Hej!

Vi har en (uppvärmd) källare (ca 50 m2) med betonggolv som jag tänkte ha mest till lite förvaring och så, men ändå inrett.

Var är det billigaste alternativet som fortfarande känns lite modernare än heltäckningsmatta? Det behöver inte vara vackert, men får ju inte mögla eller så.

Jag har tänkt att jag minst behöver platonmatta, lite underlagsfoam och sedan stans billigaste parkett, räcker det? Går det att göra billigare?

Det har legat en heltäckningsmatta direkt på betongen, men det togs bort för några år sedan i samband med en översvämning (brusten radiator). Nu finns det en golvpump installerad för att försöka förhindra framtida översvämmnigar.

Mvh,
Andreas
 
Billig klinkers?
Vi köpte för typ 50 kr/m på Bauhaus till vårt förråd. Och så tillkommer ju förstås fog och fix, men jämfört med Platon och parkett tror jag ändå att det står sig prismässigt.
 
Ikeas billigaste laminat?
 
T
Är grunden isolerad?
 
Inte laminat på betong. Billig klinker eller golvfärg. Fast färg är lika dyrt som klinker. Billig fix finns på biltema.
 
klinker blir billigast och fuktsäkrast i längden. Dumt att överväga något annat ...innan man räknat på alternativen.
gaia
 
Hmmm, alla säger klinkers, men det är ju inte lika trevligt som laminat, och kommer not att kännas mycket kallare... Jag tänkte att platon och laminat skulle fungera lite som isolering.

Men det är klart, klinkers är ju mycket mer hållbart, och jag antar att vi kommer att gå med skor på i alla fall. :confused: Nu blev jag fundersam!

Källaren är ganska uppvärmd, men man känner att det är lägre kuftfuktighet där.

Mvh,
Andreas
 
Hmmm, läste runt lite mer, och ni har ju helt rätt. Det känns ju betydligt tryggare för "framtida olyckor" också om det skulle inträffa! Kombinerat med en av mormors vävda mattor kommer det att bli kanon med klinkers.

Vad insnöad man kan bli på en lösning...
 
Jag har betonggolv i källaren och det ser väl "sådär" ut. SKavt och allmänt slitet. Sen gör ju inte pannan det hela mindre skitigt heller, sockar är en omöjlighet om man vill ha rent i resten av huset.

Alltså har jag "uppfunnit" att ha ett par tofflor stående nedanför trappen. Fungerar perfekt och jag kan lätt vara i källaren i timtal utan att bli kall om fötterna.

Tror din matta kommer fungera ypperligt på klinker samt att det garanterat inte blir skador på golvet. Blir mattan sur går den ju att torka. Rest laminat är en annan sak (bara att kasta).

Lycka till.
 
Hej!

Det blev inte så bra! :(

Men man lever så länge man lär, några tips på vad jag gjorde fel? Jag har bara lagt 1/3 av golvet ännu!

Jag köpte ett klinkers på Bauhaus för 59 kr/m2 som var 33,3x33,3 cm stort. Det var rätt klent, vssa plattor var knäckta redan i förpackningen. Golvet var inte flytspacklat, utan hade ojämnheter på någon cm i värsta fall.

När jag hade lagt golvet (8 mm "kam" eller vad det nu heter) så visade det sig dagen efter att ett par plattor lät lite ihåliga när man gick på dem, och det tog inte många steg förrän de började spricka när man belastade dem! Jag gick runt med en pinne och bankade tills sammanlagt 17 plattor hade gått sönder. :mad: De övriga lät ej ihåliga och gick inte heller isönder.

Nu hade de bara bränt i 24 timmar, men vissa av plattorna släppte helt och hållet från fixen när jag bände upp dem. Jag var lite slarvig med att sätta fix på undersidan av plattorna, utan la vissa av dem direkt på golvet.

Det var också så att vissa plattor kom lite lägre eller högre on kringliggande, och då var det ju lätt att bara trycka in lite fix under dem för att kompensera, men då blev det alltid hålrum under...

Det uppenbara lösningen är förstås att göra ett bättre jobb, se till att ha tillräckligt med fix för att jämna ut ojämnheter så att hela plattan hamnar i fixet. Samt att även sätta fix på hela undersidan av varje platta. Det är dock inte helt lätt att veta hur bra man lyckats få fixet rakt!

  1. Kan man kompensera för en dålig teknik genom att köpa dyrare och hårdare klinkers, eller måste man alltid vara lika noga med att täcka med fix på undersidan?
  2. Måste man kleta fix på undersidan av varje platta för att den ska fästa?
  3. Är det värt att flytspackla golvet först? Det lär ju bli rakare även efter att plattorna är på (mindre kanter som sticker upp) och gå mindre fix...

Tack så jättemycket för all hjälp än så länge!
 
T
Andreas Lundgren skrev:
  1. Kan man kompensera för en dålig teknik genom att köpa dyrare och hårdare klinkers, eller måste man alltid vara lika noga med att täcka med fix på undersidan?
  2. Måste man kleta fix på undersidan av varje platta för att den ska fästa?
  3. Är det värt att flytspackla golvet först? Det lär ju bli rakare även efter att plattorna är på (mindre kanter som sticker upp) och gå mindre fix...

Tack så jättemycket för all hjälp än så länge!
1. Nej, det är alltid viktigt att få täckning under hela plattan särskilt på golv som är högt belastade, typ garagegolv.

2. Nej, inte vanligtvis men på ett garagegolv så är det nödvändigt att dubbel-limma eller använda ett flytfix för att få full täckning.

3. Ett jämnt underlag är A och O när du ska lägga ett golv, särskilt när det är stora plattor. Minsta ojämnhet kommer att märkas och då får man hålla på och lyfta plattor och kompensera med fix för att få det jämnt och fint. Så en bra flytspackling är guld värt då det går snabbt att lägga golvet samt att det blir bra.
 
Man kan även smeta fix både på golv och platta. Alternativt en större kam. 8:an är lite liten till så stora plattor.

Klinker är inte särskilt starkt i sig självt utan det det egentligen tillför är "ytan" dvs en mycket hård yta som är tålig. Därför är täckningen extremt viktig om man tex gör ett garage och en domkraft punktbelastar en platta.

En platta kan man ju knäcka över knät utan problem men försök knäcka en riktigt satt platta? Har själv tappat hammare, spikpistol och skruvdragare på mina plattor och inte så mycket som en repa. Naturligtvis hann man ju tänka medans hammaren föll att j*vlar nu blir det att bryta upp plattor :eek:

Mina klinkerplattor är tunna ~6mm men som du ser ovan så tål de mycket.

Och svaret på fråga 3 tycker jag är JA, jag hade flytspacklat de golvet jag lade men ändå var det inte helt lätt då det var vissa "knölar", mest pga tätskiktet blir lite tjockt där man har mycket överlapp av fiberremsor och hörn. Där fick jag faktist slipa ur under plattan. Fel eller rätt vet jag inte men så gjorde jag iaf.

Tipset är också att knacka medans du lägger, man lär sig höra vilka som är bra. Bryt också upp plattor med jämna mellanrum innan du är säker på att du vet att du har täckning. Själv skippade jag detta "på slutet" för att jag då kände mig säker på att inte få bom som det heter. Jag var också extremt noga med rillningen, en rill fel och jag såg till att det rättades till inna plattan sattes.

I början är också fixet "bubbligt" dvs det kan se bra ut men det är massor med luft i. Då får man smeta på med stålskånskan tills bubblorna är väck. Tycker också det är bra med en iläggsslev att röra om med och även smeta ut i hörn osv.

Luta inte fixkammen för mycket heller utan bara såpass mycket att det inte hugger i underlaget.
 
Hej!

Ett uppföljningsmeddelande till om någon skulle få för sig att hamna i samma sits senare. :)

Klinkert som jag köpte på Bauhaus för 69 kr/m2 var MYCKET klenare är ett annat klinker som jag nu köpt på K-Rauta för 79kr/m2. (Jag tycker nog inte generellt att det ena stället är bättre eller sämre än det andra, tänkte ändå namnge dem.)

Jag provade helt sonika vilken kraft som krävdes för att knäcka en 30x30 cm platta över knäet och med den första plattan kunde jag i stort sätt knäcka genom att bara trycka till. Den andra plattan fick jag dra till rätt ordentligt med knäet. Men tum-knä-regel får bli att gör det inte ont i knäet så är det ingen bra platta... :)

Dålig teknik ger nog alltid ett sämmre resultat, men med en hårdare platta så kan man fortfarande missa lite itan att plattan går sönder när man springer på den.

Mvh,
Andreas - Man lever så länge man lär!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.