Hej!

Tänkte börja rumstrera om i pannrummet lite, och har lite funderingar. Har större planer än det som jag kommer beskriva, men ekonomin ger inte tillåtelse till att införskaffa allt som behövs för tillfället...

NU: Vedpanna Diom (25kW) med förugn (Kenjon 25 kW), acktank på 750 liter. Cirkulationspump till acktanken som gör att vattnet "går" runt hela tiden (ingen laddomatfunktion alltså). 3-vägs shunt på pannan.

TÄNKT INFÖRSKAFFA:

Steg 1: laddomat 4030, för bättre skiktning (just nu har jag ingen skiktning alls, eftersom cirkpumpen går hela tiden)

Steg 2: Större acktank (3000 liter)

Steg 3: Förugn för 50 cm ved (140 liter vedutr. 40 kW)

Steg 4: Shuntstyrning m innegivare.

Fråga: Ang. tank och förugn; spelar det någon roll om jag kopplar en 40 kW förugn till pannan som är nu? Har en 50 kW panna på gång, men den blir nog inte installerad förrän nästa år.
Eller bör jag installera större acktank först? Något speciellt jag bör tänka på? Bör jag prioritera i annan ordning?
Huset är på 225m3/ plan, 2 planshus...

Alla svar och all hjälp emottages tacksamt!

mvh Curre
 
Antar att du har varmvatten från pannan.

Bäst är att ha en "tekniktank" där du värmer varmvatten och huset. Den blir centrum i din värmeanläggning istället för att pannan är det. Denna har elpatroner och tar emot värme från olika värmekällor, vedpanna, elpatron, solpanel, värmepumpar...

Får du in VV i tanken laddar du med Laddomat 21 istället för med 4030, du spar drygt en tusenlapp här som du kan ha till mellanskillnaden för ny tank.

Funderar du på att byta tank så kan man lägga en hel del tankearbete på detta. En tank med bra varmvattenberedning och bra placering av elpatron är Dalatanken.
http://www.stocksbro.se
Försök att efterlikna denna om du kan. Kopparslingor har längre livslängd än förrådsberedare.

Prioritera
0. Fundera på om du vill byta till en begagnad tank med varmvattenberedning, sälj befintlig.
1.
2.
3.
4. Om rumstermostaterna klarar av att reglera värmen så kan du ha shuntstyrning sist. Om det inte fungerar bra skulle jag ta shuntstyrning efter Laddomaten

En snabb busfix du kan göra idag är att köpa rökgastermostaten som du ändå kommer att behöva till Laddomaten. Denna styr cirkulationspumpen som pumpar till acktanken.
 
Om du har fundering på att byta panna och montera större tank, men vill skjuta på det ett år!
DÅ skulle jag bara stänga av den tank du har. Sluta cirkulera vattnet helt enkelt. Och montera en schunt automatik.
Så spar du energi och pengar till en rejälare ombyggnad.
Schuntautomatik är mest krut för pengarna, är ALLTID lönsamt i alla anläggningar. DU slipper tappa ur vatten ur systemet för att montera den. Man ska inte byta vatten allt för ofta. Nytt vatten är inte nyttigt för rören.

Mats
 
Valbobygge:
Som det är nu har jag elVVberedare på 100 liter, men min tanke är att koppla den i serie med den nya tanken (3000 liter) så vattnet förvärms i kopparslinga.

Mats757:
Ja, jag får nog härda ut denna vinter, så man får tid att göra saker och ting ordentligt till nästa sommar. Ska kolla efter en shuntstyrning nu =)

Övrigt:
Någon av er som vet om jag kan bredda min förugn för att få i mer ved (fylla på mer sällan) eller kommer värmen bara försvinna ut genom skorstenen?

Tack för övriga svar! Skall ner å svetsa i manlucka i min 3000 literstank nu... både upptill och nertill... solen ska ju värma nån sommar den också....
 
Ja hade förugn förut men planerade in ett större byte nu i höst då ja bytte till en ny miljöpanna med 3 acctankar med laddomat 21 samt aut shunt vilket ja är jävligt nöjd med,.. vedförbrukningen har minskat rejält,. ifrån att behöva ta in ved 3 ggr i veckan så räcker det 1 vecka nu mellan gångerna..
 
Hej om du ändå skall elda ved så är det inte lika bra att köra på vidare på systemet du har tills att du har råd att installera en riktig ved panna.
En 40kw förugn borde väl kosta runt 20tkr då har du ju "bara" 5600kr upp till en orlan 40kw.
Som jag ser det så är det alltid bättre att bygga ett bra system från början än att först köpa en massa saker typ förugn,laddomat4030 osv som du förlorar pengar på om du skall sälja dessa beg sen.
Sen så får du ju ett effektivare system system om du har en riktig ved panna och ordentligt med ack volym.
Shuntautomatik är ett nära nog ett måste den sparar energi nått otroligt.
 
Tack för förslagen! Skönt med människor som kan hjälpa en lite på traven, och se för/nackdelar.

Det lutar åt att lilla förugnen får stå kvar i år, och att eldningen får fortgå som den gjort senaste åren. MEN jag tänker köpa in en CBJ shuntstyrning!

I sommar byts acktanken ut (750 liter mot 3000 liter med vv-slinga och solslinga), samt en laddomat 21.

I framtiden blir det kulvert från uthuset (som blir nytt pannrum) med en Orlan 40kW panna tror jag.

...förhoppningsvis ett par solpaneler i slutändan också.

Åter igen, tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.