Hej!
Jag har tagit bort en del golvplankor i en lgh som jag renoverar just nu. Ska sätta tillbaka dem men har nu fått en del fina gamla spikar över som jag tagit loss.

Golvet är (antagligen) från 20/30 talet och sikarna också.

Kan någon tänkas vara intresserad av gamla handslagna spikar? 60-70 stycken väldigt varierande kvalitet.

/Fredrik
 
  • Gilla
Victorlejon
  • Laddar…
Javisst! Lägg ut dem på tradera så får du se. :)
 
Ok, Tack för tipset!
 
Appropå handsmidda spikar såg jag världens längsta spik idag. 2,2m lång vikt 18kg

Undras just hur hammaren till den spiken ser ut. ;)
 
Köpte ett kilo för 21kr på tradera.
 
Verkar inte vara nån direkt idé att sälja dem.

Men egentligen känns det bara mest dumt att slänga saker som folk kanske letar efter.

Snackade med en byggnadsvårdsbutik, funderar på att skänka dem till dem om jag har vägarna förbi.
 
Släng dem inte, hur ser de ut? Har du ingen bild att slänga in?
Jag kanske är inresserad ;)
 
Nej jag tror att jag har missat det;)
Nu tänker jag ställa en så dum fråga att jag säkert blir idiotförklarad, men det bjuder jag på.
Jag svårt att veta om det är smidd spik eller klippspik jag har köpt:surprised:
Om jag hade haft en av varje hade jag säkert sett skillnaden men nu har jag bara en sort.
Kan ni experter förklara för en förvirrad stackare:confused:
 
Lägg upp en bild så talar vi om vad det är. :)
Klippspik är maskintillverkad och spikarna är därför mer lika varandra. den har ett lite avlångt huvud, ofta med en tillverkarsymbol.

Handsmidd spik har en helt annan känsla, oftast med fyrkantigt facetterat huvud (men inte alltid) och spikarna är inte exakt likadana.

Bilderna är på en 4" klippspik
 
  • spik1.jpg
  • spik2.jpg
Och en bild på några 5" handsmidda spikar jag gjorde till ett golv.. Oftast lite större skalle, och lite annorlunda övergång mellan spik och skalle.
 
  • spik3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken tur att ni finns;)
 
  • spik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipp!
 
Ok, tack. Synd bara att de säljs som handsmidda och att såna som jag köper det ;)
Men det spelar ingen roll, de duger bra ändå. Jag vill bara veta för att inte föra "okunskapen" vidare :D
 
Har någonstans läst att klippspik är konisk på två motstående sidor och parallell på de två andra medan den smidda spikens fyra sidor alla är koniska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.