Vi håller på att göra om kontoret där hemma men vet inte riktigt hur vi ska göra med golvet. Har hittat fina ekmöbler som vi kommer att köpa (skrivbord, bokhyllor och arkiv) till detta ska vi ha en kontorsstol och två besöks fåtöljer i svart läder. Rummet är lång smalt och vi funderar på att måla vitt med en mörkare fondvägg på långsidan med hyllorna (tips på kulör?)

Men det stora problemet är att i det finns ett furugolv i rummet. Golvet är ganska nytt och i bra skick så vi vill helst inte ta bort det. Kan man slipa det och betsa i någon nyans som kan passa ek bättre? I så fall vad?
 
Redigerat:
Vilket golv ligger i de intilliggande rummen? Själv tycker jag att det är viktigt med en enhetlig känsla i hemmet med lika/liknande golv i rummen. (även om ek och furu inte är de optimala träslagen ihop)
Annars tycker jag att lutat och vitoljat/vitbetsat furugolv funkar riktigt bra med ek. Det går ju även att måla golvet, kanske med samma färgnummer som fondväggen? (fast överlag gillar jag personligen inte målade trägolv)

Vilken färg på fondväggen är lite svårt att tipsa om... Det beror ju på vilken smak ni har och hur det ser ut i resten av hemmet, men en grå färg tex 2002-Y är ju ganska neutralt och tidlöst.

Lycka till!
 
Bartek skrev:
Men det stora problemet är att i det finns ett furugolv i rummet. Golvet är ganska nytt och i bra skick så vi vill helst inte ta bort det.
lägg en matta som passar i färg till fondväggen så är problem löst :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.