Hej,

Jag störs av en industrifläkt som min granne har på taket, går det att bromsa ljudvågorna genom att skicka ut ljudvågor åt motsatt håll? Kanske en dum fråga men värt att fråga.

Jag har försökt be honom bygga bort sitt ljud men han gör det inte, har gått 2 år snart. Kommunen anser heller inte att ljudet är störande nog :-/
 
Det kallas aktiv dämpning och går att utföra, men passar bäst i ett slutet rum. Du måste skicka ljudvågorna exakt i motfas och det är inget man gör utan rätt avancerad styrelektronik och mikrofoner. Det enklaste i detta fall är att dämpa nära ljudkällan, eller byta ut fläkten mot en som går tystare.

Erbjud dig att ljuddämpa grannens fläkt nära ljudkällan. Det är mycket enklare/billigare än att aktiv dämpning. Du kan ju även testa att ljudisolera hussidan närmast grannen. Tätningslister i fönstren kan vara en enkel åtgärd att börja med.
 
Jag boddde tidigare i ett radhusområde från 70-talet där varje hus hade mekanisk frånluft på taket. Lagren i fläktarna håller 20-30 år och när de blir slitna börjar de väsnas ordentligt. Nya lager och fläktarna blev tystare igen. Vet du hur gammal grannens fläkt är och kan det vara lagren som väsnas?
 
Grannens fläkt är ny -2 år, restaurangfläkt som donar doft o högt. låter som en fors - ja inte lika högt men samma ljudtyp.

Jag bor i lägenhet, han i hus, restaurang i källaren som han hyr ut - därav fläkten på taket.

Visst kan jag erbjuda mig att isolrea hans fläkt men det är hans som sagt, borde tänkt på sina grannar innan han smällde upp den. Han verkar vägra fixa den. Jag vill int elägga pengar för att jag ska få tyst hemma, han tjänar pengar på att hyra ut restaurangen o tycker han får ansvara för sin fläkt också.

Okej, så ljud mot ljud blir för svårt då antar jag. Funderar på att sätta in 3:e glas hemma, men det är inte billigt det heller, o vilket jobb :-/

Tättningslister osv har jag.
 
Det låter ju billigare att du bekostar inbyggnad av hans fläkt än att du byter till 3-glas fönster eller andra åtgärder. Fråga snällt om du kan få bygga en låda runt hans fläkt
 
Hur är det med övriga grannar - finns det fler som störs kanske ni kan gå samman och dela på kostnaden för åtgärd?
 
Jag har några grannar som hör fläkten, men de störs nog inte lika mkt som jag. Jag ligger nog mest utsatt till, samt att jag är mest känslig för oljud antagligen. Vissa är knappt hemma, några andra gamla som inte hör så bra, samt några som känner honom i huset o känner sig obekväma med att yttrra sig. Så det är bara jag som vill driva saken.

Ja, kanske för erbjuda mig att bygga in hans fläkt sen, men det känns fel.

Undrar om jag/han måste söka bygglov för detta?

Och frågan är hur man bygger bosen utan att förstöra dess funktion. Kanske öppning på en sida ut från mig räcker. Undrar också hur tjock boxen bör vara? räcker en box av trallvirke som material för att dämpa ljudet? Antagligen. Sen en bit plåt som tak.
 
Måste du bygga in fläkten i en box. Räcker det inte att du sätter en skiva med ljudisolerande material intill fläkten som skärmar av mot din lägenhet? Det är väl ingen som säger att det måste vara snyggt :)
 
...troligen behöver du dock bygglov. Kolla med kommunen.
 
Ja, kanske en skärm räcker :-D Vore smidigast, men kanske det inte räcker, vi pratar jumbofläkt och mkt nära mig, kanske 10 meter bara, knappt.

En halvcirkel kansek man kan göra, kanske något litet takaktigt mot de ljud som går upp. Alt 2 verkar bäst.
 
  • qqq.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är knappt 10 meter ifrån dig kanske du ibland kan känna doften av stekos. Detta kanske kan användas för att hävda sanitär olägenhet och därmed kräva någon form av åtgärd av fläkten (det är ju värt att överväga alla alternativ för att komma till rätta med fläkten)?
 
Annars bygger man ju en sån vägg som nattugglan ritat på en eftermiddag. Slipper man bråka så kan det vara värt det.
 
Beape,
Jo jag har klagat ang lukten också, det luktar salt katt i hela området, detta har jag klagat på hos kommunen just för att jag vill få dem att ljusisolera sin fläkt, han som äger fläkten är nonchalant o bryr sig inte. Kruxet är att det ligger hos länsstryrelsen, det kan ta 2 år innan det behandlas där, har redan legat i minst 6 månader där.

Jag kommer nog få avslag på ljudet, men förmodligen vinner jag på lukten, beror på, är det bara jag som klagat så kanske det spricket även där.

Vet inte hur jag taktsiskt bäst skall lösa detta. Skall jag själv bygga denna box på hans fläkt med hans tillåtelse ett skall jag invänta dommen från länsstyrelsen? Tänk om man inte vill ha en "ful" box på hans tak? Kan jag ju ta reda på...

Boxen jag skissade på, undrar vilka material man skall ha? Det skall ju absorbera ljud o tåla vind o väder. Ex : Trallvirke på utsidan? + Isolera med frigolit på insidan? + Bockat blåttak?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.