Hej!

Det som man kan tycka inte får hända vid en leverans från en större husleverantör har hänt oss,! Våra husblock har levererats med vindpapp (Windy) istället för utegips som vi har beställt dem (enligt kontrakt med total entrepenad)! Huset är dessutom nu stomrest!
Detta är ett avsteg i kontraktet, och vi har inte informerats om denna miss utan upptäck den själva! Säljaren informerad om undersöker nu saken!

Troligtvis kommer vi nu ställas inför ett vägval med att få detta åtgärdat på plats eller acceptera någon form av kompensation/ersättning? Det senare är mest troligt.

Vi behöver nu era synpunkter/rekommendation kring detta? Hur ska detta hanteras tror ni?

Anledningen till att vi valde utegips är att få en stabilare husvägg, samt för att den dämpar ljudet ytterliggare och utgör en även viss brandskydd!

Som tillägg vill jag nämna att vi bor inom ett område som är nära järnvägen, där vi har två framförliggande hus samt uppskattningsvis ca 200-300 meter till spåret.

Väggen består nu av fasadbeklädnad, luftspalt, vindpapp, 195 mm isolering, ångspärr (folie) , 45 mm isolering och 13 mm gipsskiva.

Tacksam för alla svar!
/Peter
 
Du använder tre argument till att ni valde utegips. De är Brandskydd, Stabilare husvägg, Ljuddämpning

Brandskydd - Oftast börjar det brinna inne i huset - då hjälper inte utegipsen. Om det börjar brinna ute så finns det en viss fördel med utegips, men den är inte stor om all träpanel ändå brinner
Stabilare husvägg - Det blir inte en stabilare vägg med utegips. Utegips är inte bättre ur ett konstruktionsmässigt perspektiv.
Ljuddämpning - det bästa argumentet du har. Spelar dock inte så stor roll då du har tjock isolering. Fast med tanke på att du bor nära en järnväg så kan detta spela in i realiteten.

Beroende på hur hög kompensationen är så tycker jag att det lutar åt den.
 
Går det inet att sätat gips utanpå vindpappen då ?
Elelr iof - panelen är väl redan upp också ? :(

Kanske du kan få till att dom sätter extra dämpning (utegips) innanför panelen som vätter mot järnvägen iaf ?

Nu tror jag förvisso inte det gör så stor skillnad- det lär väl ändå vara fönstren som släpper in mest oljud ? Så satsa på ersättning tycker jag !

Och frågan är om du ens hör tågen då !?!
Jag tittade för ett par år sen på ett radhus (byggt på 60-talet = inte tjocka väggar!!) och tom 50m intill en järnväg så hördes inte mkt inomhus (bara lite lite i det rummet som vette mot järnvägen) - däremot i trädgården och om man öppnade fönstert !! (vilket var en av anöedningarna till att det huset gick bort för oss!!)

/K
 
lastkaj skrev:
Du använder tre argument till att ni valde utegips. De är Brandskydd, Stabilare husvägg, Ljuddämpning

Brandskydd - Oftast börjar det brinna inne i huset - då hjälper inte utegipsen. Om det börjar brinna ute så finns det en viss fördel med utegips, men den är inte stor om all träpanel ändå brinner
Stabilare husvägg - Det blir inte en stabilare vägg med utegips. Utegips är inte bättre ur ett konstruktionsmässigt perspektiv.
Ljuddämpning - det bästa argumentet du har. Spelar dock inte så stor roll då du har tjock isolering. Fast med tanke på att du bor nära en järnväg så kan detta spela in i realiteten.

Beroende på hur hög kompensationen är så tycker jag att det lutar åt den.
Tycker du har en del fel. Som brandskydd skall dubbelgips med isolering get 30 minuters skydd, minimum ifall man vill bygga 8m eller närmre annan byggnad. Sen blir ju gips stabilare än vindpapp!

Ljuddämpningen har du helt rätt i, en extra gips ger klart bättre dämpning. Isolering samt gips har ju helt olika egenskaper för ljuddämpning, gips tar ju ett annat ljudspektrum än isolering.
 
Utegips är väl något som är på tillbakagång.
Pga mögelskador som inte är helt ovanligt på dessa.
 
lastkaj skrev:
Stabilare husvägg - Det blir inte en stabilare vägg med utegips. Utegips är inte bättre ur ett konstruktionsmässigt perspektiv.
.
På vilket sätt menar du att gips INTE innebär en stabilare konstruktion?

Om du spikar en ram med 3 reglar, över och underliggare och klär den med papp alternativt med gips så menar du att båda konstruktionerna är lika stabila?
 
Badger skrev:
Utegips är väl något som är på tillbakagång.
Pga mögelskador som inte är helt ovanligt på dessa.
Något jag också hört att man pratar om. Däremot kunde jag inte hitta några konkreta fall där detta har skett. Någon som har sett eller hört något. Mer än den teoretiska hypotesen?
 
Om vi lämnar de byggnadstekniska diskussionerna och försöker besvara trådskaparens fråga istället.

Hur mycket kompensation är det rimligt att de får av husföretaget till följd av att de inte levererat enligt påskrivet avtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.