Hej

Jag bor i en 1:a, men ett rätt litet badrum, har ett bubbelbadkar där som jag inte vill offra.
Så att få in en bastu där är inte möjligt.
Så därför tänkte jag om man kan bygga en bastu på balkongen istället, för den är stor och har mycket utrymme som inte utnytjas.

Jag har några frågor som jag hoppas någon av er kan ge svar på:

* Krävs det bygglov om man skulle bygga en bastu där?

* klarar bastu träet av klimatet på balkongen bra?
(balkongen är skyddad med tak, så speciellt mycket regn och snö hamnar inte på balkongen)

* borde ett vanligt el agregat klara av att få en bra bastu temp mitt i vintern? (bastun ska vara rätt liten, 1-2 pers-)
 
Hej!

Bor du i en hyres- eller bostadsrätt?

/ama
 
det glömde jag skriva, det är en bostadsrätt
 
Ja det krävs bygglov och framförallt krävs det ett godkännande av styrelsen vilket jag tror du kommer att få lite bekymmer med. Kolla med styrelsen först.
 
Jag tror som ovanstående att styrelsen aldrig skulle godkänna ett sådant bygge, då man försöker hålla fasaden så enhetlig som möjligt.
 
Du kanske kan få tillåtelse att glasa in den. Om du sen har ogenomskinligt glas eller gardiner så ser ingen vad du har på balkongen!
 
Folk har ju så mycket skit stående på sina balkonger. En gammal duschkabin, diverse byggmaterial, gamla möbler eller en liten bastu kan väl inte vara någon större skillnad?

Om du inte bygger fast den utan bara ställer dit den tycker inte jag att det borde vara något problem. Lite beroende på hur ditt hus och din balkong ser ut förstås.
 
I en BRF är det ju viktigast att hålla sig vän med styrelse men också grannar såklart. Ett fristående basturum på balkongen får man ju ha ganska mycket agg till för att kunna klaga på? Bygg så att det ser ut att kunna gå att flytta enkelt, eller varför inte bygga så du får en nedmonterbar bastu, borde inte vara så svårt: loss med agg, fyra väggar och ett tag. Kör med cellplast som isolering så blir det lätt. Utsidan behöver du ju inte ha enligt tradition, kanske smidigast att klä med skivor/panel och måla i en färg som smälter in. SLÅSS för din balkongbastuidé, klart grabben skall ha en sådan! Bäst är oftast att inte fråga först :)
 
MC-HiTech skrev:
Ja det krävs bygglov och framförallt krävs det ett godkännande av styrelsen vilket jag tror du kommer att få lite bekymmer med. Kolla med styrelsen först.
Visa gärna vad det sägs att det krävs bygglov för en fristående bastumodul på balkongen. Balkonger är inte så fasligt reglerat, i BRF hittade jag inte mycket https://lagen.nu/1991:614#K
som stödjer det och lite luddiga saker i PBL som mest behandlar skärmtak över balkong eller inglasning. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM

Kul om du kan bli först med en bastubalkong!
 
Ett problem som i.o.f.s. kan uppstå är ju om det blir mycket ånga så dina grannar klagar på det...
 
Visst, olägenheter för grannar skall man passa sig för då det ju är en av chanserna de har att stoppa ditt "bygge" (egentligen ren avundsjuka)

En varm bastu på en kall balkong parat med riklig badkastning kanske man skall lugna sig med. Om inte får du ha en snyggt dragen avluftning som inte stör. Hur ser balkongen ut, vilken våning är det och hur många grannar över/sidledes berörs? Posta gärna en bild!
 
Kan inte se hur en sådan lösning skulle kunna bli bra. Hur ska man t ex lösa ventilationen? Att ventilera bastun ut i det fria är ju en gammal konstruktion som ingen rekommenderar idag. Dessutom finns inte en chans att få igenom konstruktionen med bostadsrättsföreningen.

Nu är det ju inte min business, men vill du verkligen bygga igen det enda lufthålet du har med tanke på att du bor i en etta? En stor balkong blir ju som ett extra rum i en liten lägenhet, vilket inte en bastu kan nyttjas till. Vid försäljning lär du få riva bastun då den med all sannolikhet drar ner marknadsvärdet, då 99% hellre skulle ha en balkong än en bastu (det är därför man aldrig ser den lösningen någonstans). Som sagt, inte min business men jag tycker ändå att man bör tänka efter både en och två gånger.
 
jenfor skrev:
Kan inte se hur en sådan lösning skulle kunna bli bra. Hur ska man t ex lösa ventilationen? Att ventilera bastun ut i det fria är ju en gammal konstruktion som ingen rekommenderar idag.
Va? Vad skulle vara problemet med det?

Det som jag närmare ser som ett problem är att om du ska ha en bastu, inte ett varmt rum, så behöver du en golvbrunn...
 
Problemet? För att ventilationen ska funka måste till- och frånluft komma från samma utrymme. I detta fall blir det utomhus. Därmed kommer den kalla uteluften att kyla ned bastun. Så här gjorde man förr men idag ventilerar man inifrån istället (vilket blir omöjligt i det här fallet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.