Hej!

Mitt namn är Markus. Jag pluggar industridesign i Lund och håller på och ska utforma en borrmaskin till ett större projekt. Inför detta har jag lite frågor om borrmaskiner och skruvdragare som jag hoppas att ni skulle kunna svara på.

-Vad utmärker en bra borrmaskin/skruvdragare?
-Vad använder du din borrmaskin/skruvdragare till?
-Vad skulle du vilja kunna använda den till?
-Vad har du för borrmaskin/skruvdragare nu?
-Hur skulle du vilja att din borrmaskin/skruvdragare såg ut?
-Hur mycket pengar är du beredd att ge för den?

Tacksam för alla svar.
All hjälp är välkommen.

MVH

Markus
 
Mawes skrev:
Hej!

Mitt namn är Markus. Jag pluggar industridesign i Lund och håller på och ska utforma en borrmaskin till ett större projekt. Inför detta har jag lite frågor om borrmaskiner och skruvdragare som jag hoppas att ni skulle kunna svara på.

-Vad utmärker en bra borrmaskin/skruvdragare?
-Vad använder du din borrmaskin/skruvdragare till?
-Vad skulle du vilja kunna använda den till?
-Vad har du för borrmaskin/skruvdragare nu?
-Hur skulle du vilja att din borrmaskin/skruvdragare såg ut?
-Hur mycket pengar är du beredd att ge för den?

Tacksam för alla svar.
All hjälp är välkommen.

MVH

Markus
Du måste nog börja med att bestämma om det är en skruvdragare eller en borrmaskin du funderar kring. Eller möjligtvis en borrskruvdragare? :) Batteridriven, nät? Slagborrsfunktion? Slagskruvdragare? Kraven varierar beroende på vad man vill göra, och naturligtvis starkt beroende på hur mycket man kan tänka sig att betala osv.

En nätdriven borrmaskin för karmskruv har helt andra krav på sig än en lite skruvdragare för att skruva plintar med tex.

Jag bor i Lund och gillar både borrmaskiner och skruvdragare, skickat ett PM så kan vi träffas o snacka borrmaskiner. Jag har massor med krav:)

//daniel
 
Bra att du styr upp det här, Daniel!

Se nu till att Markus designar en användbar maskin i C-klassen....eller var det A-klassen? Jag kommer inte ihåg vilken klass som var bra grejer.

Glöm inte bort att visa Markus det missfoster till borrmaskin som Metabo har låtit Porsche design formge. Ett typexempel på när form gått före funktion.
post-92-1182153211_thumb.jpg
 
mattiasp skrev:
Bra att du styr upp det här, Daniel!

Se nu till att Markus designar en användbar maskin i C-klassen....eller var det A-klassen? Jag kommer inte ihåg vilken klass som var bra grejer.

Glöm inte bort att visa Markus det missfoster till borrmaskin som Metabo har låtit Porsche design formge. Ett typexempel på när form gått före funktion.
[bild]
Haha, precis den maskinen fick jag i mina tankar när jag läste topic!
 
Hade varit en ide kanske. Ett möte med folk och deras maskiner.
 
Lobo69 skrev:
Hade varit en ide kanske. Ett möte med folk och deras maskiner.
Hej jag heter Matte och är maskin missbrukare! :D
 
Hmm, önskemålet är väl den gamla Bosch GSR 10,8 i storlek men tvåväxlad.
Sen ännu trevligare om den hade haft Festo's excenterchuck och vinkelchuck och varför inte en slagdragartillsats? Nackdelen med Bosch's nya GSR är att den är lite för lång.

Dessa ovan är dragare för inredning, el, finlir etc, för bygg allround blir det lite större med 13 mm's chuckar och suveränt då om detta är ett system så man kan ta ackar från den ana till den andra, samma laddare osv. Slagdragare är lite annorlunda men oftast så använder man inte den alltid.

Festo's är bra men ruggig i prisbilden, dessutom bär det lite emot att ta med en Festo till byggen, den är lite väl fin för det även om kvaliten skall hålla för det.
De jag sett från Festo har tyvärr ingen lampa heller vilket inte är så dumt.

Så Marcus, nu har du bara att söka jobb på Bosch, glöm bara inte att skicka mig ett provset med den nya serien? *ler*

/Kent
 
Hej Markus!

Jag tror att man måste bestämma sig för målgrupp först. Man kan inte göra ngt som har allt; många har försökt men hittils så har jag inte träffat på ett enda "multiverkyg" som jag velat ha.

Annars är ju valet lätt - den skall vara lagom stor (dvs lätt att hantera men i övrigt inte ta plats) , jättestark, inte väga något, ha en chuck som kan allt (vinkel, djupstopp, slag, excenter mm) oändlig batteritid osv...

Givetvis funkar inte detta!

Val av målgrupp bestämmer vilka avvägningar som skall göras; vet man inte det så blir det garanterat skit!

Och vad det gäller vilka som inkluderas i en målgrupp så innebär det oxå att man måste bestämma sig för vilka man INTE inkluderar. Se på Festool - bland de frälsta så finns inget finare men bland grovisarna på bygget så är det ett fjollverkyg!

Så för vem tillverkar du?
 
En bortglömd målgrupp i den här branchen är folk med små händer (d.v.s ofta kvinnor). Det skulle vara en intressant vinkling tycker jag. Gör en kraftig borrmaskin, gärna med slag, men som är anpassad för folk med små händer. Typ handske 7-8.
 
Jag förstår din tanke där, Pinebar:
- Smart, då slipper du borra själv. :D
 
  • Tumme.gif
Jag håller med föregående talare, fokus från början måste vara att hitta målgruppen för just den här maskinen. Den där porschen ser verkligen ut som form helt utan funktion, och något som trådskaparen bör akta sig synnerligen noga för. Däremot får man nog inte vara rädd att tänka utanför boxen, dock måste man vara beredd att rata och våga vara lyhörd.
 
Lobo69 skrev:
Hade varit en ide kanske. Ett möte med folk och deras maskiner.
Att jag missade detta! Hade såklart varit skitkul. Jag är på.
 
Absolut, bor i malmö, jobbar mycket i lund för tillfället, heter också Daniel N....
Nu börjar det blir lite kusligt va..? ;oP
 
En sak jag funderat lite över är att man ibland missar lite kraft i en batterimaskin MEN varför inte kunna byta batteriet mot en del med sladd som man pluggar i kontakten?
Maskinen skulle kunna köras med batteri eller pluggas i eluttaget om det behövs...
Kanske onödigt och kanske inte ger mer kraft men en tanke jag haft en tid...
 
Delen med sladd måste innehålla transformator och likriktare, minst. Den skall ha en spänning som är lika med den hos ett nyladdat batteri. Skulle säkert fungera.

Jag ser dock två enklare och billigare lösningar, antingen en maskin för 220 volt eller, bättre, ett par extra batterier.

Inför laddning av ett batteri krävs i regel att det avlägsnas från maskinen. Det är lite omständigt, bättre vore om man bara kunde placera maskinen i ett ställ vid kortare eller längre avbrott, och att det då laddas.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.