Vi börjar bli trötta på att vår enda skottkärra alltid är "upptagen" med annat när man behöver den. Dom senaste kärrorna har varit av den simpla plåttypen med luftfyllda däck som köpts för typ 249kr på rea.

Det finns ju kärror som kostar upp mot 2000kr, vad ger dessa för mervärde??
 
De dyrare är kraftigare och klarar mer tyngd/stryk. Jag har en billig skottkärra och en "riktig". Problemet med den senare är att den är mycket tyngre, men man kan samtidigt lasta stenbumlingar i den. Den billiga funkar bra med lättare saker, men lastar man en 50kg sten så viker den sig i princip...
 
Jag har lyckats köra totalslut på en "billig" skottkärra på knappt två år. Köpte en lite dyrare (~700 kr) i sommras när den billiga gav upp till slut. Tror du att du kommer köra mycket grus, sand och jord och annat tungt kan det vara värt att lägga några hundralappar extra.

Har precis som du övervägt att köpa en (billig) skottkärra till, men det har inte blivit av än.

/fredrik
 
Kan en 2-hjuling vara ett alternativ?? Lite för att slippa att den välter när man skyfflar i grus/jord/sten mm??
 
Även jag har kört knäcken på en, min var en alukonstruktion där metallen till slut gav upp helt. Det jag märkte var att det skiljer ganska mycket på utformningen av baljan och var hjulet sitter. Den pajade hadda hjulet mer "mittunder" så den var lättare att köra och tippa än den nuvarande. Den nuvarande är även för smal så den bli ostadig i sida när man lastar tyngre lass. Jag är med andra ord inte alls nöjd med den nya (kommer tyvärr inte ihåg märket) så kan någon tipsa om var man hittar en foglesta maja så blir jag glad
 
För att köra löv, lite trädgårdsavfall och annat funkar billig skottkärra utmärkt, åtminstone till dess den rostat sönder. Kör man ved, sten, grus, gödsel etc skulle jag definitivt satsa på en dyrare (rejäla träskaklar, stor balja i kraftig plåt, stort luftgummidäck med metallfälg osv). Skottkärran är vid sidan om pirren ett av de viktigaste redskap jag har. Den stora (120 l) Ekebyn har jag haft (utomhus) i åtta år och den har hållt för laster på 120 kg sten eller grus, eller till och med relativt grovt tremeterstimmer som balanserat ovanpå. Fattigmanstraktor! :) Tvåhjulskärra tycker jag bara är osmidigt och svårkört samt helt omöjligt för tunga laster.
 
Redigerat:
Vart bara tvungen att testa en Ekeby. Kändes stabilare (skjuvade inte så mycket som plåtkärran) och på något sett mer subjektivt lättkörd.
Sett att det finns kärror med "stopp" framför hjulet för att det ska vara enklare att tippa. Är det vettigt månne??
"Byggkärror" med plastbalja kostar skjortan, känns konstigt då jag inbillar mig att dom spricker om jag slänger i en stenbumling..
 
Till det tunga har jag nu skaffat mig en "traktor" + vagn. Hittade en fyrhjulsdriven fyrhjuling till kanonpris och den har visat sig synnerligen användbar i trädgården
 
I stallet har vi nu en tvåhjuling, vilken skillnad! Tidigare hade vi en ekeby som var tung och svår att balansera på gödelsstacken, nu har vi en stor 280L( ? ) med två hjul.
Tvåhjulingen är mycket lättare att styra, bättre balans. Finns visst både i plast och i metall... Lär i metall kosta ca 3000kr, i plast 1800kr.
Jag trodde aldrig att en så stor skottkärra skulle gå så lätt att använda, jag kan verkligen rekommendera den.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
mats_o skrev:
kan någon tipsa om var man hittar en foglesta maja så blir jag glad
Vi har bland annat en Fogelsta Maja och det är det sämsta skit jag varit med om.... den klarar inte ens av vikten från ett lass torr björkved utan att den vrider sig så man tror att handtagen skall knäckas! Dessutom är hjulet så litet så den fastnar i minsta lilla grop eller tjälskott..

Undvik den är mitt råd!

(Jag har också en helt underbar orange sak som jag köpte på en byggmarknad i Polen för några år sedan, kostade ett par hundra och rymmer dubbelt så mycket som Majan, och lastar jag den överfylld med bärlager eller stenmjöl så är den ändå helt stabil både i handtagen, ramen och i skeppan! Den har också justerbar skeppa så att du kan anpassa den till din egen kroppslängd. Dessutom har den skydd för händerna som kan vara bra om man kör där det är trångt. Tyvärr minns jag inte fabrikatet på den men det var en öststatare iaf.)
 
Kan de ha haft olika modeller av den eller fick jag den som funkade?

Har kört massor av grus, sten och tom betong med majan utan minsta problem, det enda jag hadde med den var att man var tvungen att dra åt skruvarna ordentligt annars kunde den vara lite ranglig men efter att den var riktigt åtdragen så var den stadig och bra.

Tror att det är en ekeby 21 jag har nu och den trivs jag inte alls med, ungefär samma hjulstorlek men maja hadde riktiga lager den här bara plastglid. Hjulet sitter längre fram på ekeby så man får lyfta mer av lasset själv vilket naturligtvis gör det tyngre.
 
När jag flyttade till min kåk köpte jag mig en beg brukkärra för 200:- Känns rejäl och uppfattar att den har lägre tyngdpunkt än en vanlig skottkärra. Lätt att hålla balansen även om den är fullastad med cement eller sten.
 
Vi köpte en tvåhjulig inför grävning och plattläggning i vår trädgård, och det är ju skillnad som natt och dag!! Den har dessutom ett böjt handtag (som ett U), så man kan köra den med bara en hand över stock och sten utan att välta. Hur bra som helst, nu när jag har testat kan jag inte förstå att inte alla är sådana.
Just detta exemplar får räknas till den simpla plåttypen och inhandlades på Jula för typ 250 bagare, har fått sig en del buckor men är ändå svårslagen i hantering!

/Elin
 
Skottkärror är lite olika utformade beroende vad du ska använda dem till. För vanligt trädgårdsarbete duger de flesta och de är oftast lite lättare. Ska du däremot köra mycket tungt som vällfyllda kärror med singel/grus och kanske blandad betong ska de vara "vridstyva" och de blir då lite tyngre, speciellt om du måste balansera dem på plankor för att komma fram till något du bygger. Tvåhjuliga har jag inte riktigt gillat att köra med då de blir klumpigare, men det är nog mest en vanesak.
Men för hemmabruk skulle jag inte lägga ut över 1000:- för en kärra såvida du inte ska kärra ut betong för ett större bygga. Däremot så välj en som har någon form av lagrat hjul, själva fälgen kan vara plast men det ska då finnas en metallagring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.