Status
Tråden går ej att kommentera.
Lobo69 skrev:
Där här med priser är lite roligt. Läste för länge sen i målarnas bok om riktlinjer för hur man skall prissätta att om folk är hemma så lägger man på tio procent på priset.
Det är väl inget konstigt med det?
Jobbar man i en tom lägenhet så kan man släppa verktygen där man står när klockan slår fyra. Ska däremot någon bo i eländet, så får man visa hänsyn och därmed jobba på rimliga tider samt hålla rent och snyggt omkring sig. Det tar lite tid och kostar därmed pengar.
 
Ser inte heller det som konstigt. Det som jag tyckte var lite roligt var att se det så klart uttryckt i skrift dvs att det var en variabel vid prissättning. En annan variabel var påslag för storstadsregion. Fem procent tror jag det var.

Var kanske lite otydlig.

Sen kan man ju även undra om detta var kartellbildning eller någon form av det. Vilket jag i princip är motståndare till.
 
Redigerat:
Det verkar finnas stort spektrum vad gäller kvalitet på hantverkare/hantverksjobb. Vilket jobb man än har, om man gör det med yrkesstolthet och har höga krav på sig själv, då är inget jobb "finare" än ett annat.
En skicklig hantverkare är guld värd. Beundrar framför allt bra snickare. När man sedan får en som totalt verkar sakna ambition eller glädje över att göra ett bra jobb...då blir man arg på sig själv att man inte kollade referenser bättre. Har råkat ut för en riktig klåpare nyligen, det jobbet hade jag gjort bättre själv. Man kan inte låta bli att bli arg för det är så nonchalant, och ett himla sätt att ta så mkt betalt för ett fuskjobb. Så nog är det en bransch där man MÅSTE ta referenser och inte vara rädd för att ställa krav.
 
I helgen var jag nere på jobbet och skulle knäcka lite plåtar till mig själv.(Plåtslagare)
När jag står i verkstaden i godan ro halv åtta på kvällen, börjar det banka på fönstret.
Tittar ut o där står det en kund som undrar om jag kan hjälpa han med ett par fönsterbleck. Förklarar för han att det är stängt, men att jag kan ta måtten ,och gör dom gärna på måndag morgon.
Men kunden är väldigt ihärdig om att han bara måste ha plåtarna nästa dag.
Dum som man är går man ju på den lätten, och faller till föga o gör blecken, man vill ju trots allt tro att det är bråttom, och att kunden kanske blir nöjd, o beställer mer jobb av oss.
När blecken är klara så säger jag- Du får ge mig 200 kr för dom (140kr ordinare pris)
Det är trots allt halv åtta på lördag kväll och jag är här på min fritid.
Då svarar han att du får 100 kr. mer är det inte värt.
Fine tänker jag, o hugger av bägge fönsterblecken i handsaxen två ggr o ger han resterna.
Det kostar ingenting idag om du lovar att inte komma hit mer någonsin.

Så även om det finns många kassa hantverkare, så finns det en hel del spån till kunder med....
 
A
Klockrent! :D:D:D
 
:D Så botar man en besvärlig kund. :)
 
Tänk om man fått vara en liten fluga på åskådarplats !

Jag har visserligen själv råkat ut för liknande kunder (telefonsupport dock), men aldrig vågat göra något så klockrent. Fast i och för sig - de flesta gångerna har kunden både bett om ursäkt för att det var helgdag och tackat rejält efteråt. Och ärlig tacksamhet kan ofta uppväga rätt mycket.

Som sagt - underbart......!
 
Har just flyttat till villa, och har inte några större erfarenheter av hantverkare än...
Har haft hit målare, snickare, elektriker och sotare för mindre jobb.

Vad som slår mig är:
De tror de är oumbärliga (eller snarare, de VET att de är det). De skiter helt fullständigt i mig. Får de inte mig som kund, så står det massor av andra på kö.
Hur märker jag detta? När jag skickat ut förfrågan om offerter, eller bara kollat deras vilja att "hjälpa" till, så har kanske runt 10% av de hantverkarna jag kontaktat överhuvudtaget svarat. Resten skiter i det. De har tillräckligt att göra ändå..

När väl hantverkarna varit på plats, så har alla gjort ett bra jobb, varit trevliga och faktiskgt i de flesta fall punktliga. Ingen har städat efter sig, och alla har gett mig en saltad räkning, i de fallen jag inte begärt en "fast faktura".

Elektrikern var nog värst. Han tog betalt för sig själv och sin kollega, som enbart var där för att kolla på en offert för ett större jobb... Dåligt. Ringde och klagade, fick en timmas avdrag på räkningen.

Tycker de flesta hantverkarna är kanon, har inget ont mot dem som yrkesgrupp. Men tyvärr finns det en ganska stor del som borde komma ner från sina pedistaler... De är inte bättre än vi "vanliga" människor bara för att vi behöver deras tjänster.

Jobbar själv inom tjänstesektorn. Med helt andra saker dock. IT. Skulle aldrig falla mig in i hela världen att göra något av de som många hantverkare gör. Tex inte städa upp efter mig (om än digitalt), ta betalt för resvägen båda vägarna till min kund, inte komma vid avtalad tid, inte ringa upp en kund som kanske kan ge mig jobb. Service minded är det vi IT-nissar lever efter. Kunderna ger mig mat på bordet, utan kunderna, ingen mat :)
Om jag tabbar mig en gång, och inte följer det jag skrivit ovan så får jag en varnign. Om jag missar två gånger så får jag nog sjuttsingen sparken.
Vad är det som gör att alla accepterar att hantverkare beter sig som de gör ibland? Vad är skillnaden mot mitt yrkesval där det är halshuggning som gäller?

Mvh

Stefan
 
Nördigheten. Har studerat systemvetenskap på högskola och jag skulle vilja säga att huvuddelen av de som studerade där inte hade klarat en byggarbetsplats en vecka. Finns en grabbighet som liknar den i lumpen. Skapar en mentalitet som gör att om du inte står upp för dig eller din grupp så blir man överkörd. Har en känsla av att detta sedan finns med även när det kommer till småkunder. Att jag har en viss akademisk utbildning är inget som jag nämner när jag är på bygge. Hade bemötts med misstänksamhet känns det som. Varför vill jag då jobba i denna miljö. Jag trivs och jag har inga problem att smälta in. Det är en miljö där det är raka besked och snabba puckar ofta med en rå jargong. Har man ett problem med någon måste man lösa detta och inte hålla på att tjafsa omkring. Kort sagt man kan inte vara konflikträdd.

Social kompetens är inte heller något som man pratar mycket om. Du måste fungera i gruppen men det viktigaste är din kunskap och att du kan ditt jobb. Har träffat många byggjobbare som är några vrånga jävlar men samtidigt är de mest kunniga och duktiga när det kommer till sitt jobb.
 
Redigerat:
Varför detta bråk om lön? Varför säga att den ena förtjänar mindre än den andra? Går det ens att jämföra löner på det sättet?

Som kommunalt anställd personlig assistent har jag inte ens en timlön på 100 kronor i timmen. Då arbetar jag häcken av mig, sliter ut kroppen, tar hand om andra. Som frilansande kulturjournalist får jag ut priser för 800 kronor för en krönika (tar på sin höjd en halvtimme att skriva) och ca 5000 för ett reportage med bilder för TT som betalar ganska lite. Där är timlönen lite lägre, man måste räkna in research, möjligen resor och traktamente också. Jämförelsevis betalar vi 250 kronor i timlön (tror jag att det var, det är i alla fall inte mer) för en förbajat duktig och samvetsgrann byggare som hjälper oss med huset. Och jämförelsevis ligger min ingångslön som examinerad journalist högre än vad den ligger för såväl AT-läkare som assistent.

Att vara assistent är ett "okvalificerat" jobb i den bemärkelsen att det inte krävs någon högskoleutbildning. Min examen är en filosofie magister, det vill säga sammanlagt fyra års studier. Jag har dock pluggat i tio år, bland annat teologi, något som gör mig konkurrenskraftig men också något som kostar mig flera tusenlappar varje kvartal. Det slit, den tankemöda och det arbete jag lägger ner i båda fallen går inte att jämföra. Å ena sidan studielån och tankemöda och ett hantverk (ty det är ett hantverk att kunna skriva) och skitstressigt men oerhört roligt; å andra sidan slitsamt och mentalt tufft - det är en konst att jobba så nära andra människor. Jag kan tycka ibland att man förtjänar högre lön som assistent.

Min poäng är: det finns inga "borden" och jag tycker att det är rätt löjeväckande att jämföra två så högavlönade yrkeskategorier som hantverkare och läkare. En kompetent läkare förtjänar sin lön på samma sätt som en kompetent hantverkare. Men kom igen, tänk till exempel neråt istället. Jag kan personligen tycka att det är mer galet att typiska kvinnoyrken inom hälsa och omsorg (som vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterskor och fritidspedagoger) tjänar så lite som de gör, kanske i synnerhet i jämförelse med mer manligt dominerade yrken i samma sektor.

Kan också nämna att jag kände mig rätt liten när vi hade anlitat byggfirman vi gjorde. De pratade med min man och inte med mig, trots att det var jag som hade läst på, som hade frågorna och tankarna. Om jag ställde en fråga riktade de svaret till honom. Ett ufo inte bara för att man är en teoretiskt lagd akademiker, utan också ett ufo för att man är kvinna. Idag är läget ett helt annat, kan jag säga. Till exempel har jag fått höra att vår byggare är "jätteimpad" (hans ord, inte mina) av mig för att jag diskuterar konstruktion och är händig. Det värmer. :)
 
”Vi skulle ta vilket jobb som helst nu”
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=853823

Jaha, nu får vi se hur det går för alla oseriösa hantverkare (och tyvärr även seriösa hantverkare), inklusive den firma som i våras skulle revertera om vårt hus. "Vi kommer under vår, försommaren". Jag ringde upprepade gånger för att försöka bestämma tid (det var skitsvårt att få tag på dem) och påtalade då vikten av att det skulle bli klart innan vårt bröllop. Jag var vänlig och godtrogen som vanligt, de var trevliga när man väl fick tag på dem och de tittade förbi några gånger för att avgöra storlek på ställning etc.

De sköt hela tiden upp projektet, fram tills det att det började bli snålt om tid inför vårt bröllop. Men till sist bestämdes ett datum.

Fredagen innan måndagen de skulle börja så ringde de och sa att priset tyvärr höjts med 100%, vilket jag förhandlade ner till 50%. De hade fullt med jobb och deras omkostnader hade ökat...

Vi gifte oss och hade festen i ett lite skamfilat hus, men det gick bra det också och festen var skitkul. Nu är min plan att putsa huset själv med hjälp av mors nya man, och ta en sida i taget. Vi får se hur det går, men jag tänker inte anlita den firman igen oavsett om de skulle göra jobbet för en spottstyver. Hoppas de konkar.
 
Den ena klagar på priset den andra på jobbet osv. Det finns faktorer i alla jobb som man bör fundera över, för övrigt är ju detta en hemmabyggar sida så hantverkare blir ju speciellt uttsatta.

Men angående att många hantverkare inte dyker upp på avtalad tid kan ju bero på att tex i mitt fall så har man lovat kunden en sak sen har chefen ringt på kvällen och begärt en annan sak osv så i mina fall gällande priser och avtalade tider osv så styr min chef det och HAN ÄR INTE HANTVERKARE.

Angående dåliga jobb så finns det ju bra hantverkare och dåliga så som det finns bra läkare och dåliga där också. Alla yrkesgrupper är drabbade av detta och vad beror det på jo....... personligheter, fysik, intelligens, kunskap och ansvarskänsla.

Att läkare tjänar mer pengar än oss hantverkare är helt befogat... Det diskuterar jag inte ens.

Men jag är stolt över att vara hantverkare och jag jobbar hårt och förtjänar min lön, har riskerat sjukhus säng 4 ggr senaste månaden så kommer det fram någon och säger att jag inte förtjänar min lön då....... Forts följer..... För övrigt anser jag att personer med tungt fysiskt jobb borde tjäna mer än i dagsläget. Detta jobb sliter på kroppen och borde betalas därefter.

Men busar finns det överallt jag tycker bilbranschen förtjänar mer negativkritik än hantverkare till exempel.

Mvh Betongare
 
betongare skrev:
Men angående att många hantverkare inte dyker upp på avtalad tid kan ju bero på att tex i mitt fall så har man lovat kunden en sak sen har chefen ringt på kvällen och begärt en annan sak osv så i mina fall gällande priser och avtalade tider osv så styr min chef det och HAN ÄR INTE HANTVERKARE.
Visst kan det vara så. Och visst kan det komma saker emellan.

Men det är ju faktiskt inte kundens business hur en firma har det organiserat internt, och om den ena handen inte vet vad den andra gör så är det en sak Du och Din chef får reda ut. Utan att kunden drabbas.
Kundens motpart är firman, inte olika personer inom den. Antingen har Du mandat att representera firman och boka tider/jobb (men också skyldigheten att ta konsekvenserna av det) eller också har Du inte det, och då skall Du givetvis stämma av allt med Din chef innan något lovas. Om det nu är Din chef som styr när det gäller avtalade tider o.s.v. - då är det ju Du som felat, eftersom Du lovat kunden saker för firmans räkning på egen hand.

I de flesta branscher är ansvarsfördelningen inom företaget tydligt uttalad och detta en självklarhet.
 
Redigerat:
Ett problem att jobba mot privatkunder ibland är som någon sa, kompetensen finns inte när det gäller vad som är beställt.

Jag har flera ggr råkat ut för att kunden "beställer fiskpinnar och förväntar sig en tre rätters middag". Nästa problem är att "När du ändå är här så vill jag ha detta gjort också" Gör man det inte i samband med det man håller på med så är man en grinig och vrång j-vel, skitpratet kommer som ett brev på posten, det blir genast en story runt fikabordet.
Alltså, telefon, ringa nästa kund och berätta att man blir försenad, sen har man nästa kund lite irriterad.Sedan när fakturan kommer till den kunden som ville ha extraarbeten så har han "glömt" omfattningen av detta. Så det är lite av balansgång på slak lina att jobba mot privata beställare. Dock så är inte alla privata beställare av denna sort, men de som är som jag beskrev ovan är väl representerade.

Att prissätta (fastpris) vissa markarbeten är nästan en omöjlighet. plattsättning framför hus och i trädgårdar är tex ett sådant område där . När kunden ser resultatet växa fram så kommer ändringarna.har inträffat fler ggr att man fått plockat ner en mur på morgonen som vi satt på em dagen före enl ritning, då kunden sett resultatet och kommit på att den ska nog flyttas 2 meter åt sidan osv.
 
Redigerat:
Mecalac skrev:
.har inträffat fler ggr att man fått plockat ner en mur på morgonen som vi satt på em dagen före enl ritning, då kunden sett resultatet och kommit på att den ska nog flyttas 2 meter åt sidan osv.
Ser du mer arbete som ett problem? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.