Någon här som vet om Danogips aquapanel indoor är OK som golvskiva i våtutrymme, eller måste man använda Aquapanel floor? Har fått lite olika svar från leverantör/plattsättare/tätskiktsleverantör, och tittar man på BKR's lista står det bara Aquapanel, inte vilken skiva...

I övrigt, vad har ni för erfarenhet av att jobba med dessa skivor? Nackdelar/fördelar?

Tacksam för svar =)
 
Inga skivmaterial får användas som underlag för tätskikt på golv -Det ska spacklas eller gjutas.
Personligen tycker jag att det är en riktigt grisig skiva. 34 kg aptung och svajig att bära, hård att skära i, spröd när man skruvar i den.
 
Det ska flytspacklas ovanpå enligt konstens alla regler, men först måste golvspånet förstärkas efter rörnissarnas ingrepp ;)

Vill helst inte lägga ytterligare ett lager golvspån om det går att undvika p.g.a. att det bygger för mycket på höjden.

Svajig att bära? De jag lagt vantarna på är 900x1200, känns inte som att det borde bli så svajigt?

Någon annan fibercementskiva som är bättre att hantera? Valde just denna framför Danogips Humidboard just p.g.a. storleken...
 
Strumpan skrev:
Det ska flytspacklas ovanpå enligt konstens alla regler, men först måste golvspånet förstärkas efter rörnissarnas ingrepp ;)

Vill helst inte lägga ytterligare ett lager golvspån om det går att undvika p.g.a. att det bygger för mycket på höjden.

Svajig att bära? De jag lagt vantarna på är 900x1200, känns inte som att det borde bli så svajigt?

Någon annan fibercementskiva som är bättre att hantera? Valde just denna framför Danogips Humidboard just p.g.a. storleken...

Varför inte bara spackla lite tjockare med ett fiberförstärkt spackel och kanske rent av en rejäl armeringsmatta ? Billigare än aquapanel, och det lär bli minst lika (bättre?) hållbart...

MVH: Marcus
 
Det var snickaren och rörmockarna som kom fram till att det skulle förstärkas. Golvspånet är idag uppsågat på flera ställen efterssom det var limmat och spikat vid husleveransen (trots att vi beställde det med lösa skivor =/ )

Borde det inte bli bättre med ytterligare en skiva innan flytspackling för att få ett stabilare/fastare underlag utan så många skarvar? Känns som om att risken är större att golvspånet ger vika under ex. badkaret utan extra förstärkning?

Armeringsmatta måste man väl ändå ha nuförtiden i flytspacklet?
 
Det finns fiberförstärkt spackel så du slipper armera. Men det beror ju på hur mycket du ska spackla!?

Men sågade dom upp spångolvet bara för att det var limmat och spikat?
När jag gjorde ett badrum i aquapanel så ringde jag till knauf/danogips Och enligt dom så gick det bra med aquapanel på golv om man ville förstärka och i mitt fall så behövdes det. Men det blir ju självklart dyrare för dig som kund.
 
Tja, vad skulle dem annars gjort? De drog alltså rör genom golvbjälklaget till golvbrunnar m.m.

Får hyffsat pris på Aquapanelen, så kostnaden är jag inte så orolig för. Mest om den vanliga aquapanelen (indoor) är godkänd, eller om jag måste använda aquapanel floor. Vilken använde du?

Tänker använda Alfix planmix till flytspacklingen...
 
Ja men då så, lät nästan lite som dom sågat upp det för att det var limmat och spikat iomed att du sa att du beställt lösa skivor?

Jag fick iaf ett ok från knauf/danogips att det gick o använda aquapanel indoor för golvbruk.
 
Danne213 skrev:
Ja men då så, lät nästan lite som dom sågat upp det för att det var limmat och spikat iomed att du sa att du beställt lösa skivor?
Hmm, det intrycket fick inte jag, du kanske läste lite snabbt?

Danne213 skrev:
Jag fick iaf ett ok från knauf/danogips att det gick o använda aquapanel indoor för golvbruk.
I Badrum? - Jag tror det är bättre att isf lägga tjockare med flytspackel... Hållfastheten på säg, 2cm armerat fiberspackel gentemot 1 lag aquapanel med skarvar var 1200x600 mm?

Men det är ju jag, har haft fel förr =)

MVH: Marcus
 
Jag sa aldrig att aquapanel var bättre än flytspackel i hållfasthet det ända jag sa var att jag fick ett okej från tillverkaren - och ja i badrum.

Just angående hållfastheten så beror det ju på vad du har för cc mått på dina bjälkar hur pass mycket dom sågat upp, hur pass bra dom har kortlat allting.
 
Strumpan skrev:
Armeringsmatta måste man väl ändå ha nuförtiden i flytspacklet?
Inte under 10kvm med maxit armerade flytspakel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.