Kan någon tipsa om hur jag lämpligast mäter rökgastemperaturen.
Vi har installerat en kassett i en tidigare öppen spis, enl. beskrivningen bör rökgastemp ligga kring 320grader. Av nyfikenhet skulle jag vilja mäta.
Allt är igenmurat och putsat så man kommer inte åt något innifrån.
Kan man "hänga ner" en tempmätare genom skorstenen ovanifrån?
Vad hittar men en (helst billig) tempmätare för dessa temperaturer?
 
Hej! ska du du mäta tempen uppifrån i skorsten så går det bra att hänga ner en sån där ugstermometer.Finns på Clas O Biltema:)
 
häng ner en stektermometer ca 1 m ner i din skorsten. Får du temp ca 70 grader så eldar du rätt :). Mer än 70 - eldas för kråkorna = onödigt högt. Mindre än 70 - risk för kondensskador i skorstenen. Mätt ej vid själva starten av eldandet men först när skorstenen är uppvärmt och brasan brinner lugnt ... kanske 1 timme efter starten?
gaia
 
gaia skrev:
häng ner en stektermometer ca 1 m ner i din skorsten. Får du temp ca 70 grader så eldar du rätt :). Mer än 70 - eldas för kråkorna = onödigt högt. Mindre än 70 - risk för kondensskador i skorstenen. Mätt ej vid själva starten av eldandet men först när skorstenen är uppvärmt och brasan brinner lugnt ... kanske 1 timme efter starten?
gaia
nja, vet inte om detta är rätt sätt för mig?
70 grader (minimum) är ju bra om man är orolig för att ha får låg temp (viktigt i toppen), men jag är ju egentligen orolig för att jag har för hög, eller vill åtminstonde kontrollera mot beskrivningen (i botten efter kassetten).
Skortstenslängden måste ju bidra till att man kan ha olika "start" temperaturer om man har 70 grader närmare toppen.

Eller tänker jag fel?
 
Det stämmer. 5 grader per meter brukar man räkna med!
 
Douglas !det är nog svårt att styra en braskasett som en pellebrännare mm och försöka med superlåga rökgaser....Oftast ett vanligt dragspjäll att leka med och stryper man för mycket så sotar bara skorsten och kaminglasruta igen tyvärr;)
Men mäta är ju skoj..särskilt digitalt:cool:

Mvh
 
Tack för all respons !

PX-21,
ledsen om jag varit otydlig, det är inte så att jag skall styra/optimera rökgaserna på något sätt.
Jag vill bara av nyfikenhet se om jag får de temperaturer som beskrivs från leverantören.
samt att jag sover bättre om jag vet hur jag kan elda (tid/effekt) och vad då temperaturen kring bjälklaget då blir.
Det är kul att mäta :)

injonil,
Det var som jag misstänkte, kul att det t.om. fanns en siffra för det. Nu blir jag ju ännu mer nyfiken.
5grader/m låter lite tycker jag?
med en 4,5m skorsten blir det ju bara ca 23 grader varmare i botten (utgången från kassetten) än i toppen?
(Rent hypotetiskt så skulle ju det innebära att man kan gå så lågt som 70+23=95grader från en panna, låter för mig jättelågt?)
Sen är väl siffran beroende av typen av skorsten, ex. murad eller rör samt diameter på kanal osv.?
Kan man hitta denna infon på nätet, eller var?
 
sökte lite hastigt och hittade en annan siffra från ett annant forum, någon användare hade angett 10grader/meter.

Om någon vet var man kan hitta mer info kring detta vore jag tacksam.
 
10 grader/meter låter rimligt i mina öron. Jag har 180-200 grader vid pannan i källaren, och 9-10 meter upp till toppen av skorstenen. Då är det under 100 däruppe.
 
Surfat lite till, nya bud :

rökgaserna sjunker med ca

5-10 grader / meter för skorsten av stål
20-(35) grader / meter för murad skorsten

någon som önskar kommentera
 
Intressant!

Är det så stora skillnader mellan olika skorstenar är det nog bäst att mäta för att vara säker. Har själv bara mätt efter pannan. Får knalla upp på taket med en termometer i ett snöre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.