Jag kommer kanske välja en annan entrepenör än den hustillverkaren valt då deras offert var aningen hög för mark / grund och hustillverkaren vill / kan inte erbjuda något annat, iaf inte som täcks av deras Garbo-försäkring.

Då är min fråga, om jag väljer en annan entrepenör, vad behöver jag göra för att få en försäkring som täcker grund och markarbetet?

Kan jag tekna en separat Garboförsäkring för grunden, eller hur ska jag gå tillväga?
 
Jag antar att svar uteblivet för att det är självklart att jag kan ordna en försäkring på det här?
 
Självklart kan du själv teckna en färdigställande- respektive byggfelsförsäkring för en delentreprenad om denna försäkring inte ingår i husleverantörens åtagande.
I stället för färdigställandeförsäkringen är det f.ö. ok enligt lagkraven att entreprenören ställer banksäkerhet på tio procent av kontraktsbeloppet fram till slutbesiktningen. Kräv av entrerpenören att denne gör detta.

Innan du gör något bör du dock kolla vad som verkligen ingår i husleverantörens åtagande. Det är nämligen så att i Garboförsäkringen som samtliga av de större husleverantörerna tillhandahåller ingår även färdigställande- och byggfelsförsäkring för samtliga sidoentreprenörer. Ett villkor är dock att du väljer en entreprenör som husleverantören kan godkänna eftersom denne kan drabbas av regresskrav från Garbo om någon av försäkringarna skulle komma att behöva tas i anspråk. Kontakta Garbo och fråga vad som gäller för din husleverantör.
 
Ja det är detta dom noterar, att denna entrepenör som jag själv väljer inte kommer ingå i Garboförsäkringen.

Ska ringa Garbo och kolla tack... får hoppas det inte blir några problem. Det är ju inte några skumsaker, utan bara råkar vara en entrepenör som jag känner personligen och som vill hjälpa och kan ge bättre pris (mycket bättre, med papper såklart! inge svart, vågar inte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.