Hej,
Som radonsaneringsåtgärd har vi fått offererat en frånluftsfläkt som monteras på skorstenen (i kombination med fler friskluftsinsläpp) och ökar ventilationen i huset (det är självdrag idag). Det finns ingen värmeväxlare i den lösningen - något som jag valde bort eftersom att det skulle bli väsentligt mycket dyrare.

Enligt vad jag förstår så kommer fläkten inte suga ut hysteriskt mycket luft utan snarare sätta luften i rörelse bara. Lite kommer vi ju naturligtvis att elda för kråkorna men frågan är om det är ett stort misstag att öka ventilationen utan värmeväxlare?

Vi kommer att ha luft-vattenpump som uppvärmning så vi har relativt billig värme. Dessutom blir väl uppvärmningen effektivare om vi sätter lite snurr på luften mha ökad ventilation.

Såå; gör vi bort oss om vi inte satsar på värmeväxlare?
 
Hej

Har man ett någorlunda isolerat hus och ventilerar ordentligt (vilket många inte gör) så går väl sisådär 25-30% av värmen åt till ventilation har jag för mig, och om inluftshålen sitter olyckligt kan man ju få rejält kallras och frusna fötter. Så det borde gå att räkna hem ett FTX system på några års sikt, de är ju inte så dyra i sig (men installation är det kanske ?).

Med lite data om husstorlek, U-värden på väggar och fönster etc. kan man väl ta fram hur många % det faktiskt handlar om, och sedan får man väl titta på sin årsförbrukning, gissa lite om elprisutveckling och kalkylera. Har du några siffror ?

mvh

Magnus
 
Hej,
jag har dessvärre inga u-värdesuppgifter till hands men med tanke på att huset är från 1959 så släpper nog fönstren ut en del värme.

Visserligen drar en luft-vatten-pump lite el men trots elpriset räknar vi med billig värme. Frånluftsfläkten inkl installation och friskluftsinsläpp kostar ca 50000 - bidrag. Ett FTX-system kostar minst det dubbla, åtminstone de vi har fått offererat. Finns det skorstensfläktar med värmeåtervinning?

En annan variant är ju att försöka använda värmepumpen till att återvinna värme. Jag har sett att Thermia Vent verkar göra det men jag har inte stämt av med vår leverantör om pris och funktion ännu.

Spontant känns ett FTX-system för över 100 000 kr lite överdrivet och att frånluftsvarianten borde räcka. Men jag kan mycket väl ha fel..
 
Hej

Ja, om huset ändå läcker en hel del värme så kanske skillnaden på att ha, och inte ha, FTX drunknar i detta. Och 50' respektive 100' låter rätt mycket, men å andra sidan jämför jag med den projektering av nytt hus jag håller på med, och då kommer ju kostnaden för att göra schweizerost av ett existerande hus inte med, själva aggregaten är ju inte speciellt dyra.

Lycka till

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.