Rimligen är både mats_o och Myrlejon sanningen på spåret. Obetänksamt valda material, och amatörjobb sätter säkert sina spår.

Åter till ursprungsfrågan: Om vi tar en titt på villa Lamhults ovanvåning finns en standardplacering av självbyggarens badrum flera ljusår från husets övriga våtrum. Jag har inte hittat information på nätet om man köper huset med förberedda rör. I så fall har man iallafall redan betalt för eländet. I annat fall skulle jag rekommendera att lägga det nya badet rakt ovanför badet där nere, eller kanske ovanför tvättstugan (med golvbrunn). Här är länk till hus och planlösning -

http://www.smalandsvillan.se/villor/hus.asp?hus=23

Smålandsvillan baseras på volymbyggda element, som på byggplats monteras ovanpå platsbyggd krypgrund. Därmed borde det gå alldeles utmärkt att konvertera exempelvis sovrummet 8,5 kvm till nytt badrum intill befintligt. Då blir rördragningarna betydligt kortare, vilket borde synas på prislappen. Vill man hellre lokalisera badrum intill sovrum skulle man kunna göra om bottenvåningens vardagsrum till ett, två eller kanske till och med tre sovrum. Därmed skulle hela (eller större delen) av ovanvåningen funka som sällskapsrum.
 
Förutom kostnaden är det otroligt irriterande att alltid behöva spola massor av vatten innan man får varmt eller kallt, du måste tömma hela rörlängden först med stillatsående rumstempererat vatten.
 
Men om ert hus är från 2006 har ni badrummet vid trappan eller vid "takspetsväggen"?
Har ni trappan inuti takkupan?
 
W
Myrlejon skrev:
Förutom kostnaden är det otroligt irriterande att alltid behöva spola massor av vatten innan man får varmt eller kallt, du måste tömma hela rörlängden först med stillatsående rumstempererat vatten.
VVC???????
 
Hej tack för alla svar jag har badrummet vid höger om trappen
alla rör är fördragna vi har satt in takfönster och förberret för vägghängd toa
gipsningen är klar så nu väntar vi på plattsättaren jag bröt upp det gamla golvet och regla cc30 så det håller nog för ett bubbelbad.
mvh svempur
 
"Gipsningen"?! ... Har du talat med försäkringsbolaget om det där?
 
Jag gipsade med humminboard skivan tror jag att den heter den är godkänd
 
Man behöver inte alls lägga till några 100 kg för personen som ska bada! Inte om denna person inte fyller hela badkaret och sedan hoppar i! Men då blir det risk för vattenskador ;).

Detta eftersom vi ju bara väger lite mer än vattnet vi skjuter undan. Så räkna med badkarets vikt plus vattenvolym så blir det bra!
 
billy_baver skrev:
Det är antalet som är oproportionellt stort. Självklart blir varje kostnad dessutom dyrare, åtminstone om läckaget sipprar ner till våningen under. Men det "mystiska" är alltså att våtrum en trappa upp drabbas av procentuellt fler skador än om de skulle legat på bottenvåning.

Såvitt jag begriper är det för dagen ingen som riktigt förstår orsaken, så pinebar är i gott sällskap. :)
En alldeles för enkel förklaring är kanske att badrum på övervåningen används mer. I den typiska tvåvåningsvillan är övervåningen sovrumsavdelningen vilket leder till att badrummet där används betydligt mer än badrummet på nedervåningen (gästtoaletten). Används mer leder till mer slitage leder till fler försäkringsärenden. Men tycker ju att någon borde tagit hänsyn till det i statistiken, men man vet ju aldrig.
 
Tillägger lite är. Vet egentligen inte vad jag gör uppe nu.. Tiiidigt.
Jag pratade med tekniska kontoret på myresjöhus, ansvarig för SMV. Vi har diskutterat fram och tillbaka med ett flertal personer innan vi har fått det bekräftat. SMV kör som så många andra, reglat cc 60 i bjälklaget. Dock klarar limträbalken mer än 200 kg / m2 i byggd konstruktion. Dock råder dom inte till mer eller går ut med det. Räkna med 1,3 x 2 = 2,6 = 260 kg / m2. Rörborrning för bad / handfats avlopp med max 75 mm skulle heller inte göra så speciellt mycket på bärigheten.
Sedan räknade vi på volym och storlek på bad.. Hörn för enkelhetens skull.
Yta = 2 * pi * radien / 4
2 * 3,14 * 1,4 / 4 = 2,198
2,198 * 260 = 571,48.
2,198 * 200 = 439,60.
Badet rymmer 300 liter för exemplets skull. Vikt 75 kg + 300 fullt = 375.
Skulle till och med kunna öka till 360 liter. Badvolym ca 280 liter.
Vatten, badande, kar = 280 + 85 + 75 = 440.
Skulle man köra till bristningsgränsen så har man 130 kg till att gå på. Det skulle med mycket tur gå med ett på 400 liter och mätten 140 * 140 cm.. Blir väl ca 1 m djupt :)..
Dock så tar ju bubbelbad med en brummande motor bort en del av vikt på grund av vibrationer och påfrestning av bjälklaget.
 
Har SMV limträbalkar som bjälklag? Eller hur menar du?
 
Smålandsvillan använder kertobalkar
 
problemet lär väl bli att få upp det stora badkaret för trappen?

MVH
Henrik
 
Vi har ett badkar som rymmer 300l plus en badande ... Det var på håret att vi fick upp badkaret, vi gjorde skrapmärken i den lilla trälisten på trappan ...
Vi la träbalkar cc300 under badrummet. Det kostade inte så mycket.
 
Sätter man en 15mm plywoodskiva under badkaret förstärker man väl golvet oerhört mycket mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.