Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag undrar om försäkringsbolag brukar kräva in någon typ av intyg på vem som har gjort el-installation i garage eller hus, ifall en olycka av något slag skulle vara framme.

Anledning till att jag frågar är:
Morsans gubbe har allmän behörighet och jobbar på en el firma.
Han har gjort all el-istallation i garaget, anslutit garaget till huset och nu planerar jag att be honom om hjälp med elen när övervåningen skall inredas.
Allt detta har han hjälpt oss med på sin fritid. D.v.s inte på sin arbetstid i firman han jobbar i.

Om det av någon anledning skulle ske en olycka och man kommer fram till att något är gjort fel i installationen. Hur ska jag då intyga för försäkringsbolaget vem som har gjort istallationen. Jag har ju inget kvitto eftersom jag har "betalt" honom med mat och husrum.

Brukar man få någon typ av protokoll när man har hyrt in en el-firma för att göra liknande installationer som ovan?

Tacksam för svar.
 
Jag har aldrig varit med om att skriva något intyg för försäkringsbolag vid skada. Kan ju hända att kunder använt våra fakturor som intyg dock.. De enda intyg vi brukar skriva till försäkringsbolag är att vi installerat jordfelsbrytare, så att kunden får rabatt på försäkringen.
 
Protokoll på inspektion, kontinuitetskontroll, isolationsmätning, JFB-test m.m. bör man i alla fall få som en kvittens på utfört arbete
 
  • Gilla
Pjmh
  • Laddar…
E
sen även om han har behörighet så måste han ha reggad företag för
försäkringsbol. skall acc. vid ev- skada OM de ersätter
egentligen så släpper försbol. attreglera då du är ansvarig för elen i din fast.
du kan väl inte stämma honom privat OM det blir brandskada?..............
 
Elinstallatören skrev:
sen även om han har behörighet så måste han ha reggad företag för försäkringsbol. skall acc. vid ev- skada OM de ersätter
Blanda inte ihop saker nu igen.

En villa- eller bostadsrättsägare som anlitat eller fått hjälp av en behörig elektriker för att göra installationer i sin anläggning har definitivt uppfyllt aktsamhetskravet i hemförsäkringen. Det spelar ingen som helst roll ifall elmontören gjort arbetet på fritiden eller på arbetstid. Därmed vore det yttterst svårt för ett försäkringsbolaget att neka ersättning.

En elfirmas företagsförsäkring, som bland annat innehåller skydd mots rättsliga tvistemål och skadeståndsanspråk, är något helt annat och har ingenting med villa- eller bostadsrättsägaren situation att göra.

Elinstallatören skrev:
egentligen så släpper försbol. att reglera då du är ansvarig för elen i din fast. du kan väl inte stämma honom privat OM det blir brandskada?..............
Självklart går det att stämma en elinstallatör eller firma som gjort fel. Eftersom bevisbördan ligger på den som gör stämningsansökan är det klokt att som första steg anmäla fallet till elsäkerhetsverket. De kan då göra en utredning och avgör om det beror på slarv, okunskap eller materialfel. Elmontören kan drabbas av allt ifrån en anmärkning till att i värsta fall helt bli av med sin behörighet.

Bedömer elsäkerhetsverket att det är slarv eller okunskap går det utmärkt att göra en stämningsansökan och driva en civilrättslig process. Om arbetet utförts av en firma har de garanterat en företagsförsäkring som täcker rättslig tvist och skadeståndsskyldighet. Om arbetet utförts av en elmontör på fritiden har denne förhoppningsvis en hemförsäkring som täcker motsvarande.

Att driva en civilrättslig process är dyrt och tidsödande. Jag misstänker att i praktiken så sker någon sorts förlikning mellan de inblandades försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Veronika
  • Laddar…
E
maxvell
du å vi andra lever i olika världar
har du läst/hört nått om vem som är elansvarig på en fastighet?
är det ett elfel som startat skadan så SKALL elföretagets försäkring ersätta direkt
ELLER så ersätter de fast.äg först sen KRÄVER det med den som gjort installationen
har du då gjort dig skyldig till brott via ellagen; elsäkhetsverket så KAN montören bli stämd inför rätta
det här är nått som ändrats för några år sen -vet inte exakt men ca 8-9 år sen.

det är ju så det ser ut idag............
 
Somvanligt är det ingen idé att diskutera med dig. Jag är mer än lite enfaldig som ens försöker.
 
snaggletooth skrev:
Protokoll på inspektion, kontinuitetskontroll, isolationsmätning, JFB-test m.m. bör man i alla fall få som en kvittens på utfört arbete
Låter som en bra ide att upprätta dessa protokoll. Kontinuitetskontroll och isolationsmätning är gjort i garaget så vi får bara upprätta ett protokoll och eventuellt göra om det ifall man behöver skriva in specifika värden. Och sedan göra likadant på övervåningen.

Tack för tipset.
 
Maxwells_Demon skrev:
Blanda inte ihop saker nu igen.

En villa- eller bostadsrättsägare som anlitat eller fått hjälp av en behörig elektriker för att göra installationer i sin anläggning har definitivt uppfyllt aktsamhetskravet i hemförsäkringen. Det spelar ingen som helst roll ifall elmontören gjort arbetet på fritiden eller på arbetstid. Därmed vore det yttterst svårt för ett försäkringsbolaget att neka ersättning.

En elfirmas företagsförsäkring, som bland annat innehåller skydd mots rättsliga tvistemål och skadeståndsanspråk, är något helt annat och har ingenting med villa- eller bostadsrättsägaren situation att göra.


Självklart går det att stämma en elinstallatör eller firma som gjort fel. Eftersom bevisbördan ligger på den som gör stämningsansökan är det klokt att som första steg anmäla fallet till elsäkerhetsverket. De kan då göra en utredning och avgör om det beror på slarv, okunskap eller materialfel. Elmontören kan drabbas av allt ifrån en anmärkning till att i värsta fall helt bli av med sin behörighet.

Bedömer elsäkerhetsverket att det är slarv eller okunskap går det utmärkt att göra en stämningsansökan och driva en civilrättslig process. Om arbetet utförts av en firma har de garanterat en företagsförsäkring som täcker rättslig tvist och skadeståndsskyldighet. Om arbetet utförts av en elmontör på fritiden har denne förhoppningsvis en hemförsäkring som täcker motsvarande.

Att driva en civilrättslig process är dyrt och tidsödande. Jag misstänker att i praktiken så sker någon sorts förlikning mellan de inblandades försäkringsbolag.
Hmm.... undrar vem som har rätt??
Någon annan som har något att komma med?

Maxwells_Demon ! Finns detta enkelt förklarat i någon text i typ "Elektrikerns lagbok" ??
 
E
bikerzx
att göra mätningar måste man men vem står för dem då de är klara
å skrivna, som att besiktiga bilen själv :) OM man gör det själv

sen vore det enkelt för Er
ring elsäk.verk. å fråga tex..........det är ju en myndighet sominte är parrtisk
de svara säkert på Era frågor...........
 
Elinstallatören skrev:
maxvell
du å vi andra lever i olika världar
har du läst/hört nått om vem som är elansvarig på en fastighet?
är det ett elfel som startat skadan så SKALL elföretagets försäkring ersätta direkt
ELLER så ersätter de fast.äg först sen KRÄVER det med den som gjort installationen
har du då gjort dig skyldig till brott via ellagen; elsäkhetsverket så KAN montören bli stämd inför rätta
det här är nått som ändrats för några år sen -vet inte exakt men ca 8-9 år sen.

det är ju så det ser ut idag............
Vad har du fått detta ifrån???

Hur gör man i en fastighet som flera elinstallatörer gjort jobb i?

Anläggningsansvaret ligger normalt på den som nyttjar elanläggningen.
Så i en hyresrättslägenhet är det hyresgästen som är ANSVARIG för att el-anläggningen är säker i den egan anläggningen.
Därmed inte sagt att man ska betala för dom fel som uppstår, men man har deffinitivt skyldighet att anmäla det till uthyraren.

I din egna villa är det du som ägare och nyttjare av villan som är ansvarig.
Tar du dit en elinstallatör för att göra ett jobb så har du som lekman fullgjort ditt åtagande och du litar ju på att yrkesmannen ska göra sitt jobb fackmannamässigt och göra dom kontroller och beräkningar som erfodras för att jobbet ska bli riktigt gjort.

Elinstallatörens eventuella ansvarsförsäkring har ju inget med detta att göra!
Hur skulle det se ut om en el-firma har gjort jobb i över 1000 fastigheter, blir man då automatiskt försäkringstagare för dessa??

Vilka försäkringsbolag skulle då vilja försäkra en elinstallatör, och vad skulle inte en sådan försäkring kosta??

Nä, läs vad en ansvarsförsäkring innebär och återkom när du har FAKTA i målet!
 
Elinstallatören skrev:
bikerzx
att göra mätningar måste man men vem står för dem då de är klara
å skrivna, som att besiktiga bilen själv :) OM man gör det själv

sen vore det enkelt för Er
ring elsäk.verk. å fråga tex..........det är ju en myndighet sominte är parrtisk
de svara säkert på Era frågor...........
Antar att du arbetar som elektriker....allmän behörighet??
Om du gör en elinstallation... Gör då någon annan elektriker kontrollmätningarna på det du installerat??
 
E
sverre
i hyresrätt är det FASTIGHETSÄGAREN ! som är ansvarig inte han som hyr
å jag pratar alltid med ägaren om jag skall jobbai en hyreslägenhet

sen vill jag du ringer till elsäkverket å frågar vem som är ansvarig för elen i fast.
så får du FAKTA !!!!! på vad som gäller

vi som elinstalatörer har kunskaper som gör vi MÅSTE utföra en instalation korrekt
å då händer det inte så många skador på 10 000 fastigheter
visst missar vi åxå men inte lika ofta som herr Lekman
elinstallatören är det enda som FÅR installera el i fastigheter
vad tror du ett försbol säger om en kille kopplat självå fått miljonskada
`jovisst ger vi gärna ut pengar fast vi inte behöver..varsågod....´
de kräver mest trolit via utredningar den som gjort installationen
 
E
bikerzx
det gör jag själv å har behörighet å företag
så du tänkte lejja nån som gör mätningar?
 
Elinstallatören skrev:
vi som elinstalatörer har kunskaper som gör vi MÅSTE utföra en instalation korrekt
å då händer det inte så många skador på 10 000 fastigheter
visst missar vi åxå men inte lika ofta som herr Lekman
elinstallatören är det enda som FÅR installera el i fastigheter
vad tror du ett försbol säger om en kille kopplat självå fått miljonskada
`jovisst ger vi gärna ut pengar fast vi inte behöver..varsågod....´
de kräver mest trolit via utredningar den som gjort installationen

Ja, men jag har ju INTE kopplat själv. Han som har gjort det är elektriker och har Allmän Behörighet. Det har jag skrivit i det inlägget som skapade tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.