Ett tips i situationer som denna är att försöka undvika att använda datorer och annan känslig utrustning tills man vet var felet ligger.
Har själv varit med om att nätaggregatet i datorer ger upp när en fas försvunnit.
Är dock inte tillräckligt påläst för att veta om detta beror på att den tvingas jobba med en lägre spänning och därmed drar mer ström, eller om det är något annat som orsakat det, men hur som helst är det inte trevligt när utrustning går sönder.
(UPS borde hjälpa här, men det diskuteras redan i andra trådar)
 
elektronik som inte tål underspänning ända från märkspänning hela vägen ner till 1 volt skulle inte få släppas ut på marknaden, men ordet kvalitetskoll är bortglömt för länge sedan, det hör till en svunnen tid då tillverkarna var måna om sitt rykte, nu är det väl bara att skriva huangsang jing dang "made in hejsansvejsan" på grejerna så slipper man allt vad reklamationer heter..

jo, undertecknad har fått en mobilladdare förstörd i samband med trasig H-säk. det var troligtvis nån kondensator som gick sönder i den för det rann ut illaluktande olja.
så trött man blir på sånt..
 
Problemet löst!!!!!!

Min gamla granne som är fastighetsskötare kom hit o mätte på huvudsäkringarna, mycket riktigt så var det bara 50V på den ena säkringen så han ringde deras elektriker som var så schysst att han kom hit nu på kvällen o kollade o snabbt konstaterade att problemet var ute i skåpet, så han begav sig dit. Snabbt hittade han en trasig säkring som han bytte ut o vips så lös det så fint där hemma igen. :)
Det konstiga var att ute i skåpet var det verkligen nödlösning. Överallt satt det 35A säkringar förutom i den som hade gått, där satt det bara en 25A och för att säkringen inte skulle glappa, då den var mindre i omfång än en 35A så hade dom lindat in säkringen i eltejp. :)

Nu funkar allt iaf o ett stort tack för all hjälp jag fått av er sedan igår.
 
Jag tar tillbaka föregående inlägg. PÅ kvällen ballade en annan fas ut o nu blev det dags att ringa jouren. Så nu har dom arit här o konstaterat att det är något fel på kabeln från centralen o in i huset. Förhoppningsvis så är det inte killarna som har dränerat som skadat kabeln, segt o kräva dom på att betala, men så får det ju bli om det visar sig att dom skadat kabeln.
Förhoppningsvis så kommer dom imorgon o kollar upp var kabeln är skadad.
 
hedde skrev:
. Överallt satt det 35A säkringar förutom i den som hade gått, där satt det bara en 25A och för att säkringen inte skulle glappa, då den var mindre i omfång än en 35A så hade dom lindat in säkringen i eltejp. :)
Så kan det gå om man inte har reduceringshylsor i bilen :)
 
Rikard Ågren skrev:
Så kan det gå om man inte har reduceringshylsor i bilen :)
Ja!
Ännu konstigare att där inte fanns 35or på bilen.
(och egentligen skulle väl kabeln ha meggats upp....åtminstone andra gången säkringen gick)
 
Nu har dom kollat idag och har inte helt hundra kunnat häröra var problemet är någonstans, så nu har dom beslutat för att dra in en ny kabel eftersom den gamla var lite klen, bara jag står för schhaktningen på min tomt. Alternativet är att dom gräver upp den gamla kabeln, med risk för att det skett något med den i samband med dräneringen o då får jag stå för allt själv istället.
Så nu blir det att beställa hem en grävare för en dag o gräva ner rör till kabeln. :)
 
bax skrev:
Ja!
Ännu konstigare att där inte fanns 35or på bilen.
(och egentligen skulle väl kabeln ha meggats upp....åtminstone andra gången säkringen gick)
Skulle tro att det var dräneringskillarna som satte spaden i kabeln, drog isoleringsband om skadan och gjorde en snabb fix i skåpet mha en 25A från ICA och lite tejp.
 
Jo, det har man ju stött på nån gång....dessa händiga grävmaskinsförare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.