Hej!
Lite fakta:
Hus byggt på -50 talet med en oljepanna monterad, vi har uteslutit att komplettera med pelletsbrännare.
Huset är på 120 m2 boyta, 120 m2 biyta inkl. dubbelgarage (1 1/2 plan med källare).
Reverterad puts på väggar (ska bytas mot brädfodring), 2 glas fönster (ska bytas till 3 glas).

Vad ska man tänka på vid en sådan investering?
 
H
Ja sätta in en riktig pelletspanna direkt och inte gå någon omväg och först köra i den gamla oljepannan gör valet mycket lättare. De två integrerade pelletspannorna som främst konkurrerar idag är Ariterm Biomatic 20+ http://www.ariterm.se/13_Pelletspannor#1 och CTC Ecoflex http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/p21854_swe.php
CTC Ecoflex är väl lite billigare.
Att tänka på är framför allt att hitta en installatör på orten som kan sin panna så att installationen blir problemfri.
 
för dina tips. Finns det någon fler som har tips? På det här forumet borde det finnas massor med folk som har erfarenheter och tips att dela med sig av..
Skriv och berätta, tack!
 
Ariterm biomatic 20+ är en fin panna som har spaksotning o askkoprimering som standard nu..

Ctc har haft endel problem i vissa pannor som dom inte vet vad det beror på, En kompis hade en av dom men fick den inlöst så nu sitter en biomatic där.. :)
Problemen på vissa pannor va att dom inte gick att justera o att det va usel förbränning så 50 l asklådan va full på 3 dygn i hus med årsförbrukning på 6 ton, Nu ser det ut som det kanske blir max 3 st 50 l asklådor/år.. :)
 
H
Är inte problemen med Ecoflex lösta nu? I början när pannan såldes så fanns ju en del där styrprogrammet bar sig konstigt åt. På mer än ett år borde man ha fått till det för annars skulle väl pannan inte säljas?
 
Står just i begrepp att installera pellets i villan. Valet står mellan Ariterm Biomatic +20, Janfire Integral och Effecta Komplett. Är det någon på detta forum som har sunpunkter på dessa pannor? Positiva eller negativa.
 
H
Om inte priset är någon avgörande faktor så är det väl ingen som slår Ariterm Biomatic +20.
Effecta Komplett och Ariterm KMP Uno spelar i en helt annan division, Säkert bra pannor men båda försedda med en av sveriges mest omoderna brännare. En brännare blir inte bättre bara för att man döljer den bakom en snygg kåpa.
Om man ändå ska köpa en komplett panna så varför välja en med framåtbrinnande brännare när man nu har möjlighet att bestämma själv.
 
Tack för ditt svar! Enligt offerter jag fått så är inte Ariterm dyrast.
Kan du utveckla resonemanget omkring de olika brännarprincipernas för - o nackdelar? Eller har du någon bra länk där man kan läsa om detta?
 
I mitt fall funkar det inte så bra att bygga pelletstransporten från förråd till panna med skruvar p.g.a. diverse hinder. Jag har därför tittat på Mullvaden och Pellvac. Mullvaden är ganska dyr och Pellvac har enligt rykten inte fungerat så bra. Någon på forumet som har erfarenhet av detta?
 
Min granne har för en månad sedan kört igång sin vakuumsug från mafa.
Han har inte haft några problem öht, men nyss driftsatt som sagt...
 
H
Kjell G skrev:
Tack för ditt svar! Enligt offerter jag fått så är inte Ariterm dyrast.
Kan du utveckla resonemanget omkring de olika brännarprincipernas för - o nackdelar? Eller har du någon bra länk där man kan läsa om detta?
Jag ser uppåtbrinnande brännare som mest naturligt, man jobbar MED naturlagarna och värmen försvinner uppåt från förbränningsstället. Framåtbrinnande brännare med förbränningshus av rostfri plåt har ju att kämpa med värmen och det är inte så ovanligt att de rostfria delarna spricker av utmattning.
Framåtbrinnande brännare har väl utvecklats för att kunna ersätta oljebrännaren i en oljepanna och där fyller dom sin uppgift.
 
holmertz skrev:
Är inte problemen med Ecoflex lösta nu? I början när pannan såldes så fanns ju en del där styrprogrammet bar sig konstigt åt. På mer än ett år borde man ha fått till det för annars skulle väl pannan inte säljas?
Jag vet inte om problemen är lösta än riktigt för hos kompisen valde dom att ta tillbaka pannan o betala vad installationen av den nya pannan, Dom funderade på att byta ut hela pannan men då kompisen sa att det går fint bara dom kunde garantera att den ny funkade o då ändrade dom sej direkt vilket inte kändes som problemet va löst riktigt..

Verkar ändå som att många funkar bra dock, Förbrukning mellan 1,5-2 ton/asklåda verkar normalt iaf..
 
Vi har en Janfirepanna med Janfires NH-brännare sedan dec 2006. Är mycket nöjd med denna kombination som har fungerat felfritt sedan installationen. Den har hitills eldat upp ca 7,5 ton pellets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.