Tänkte posta en liten resultatbild som kan jämföras med mina tidigaste skisser.

Tillbyggnaden har tagit ordentlig form och utvändigt kvarstår mest att sätta upp vindskenor och byta panelen på den gamla delen så de matchar.
 
  • Tillbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej Borin.
Snygg tillbyggnad !
Om du dessutom som du säger byter panelen på den gamla delen och anpassar utseendet till den nya delen så tror jag att du har en vinnare. Men behåll för guds skull inte de breda fodren. De känns malplacerade i sammanhanget. Om du kan anpassa även vindskivorna till varandra så ser man att det är en helhet.
 
Hej Titanium,

Stämmer att jag inte skall ha de breda fodrena runt fönstrena på den gamla när vi byter panelen där, är dock lite osäker på hur jag skall göra på husknutorna. Något foder har jag förstått att man bör ha för att skydda kanterna av panelen och göra huset tätare. Vilket fall tror jag att de inte kommer märka lika mycket om fodrena är vita och panelen också har någon nyans av vit. Vad skulle du föreslå där?
 
Bara du gör lika på båda husen !

Man kan visst skippa knutbrädor och istället gera brädorna i hörnen. Anledningen att man oftast inte gör detta är för att det tar mycket längre tid att såga och få det tätt.
Man bör dessutom änddoppa brädorna för att förhindra att vatten sugs in i ändträt.

Har även sett en variant där man sätter en 45x45 regel i hörnen som panelen går rakt emot. Ett fiffigt sätt att på ett enkelt sätt få ett "modernt" hörn.
 
Vore kul att se hur det blev till slut...Sitter nu själv i samma sits...Tycker din ritning de verkar vara lite som vi tänkt. .:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.