Hej!

Det som man kan tycka inte får hända vid en leverans från en större husleverantör har hänt oss,! Våra husblock har levererats med vindpapp (Windy) istället för utegips som vi har beställt dem (enligt kontrakt med total entrepenad)! Huset är dessutom nu stomrest!
Detta är ett avsteg i kontraktet, och vi har inte informerats om denna miss utan upptäck den själva! Säljaren informerad om undersöker nu saken!

Troligtvis kommer vi nu ställas inför ett vägval med att få detta åtgärdat på plats eller acceptera någon form av kompensation/ersättning? Det senare är mest troligt.

Vi behöver nu era synpunkter/rekommendation kring detta?

Någon som har erfarehet kring valet av vindpapp framför utegips?

Anledningen till att vi valde utegips är att få en stabilare husvägg, samt för att den dämpar ljudet ytterliggare och utgör en även viss brandskydd!

Som tillägg vill jag nämna att vi bor inom ett område som är nära järnvägen, där vi har två framförliggande hus samt uppskattningsvis ca 200-300 meter till spåret.

Väggen består nu av fasadbeklädnad, luftspalt, vindpapp, 195 mm isolering, ångspärr (folie) , 45 mm isolering och 13 mm gipsskiva.

Tacksam för alla svar!
/Peter
 
Jag skulle nog rösta på att just Windy är ett bättre val än utegips om man bygger rätt.
Windy är en diffusionsöppet vindskydd, så bara inte massa luft blåser in under panelen och når din 195mm isolering så isoleringvärdet blir sämmre ( när luften i isoleringen cirkulerar/byts, så är det ingen fara.

Windy är inte lämpligt att använda om huset står utan fasadbräder/skydd en tid, men det finns även en modell som heter Windy + som klarar starka vindar/regn också.

Ludet från ev tåg som är rätt (låga frekvenser)gör nog inte stor skillnad, men kanske kan den hårda utegipsen lättare alstra vibbrationerna från tåget vidare in i stommen/huset.

Men jag tycker absolut du ska kräva kompensation, antingen ekonomisk eller att välja till något "lyxigare" tillval ,-)


MvH jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.