Tänker sätta in radiatorer uppe, och koppla till jordvärmen. Har förstått att det krävs rejäla doningar (låg framledningstemp) men kan inte riktigt få ihop mina behov med uträkningen på den här sidan http://www.myson.se/varme/04_mysg.htm

Om jag istället räknar med ett värmebehov på 70W/kvm och använder ex Rinkabyrör C22 http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1139 kommer jag att hamna rätt då? Eller behövs det ännu större element, bredare än fönstret? Hur kommer bredare radiatorer att se ut rent estetiskt?

Kjell G
 
Du säger att du vill ha 70 W/m2 vilket låter som att det är ett normalt rum. Men på övervåningen krävs det ofta mindre effekt. Om du inte har ett väldigt dåligt isolerat hus bör du kunna räkna med lägre effekt. Sågspånsisolerade snedtak kan vara en anledning till att inte sänka under 70 W/m2, ofta har isoleringen sjunkit ihop och du kanske saknar isolering bitvis.

Hur stora är rummen?
Hur breda är fönstren?

Jag tycker att du kan ha bredare element än fönster. I vårt hus är elementen lite ocentrerade under fönstren. Att de "sticker ut" lite på ena sidan är inget man tänker på. I ditt fall hoppas jag att du lyckas sätta dom rakt under fönstret.
Tar du till 100 mm på varje sida linjerar elementen med fönstrets foder vilket inte bör störa sinnet för ordning och reda. Du har då ökat effekten med 20 % vid 1000 mm breda fönster.
 
Om jag kan räkna på mindre än 70w/m2 är det bara bra. Snedtak delvis, 300 mm lösull, övrigt tak 500 mm lösull. Rummen är ca 12 m2. Två av dem har 1200 fönster, det tredje har 2x900 (i det rummet är radiatorstorleken inget problem).

Har sett att det finns radiatorer med 3 rader, s.k compactradiatorer, då behöver de inte bli så breda för att totalytan som avger värme är såpass stor. Eftersom jordvärmen är ett lågtemperatursystem krävs det större element helt klart, frågan är bara hur stora?

Kjell G
 
Jag tycker att du har ett bra isolerat hus! Du borde kunna sänka ditt energibehov till max 50 W/m2 vilket skulle bli 600 W. Värmen från bottenvåningen värmer bra du behöver bara ett mindre tillskott på övervåningen (förutsatt att fönstren är ok).

Hur höga element kan du välja?

Kan du välja element 450x1200 mm så får du
795 W vid dT 30 grC
490 W vid dT 20 grC, enligt Rinkabyrörs omvandlingstabell överst på sidan 16 i deras katalog.

Kan du välja 600x1200 mm så har du större marginaler.
1023 W vid dT 30 grC
630 W vid dT 20 grC

Vad har du för element i övriga huset?
Räcker de till för uppvärmning på vintern?
Kolla vad motsvarande nya har för effekt och räkna ut hur många W/m2 de ger. På övervåningen kan du ha lägre effekt än dessa!
Vilken dT räknar du med?
 
Jo, huset är välisolerat, ett nybygge. Det är golvvärme i bv men effekten där har jag ingen koll på, det blir inte riktigt jämförbart heller tror jag. Nånstans läste jag att om man har golvvärme och sen vanliga radiatorer får man ta behovet gånger 3,2 för att få fram effekten. Detta för att framledningstempen inte blir högre än ca 30 grader. (är det samma som dT?)

Ska titta på Rinkaby och tabellen, så kanske jag ser vilken storlek jag kan ta.

Kjell G
 
Golvvärmen ger 75 W/m2 vid 40-45° o det gör absolut inget om du dimensionerar lika mycket uppe, Bättre om dom blir förstora än för små.. :)

Kan du köra med lika låg temp uppe som i golvvärmen är det ju bäst för vp måste ju göra så varmt vatten som behövs i det lägst dimensionerade rummet, Så om ett rum behöver 45° o resten av huset skulle klara sej med 30° så måste pumpen ändå göra 45° vatten om det inte ska bli kallt
 
Meningen är att det ska vara samma som golvvärmen nere. Vet inte riktigt hur höga temperaturer som går ut, men har för mig att det inte ska gå över 30 grader iaf. För då kan väl trägolv få problem, nåja, har ju klinker själv så där är det grönt.

Men till öv, då räknar jag med 75´W så får vi se hur kraftiga radiatorer det blir. ´Hoppas det inte blir alltför stora, då kanske jag får överväga att lägga in golvvärme däruppe. Det finns ju spånskivor med frästa slingor som inte bygger så mycket. Fast det känns ju lite overkill, och lite surt att jag inte gjorde det direkt. ´(fast rörisen trodde inte jag behövde nåt tillskott alls däruppe men i vintras gick el-elementen en hel del)

Kjell G
 
Måste bara kolla om det här är ett alternativ, http://www.aircoil.se/index.php?page=omnia

Nån som vet mer om dessa, ljudnivå mm. Är det elvärme i dessa? De ska anslutas till el. Går tydligen att använda till kylning om framledningstemp är rätt.

Kjell G
 
För trägolv brukar det rekomenderas max 27° som yttemp men beroende på hur tjockt golv man har så brukar det då va kring 35° framledningstemp..
Vid en yttemp på 27° ger det 75W/m2 vad jag sett..

Har du möjligheten att lägga golvvärme uppe så gör det, Du kommer inte att ångra dej :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.