Hej,

vem vet vad såna här tingestar heter på svenska?

afd5_2.JPG

Den påminner om en inslagsmutter, har träskruvsgängor på utsidan och M-gängor invändigt. På engelska heter de "threaded insert". Om någon dessutom vet var man kan köpa ett par dussin i Sverige, så vore det ännu bättre.
 
Beslagsboden?
Theofils beslag?

Och de kallades för rampamuff även när jag gick min (svenska) utbildning 2001
 
Jag köpte sådana på Bauhaus för ett par veckor sedan. De hade från M4 till M10 om jag inte minns fel.

När jag frågade säljaren (eller vad man nu skall kalla personalen på Bauhaus) var jag kunde hitta rampamuffar såg han ut som en fågelholk. Jag drog till med "HeliCoil för trä" i ett desperat försök att förklara vad jag var ute efter, och då förstod han konstigt nog vad jag menade...
 
bygga_bo skrev:
Jag köpte sådana på Bauhaus för ett par veckor sedan. De hade från M4 till M10 om jag inte minns fel.

När jag frågade säljaren (eller vad man nu skall kalla personalen på Bauhaus) var jag kunde hitta rampamuffar såg han ut som en fågelholk. Jag drog till med "HeliCoil för trä" i ett desperat försök att förklara vad jag var ute efter, och då förstod han konstigt nog vad jag menade...
Vad var de märkta med på bauhaus då?
 
Daniel_N skrev:
Vad var de märkta med på bauhaus då?
Tillverkaren hade undvikit problemet med en liten bild på förpackningen. Internationellt gångbart...
 
  • rampamuff.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte sådana på Järnia, en helt underbar uppfinning...
 
Räcker det med skruvmejsel för att dra in dom, eller behövs nåt specialverktyg??
 
En bred skruvmejsel räcker.
 
Korrekt svenskt namn är rampmuff... :)

Så länge man har rätt diameter på borrhålet är de underbara. Har använt en hel del i mina högtalarbyggen under åren.
 
Skippa spårmejseln och dra med en hylsa istället.
Jag tog en bult och skruvade i rampamuffen och sen en lämplig hylsa i en skruvmejsel med 4-k fäste och drog med.
När man väl dragit i botten tryckte jag hårt på skruvmejseln samtidigt som jag skruvade loss, då lossade bulten från rampamuffen.
För att vara på säkra sidan säkrades mina med Epoxylim också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.