:)Hejsan!!
Innan den 1 janauri 09 ska jag skriva på papperna på mitt nya hem. Jag har haft besiktningsman där (anticimex) och säljaren har tagit en säljar försäkring. Säljaren vill att papperna skrivs i år pga den nya lagen om energibesiktning och det kan jag väl tycka är okej. Huset säljs utan att någon mäklare varit inblandad, däremot ska en märklare hjälpa oss att skriva papperna. Märklaren är en bekant till säljaren kanske jag också ska tillägga. Är det något jag bör tänka på? Eller det är bara att skriva på och se glad ut?
 
Jag skulle begära att få kontraktet i förväg för att kunna gå igenom det i lugn och ro.
Mitt stående råd inför husaffärer är att läsa boken "Köpa hus" av Åsa Holstein, där står mängder av saker som är viktiga att tänka på inför en husaffär, uttryckt på ett lättbegripligt sätt. Finns bl.a. på biblioteket.

Grattis till nya huset :)
 
Som sagt, be att få kontraktet i förväg och läs på. Är något obegripligt, så fråga tills du får ett svar som du förstår.

När ni skriver kontraktet, läs det gärna högt, och vid minsta tveksamhet av antingen köpare eller säljare så stannar ni upp och kollar det hela, INNAN ni skriver under.

Åsa Holsteins bok är bra, men utgår från att allt kan gå åt skogen. Riktigt så illa som det är i hennes bok är det inte i verkligheten.

Grattis till ett nytt hus!
 
Det låter lite på ditt inlägg som att det sedan är långt till inflyttning?

Hur har du gjort med besiktningen, du skriver att du har haft anticimex där, samtidigt skriver du att det finns en säljarförsäkring.

Var anticimex DIN besiktningsman? Eller var det säljaren som tog dit dem som en del av försäkringen?

Om det var säljarens försäkring och om du inte har avtal med anticimex så är inte besiktningsmannen ansvarig inför dig, bara inför den som beställde uppdraget. Nu vet jag att i vissa försäkringsupplägg så går besiktningen "över" till köparen, men det gäller att kontrollera att så är fallet.

Saker som man bör kontrollera att mäklaren gör är att vid kontraktsskrivningen så skall det finnas ett utdrag ur fastihetsregistret som visar att säljaren verkligen är lagfaren ägare, om säljaren är gift eller sambo, måste även partnern skriva på oavsett vem som står som ägare. Det skall finnas papper på vilka panter som finns uttagna, så att man vid slutbetalning kan kontrollera att alla lån verkligen blir lösta, samma handlingar skall finnas i färskt utförande vid slutbetalning.

Kontroller man bör göra utöver besiktning: Kontrollera tomtkartan så att tomten verkligen är som den ser ut, inte ovanligt att delar är "utökade" mot en allmäning, elelr att det visar sig att någon annan äger en strimla av tomten etc.

Kontrollera med stadsbyggnadskontoret om planer för området, även i den mest idylliska villamiljö kan man drabbas av en 4 filig väg som börjar byggas veckan efter man flyttat in. Eller lokalisering av ny störande industri i närområdet.

Och i vanliga fall skall man vara oerhöert skeptisk till allt en mäklare säger om huset, eller om hur själva affären skall gå till. Nu kände tydligen mäklare och säljare varandra, det gör det ännu viktigare att misstro och dubbelkolla precis varenda ord som kommer från mäklaren, även till synes helt oviktig information bör man dubbelkolla.

En variant som förekommer, är att mäklaren av ngn. anledning låter dig som köpare skriva på först, säljaren kunde av ngn. anledning inte närvara, men du blir lovad att han skriver på "imorgon". Sådana upplägg är helt livsfarliga, då har du bundit dig, men säljaren kan låta bli att skriva på, till precis innan det är dags för slutbetalning, kanske 6 månader frammåt. Under tiden kan han försöka sälja huset för högre pris, han vet ju att du är tvungen att köpa till ert pris.
 
Tusen tack för tipset om boken. Åker till biblioteket direkt imorgon. :)
Något direkt datum till när jag får flytta in finns inte än. Paret som äger huset nu ska först hitta en lägenhet är det sagt.
Jag lät anticimex göra en klass 2 besiktning på huset och den skulle sedan säljaren ha som underlag för sin säljarförsäkring.
Tomt karta har jag inte tänkt på... men det kan man väl få tag från kommunen.. Nu när jag tänker efter var det nog rätt svårt att avgöra exakt var den slutar\börjar.

Alltså ska inga papper skrivas på förrän båda parter finns på plats..

\ Johanna
 
Slutligt överlåtelse datum bör ni också ha i kontraktet, åtminstonde som ett tidsfönster. Om ni lämnar det helt öppet så står ni i läget att ni lovat köpa huset någon gång de närmaste 25 åren eller så, utan möjlighet att backa ur. Kan bli lika tokigt med en oväntat tidig överlåtelse.
 
Appropå att misstro även till synes oviktig information från en mäklare.

Här i Stockholm i början på 90- talet tittade vi på ett hus som vi var halvintresserade av. Grannhusen såg märkligt ovårdade ut. Mäklaren påstod att de skulle rivas för kommunen hade löst in dem i syfte att anlägga en park. Lät märkligt. Några månader efter detta revs mycket riktigt husen, och kommunen började bygga en genomfartsled, 4 filer plus påfarter från en annan led i närheten. Huset vi hade tittat på fick alltså en motorvägliknande väg ca 10 m från sin entretrappa.

Området bestod innan av en lugn grusväg (det var den som expanderades till 4 filig, höjdes upp ca 8 meter med 2 viadukter inom 150m).

Hade vi varit seriöst intresserade hade vi troligen kollat upp det orimliga påståendet att kommunen skulle riva 4- 5 villor för att bygga en park.
 
Man ska nog inte alltid lita på märklare. :S Känns ibland som om de kan hitta på precis vilken ljög som helst bara för att få sålt "sitt" hus.
Risken att något sådant som du beskrev ska här är minimal... Bor i norrlands mörka skogar. Hade kanske tom varit trevligt med en lite större asfalterad väg ;)

Nu har jag fått en datum för inflyttning. Blir redan den 1 december. Ihhhha! Huset skrivs veckan innan.
Tack och åter tack för all tips. \ Johanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.