Det är vanligt att att ha flytande golv ovanpå ett lager sand som ligger direkt på själva bjälklaget av betong. Jag har bläddrat lite i föreskrifterna men kan inte riktigt hitta vad som gäller. Är det tillåtet att förlägga VP-rör/-slang i sanden under golvet och under vilka förutsättningar är det i så fall tillåtet?

Har nyss beställt en helt ny vardagsrumsparkett och insåg precis att om det går att förlägga rör i sanden så kan jag förutom att dra rör för högtalar- och antennkablar i golvet även bli av med de två utanpåliggande väggutag som finns.
 
Du har ju i värsta fall även möjligheten att fräsa/knacka ur ett spår som du kan lägga ett vprör i vid behov
 
I min bostadsrätt från sent 60-tal så är alla vp-rör dragna i sanden under golvet. Så det var tillåtet på den tiden iaf...
 
Finns som sagt inget i elinstallationsreglerna om detta. Låter som ett fall som bara tillverkaren av VP-rören kan svara på.
 
Låter som EKKJ tycker jag. Vad händer tex om sanden skulle bli blöt vid ett dolt vattenläckage?

OK, kanske lite överdrivet, men i alla fall..
 
EKKJ under golvet i en lgh... jösses... det är väl inte en krigsbunker heller :p
 
mycke_nu skrev:
Låter som EKKJ tycker jag. Vad händer tex om sanden skulle bli blöt vid ett dolt vattenläckage?

OK, kanske lite överdrivet, men i alla fall..
Och om betongen blir blöt pga en vattenskada, när det ligger ingjutet eller nedfräst. Borde väl inte vara ngn skillnad?

Vi har ett golv där man lagt 50mm sand på betongen, 70mm frigolit på det (källare under), gjutit 50 mm och sedan lagt marmor på det gjutna. Detta golv är gjort 1976, där går VP rör i sanden. Iofs. inget bevis för att det var OK på den tiden, jag vet med bestämdhet att elen inte är hempulad i huset, men har ändå hittat en del rejält felaktiga saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.