Var tidigare inne på svart Falurödfärg på garaget som snart skall börja byggas.
Nu tipsar målaren istället om att använda Elit träfasadfärg matt (Beckers) istället.
Detta för att slippa måla om så ofta och slippa färg på kläderna om man skulle råka komma emot träet.

Blir det samma matthet & djup med Elit matt?
Andra för-/nackdelar med resp färg?
 
Bra fråga då jag står inför samma dilemma. Det suger att rödfärgen kritar av sig, riktigt jobbigt med barn kan jag tänka. Men samtidigt är det ju inte så roligt om tjugo år, att stå och skrapa fasaden heller.
 
Jag tycker inte att man ska oroa sig för att slamfärgen kan smeta av sig. Vi har femton år gammal Falu rödfärg (med linolja) på våra fasader och den färgen smetar inte alls. Nu har vi hunnit måla om några byggnader med ny falufärg (utan linolja) och inte heller den släpper någon färg vid beröring. Som jag har uppfattat det så uppstår problemet först när färgen är så pass gammal att det är dags att måla om, och tydligen gäller det då främst slamfärg utan linolja. Dessutom, hur vanligt är egentligen problemet med vuxna och barn som gnuggar sig mot husfasader? ;)

Jag målar hellre om vart tionde år med slamfärg än vart tjugonde år med någon annan färg som kräver en massa förarbete. Vill man göra det riktigt enkelt för sig så går det utmärkt att sprutmåla slamfärg. Fint blir det också!
 
Jag brukar gnugga mig så fort jag har en chans...:)
 
Och barnen lär också passa på att känna lite på väggarna ifall de vet att de blir svarta :)

Kollade på Beckers variant: "Slamfärg baserad på äkta Falu rödfärgspigment (gäller ej Ockra). Förstärkta med linolja och vitriol."

Till det rent estetiska, ser man skillnad på ett hus målat med svart Falurödfärg resp. Elit matt/Alcro Allmoge?
 
Jag tror att färgerna kan se ganska snarlika ut när båda är nymålade men att skillnaden kommer att bli väldigt uppenbar när färgerna åldras. De traditionella färgerna tycker jag har fördelen att de fortfarande klär huset när de åldras vilket knappast kan sägas om moderna färger. Slutligen tror jag att du för evigt kommer att förbanna ditt färgval när det blir dags att måla om, om du inte valde slamfärg... :)
 
Det värsta är att jag, som hatar allt som har med gammeldags och traditionellt mumbo-jumbo-måleri, där du helst ska vara poet, och blanda all din färg själv, håller med ovanstående.
 
Redigerat:
5.2 racing skrev:
Det värsta är att jag, som hatar allt som har med gammeldags och traditionellt mumbo-jumbo-måleri, där du helst ska vara marxkommunist och blanda all din färg själv, håller med ovanstående.
Jag har kokat min egen slamfärg. Varsågod, förakta mig, jag kan ta det! ;)
 
Jag vet inte, men jag har väl kanske för lite erfarenhet av gammeldags måleri. Det enda som jag har använt under en längre tid är just slamfärg. Det kanske kommer med åren.
 
Tack för feedback (lutar åt slamfärg f.n.)

Någon som har erfarenhet av att försöka få bort "ingnuggad" färg från kläder?
 
Det brukar räcka med att man tar handen och borstar bort det. Måste dock inflika att slamfärgens egenskap att färga av sig över KRAFTIGT överdriven. Du måste verkligen gnugga för att det ska smeta av sig från en yta som inte är lastgammal.
 
Svart Falurödfärg beställd :)
 
Billig dålig slamfärg kritar mer. Jag tror att det är därifrån ryktet kommer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.