Jag blir lite osäker hur jag ska göra.
Så här: jag har stängt av säkringarna till pumpen och tömt allt vatten från systemet (det finns en kran i groventrén, där också hydropress + tryckvakt finns). När mätaren nära tryckvakten är på 0, d v s allt vatten tömt, är trycket i hydropressen cirka 1,8. Behöver jag fylla på något då? Ska mätaren nära tryckvakten upp till 1,8 också? (Tryckvakten slår från/till på 2/4 bar.) Jag vet inte om jag fattat rätt. Kan blåsan i hydropressen sprängas?
Ja, ni märker, ni har med en riktig amatör att göra.

/Peter
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
har du 1,8 vid vattentom yank så behöver du inte fylla nån luft
 
Alldeles rätt och lagom.

Protte
 
Tack.
Jag vet bara att när jag hade en annan, mindre, hydropress tidigare fick jag instruktionen att stänga av säkringarna, sätta på närmsta kran tills dess att det slutade rinna vatten, stänga av kranen och sedan fylla på luft tills dess att det visade 1,8 på mätaren (alltså ej i hydropressen). Vad trycket i hydropressen var då vet jag inte (men jag trodde då att mätaren visade trycket i hydropressen vilket uppenbarligen inte stämmer inser jag nu).
 
Du ska ha 1,8 på mätaren när kranen är öppen! Utgår ifrån att tillslagstrycket är satt till 2,0.
 
prybe skrev:
Tack.
Jag vet bara att när jag hade en annan, mindre, hydropress tidigare fick jag instruktionen att stänga av säkringarna, sätta på närmsta kran tills dess att det slutade rinna vatten, stänga av kranen och sedan fylla på luft tills dess att det visade 1,8 på mätaren (alltså ej i hydropressen). Vad trycket i hydropressen var då vet jag inte (men jag trodde då att mätaren visade trycket i hydropressen vilket uppenbarligen inte stämmer inser jag nu).
Då blir det fel. du kan inte ha kranarna stängda när du fyller luft i en hydropress.
Det måste så öppet så de vatten som finns i hydropressen trycks ut då du fyller den med luft... Man måste skillja på vattentrycket och lufttrycket runt gummiblåsan. Det finns med andra ord ingen manometer över förtrycket runt blåsan. 1,7 - 1,8 bar är vad som skall vara då tryckströmbrytaren skall starta pumpen på 2 bar.
 
Ja, det verkar stämma nu då jag tänker efter. Jag hade nog kranen öppen när jag fyllde i luft förut.
Men, då jag nyss provade samma sak rörde sig inte mätaren - det enda som hände var att hydropressen fick mer luft i sig. Gav upp när den var uppe i cirka 2,3 och mätaren - som sagt - inte rört sig ett jota.
Lite information i övrigt:
Hydropressen är något år gammal, 60 liter. Den står fysiskt cirka två meter ifrån tryckvakt/mätare (dessa sitter precis bredvid varandra) men slangen är kanske bortåt fyra meter eftersom de är på varsin sida om en (ytter-)dörr.
 
Var det mätaren på luftpåfyllaren som visade 2,3?
När du fyller hydropressen med kranen/ventilen öppen ska mätaren på hydropressen visa 0.
 
Vi behöver få igång Wiki sidorna på byggahus forum, för ju mera jag läser om hydrofor och hydropress inställningar destå snurraigare blir jag. Jag tycker det ändrar sig varje år också ...
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Snurrigt är bara förnamnet, Tallmilan, särskilt om man - som jag - inte har baskunskaper i ämnet ;-)

Immobil: trycket i hydropressen blev högre. Jag har en liten manometer eller vad det nu heter från Biltema som jag kollar trycket i hydropressen med. Kompressorns mätare visar bara dess tryck (även den från Biltema), inte hur mycket som finns i tingesten den är kopplad till.
 
Har du någon kran/ventil nere vid pumpen?
Eftersom trycket i hydropressen ökade misstänker jag att kranen du hade öppen var högre placerad än tanken.
 
Schyst att du tar dig tid, Immobil!
Tanken, om du menar hydropressen, står på en bänk som i sin tur är i höfthöjd ungefär. Normal bänkhöjd med andra ord. Slangen från hydropressen går från nerkanten av hydropressen, rakt upp längs väggen, ovanför en ytterdörr, rakt ner på andra sidan och så böjer den av och slutar vid vattenröret, som i sin tur är ett par dm ovanför golvet. Tryckvakten, också ansluten till vattenröret såklart, är precis bredvid där slangen och vattenröret möts.
Kranen är nog någon dm högre än bänken (men inte mer), alltså en liten ovanför botten på hydropressen (fast 2,5-3 meter ifrån). Den 60 liter stora hydropressen står på bänken.
 
Hade du kranen fullt öppen när du fyllde på luft?
Går vattenpumpen som den ska, när du kör igång den?
 
Ja, kranen var fullt öppen.
Jag antar och hoppas att vattenpumpen går som den ska - den är 60 meter ner i brunnshålet och alldeles ny (sedan i somras). En djupvattenpump, således.
 
Hurdant vattentryck har du, jämnt eller pulserande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.