ett till cirkulationspumpen (som i sin tur går vidare till radiatorerna). Tappvarmvattenröret är varmt, det andra är kallt. Kan det ha satt igen sig på nåt sätt där??

Min andra fundering är om framledningsgivaren till radiatorsystemet kan ha lagt av. Ska försöka få fram vilka värden den ska visa och mäta det.
Mvh
Henrik
 
Felet hos mig var att ventilen hade kärvat fast. Jag fick den motionerad. Ventilen kan liknas med piggen vid termostaten på element. Den kärvar oxå fast ibland. Värt att kolla upp ni som har problem att få igång värmen efter sommaren
 
Tänkte ge lite mer info om detta problem och att lösa detta.

Eftersom man oftast inte "kallar" på värme under sommaren så står motorventilen helt stängd. Och när den kalla perioden återkommer öppnar motorventilen men käglan har fastnat i ventilsätet.

Lättast att se om man har en kärvande kägla är att kontrollera om motorventilen står helt öppen men du får ingen värme på primärsidan på värmesidan (radiotorkrets).

Och om man kontrollerer vad man har för flöde på fjärrvärme sidan. Detta gör du med hjälp av den mätutrustning som tillhandahålls av ditt energi bolag för mätning av förbrukning. (Brukar anges med m³/h)

Så kanske du har ett flöde på 0 - 0,030 m³/h detta är för lågt om du har en temperatur runt 20 grader på primärsidan. (efter värmeväxlaren till radiatorerna)

Beroende på vad för styrutrustning så kan man göra följand eockså för konstatera kärvande/fast kägla.

Ställ om reglerautomatiken till manuell (brukar ha symbolen som en hand) Sedan använder du ratten där du ställer önskad värme (i förhållande till värmekurvan) I mitt fall en "Danfoss" som är graderad +8 till -8. Om ratten vrids till -8 skall motorventilen stänga och vrids den till +8 skall den öppna. Nu kan du titta på flödet via tidigare nämnd mätutrusning för förbrukning om det sker någon skillnad i flödet.

Om du får dåligt eller inget flöde (på fjärrvärme sidan) även när motorventilen är helt öppen sitter käglan fast men om flödet fungerar och du känner på raditorkretsen att den blir varm då har du inte problem med att käglan sitter fast.

Okej om du har kommit fram till att käglan sitter fast så har du två alternativ, ringa fackman eller göra som jag. =)

-Stäng ventilerna för inkommande fjärrvärme, både primär & sekundär. Inte för det kommer läcka vatten utan för du kommer bränna dig på rören när du väl får loss käglan, då det kommer bli fullt öppet.

-Öppna motorventilen fullt med hjälp av läge "manuell"

-Dra ur kontakten till Fjärrvärmecentralen

-Ta bort motorn från ventilen med hjälp av en skiftnyckel

- Nu kommer du se en nålventil, ta bort den med hjälp av skiftnyckeln.

-Nu kommer du se sätet för nålventilen och detta är själva delen som generellt har fastnat.

-Ta en spetstång och ta tag om den och försök att få den att släppa, ta det vackert. Den skall rakt bak men kan ibland sitta så hårt att man får ruckla även lite från sida till sida samtidigt som man dra bakåt.

-När du fått loss den öppnar du och stänger flera gånger med hjälp av tången. så att den öppnar sig själv med hjälp av dess egen fjäder. När den hoppar ut av sig själv varje gång du trycker in den är det bara att börja sätta ihop allt igen.

-Tillbaka med nålventilen

-Tillbaka med motorn

-I med strömmen

- Manuellt reglera motorventilen den så att den går från öppet till helt stängt läge.

-Öppna fjärrvärme ventilerna

-Öppna motorventil med manuellt läge eller ställ över den till automatik och låt den öppna själv till inställt värde.

- Nu borde du höra flödet som sker, du borde se det på förbrukningsutrustningen och känna att radiatorkretsen släpper på värme.

Men om man känner sig osäker tillkalla ett fackman. Detta är hur jag får fart på mitt system efter sommaren, så jag vet inte hur man exakt gör på ert system. Så på egen risk =)

Lycka till
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.