Vi har ett litet flerbostadshus där det finns en oinredd vind där det nu är förråd. Den ligger i samma plan som en annan lägenhet skillnaden är att det är öppet upp till taknocken om detta gör någon skillnad för att räknas som vind?

Vi funderar på att söka bygglov att göra en lägenhet i detta utrymme. Min fråga är nu vad jag behöver tänka på?
Vilka ritningar behövs, hur detaljerade skall de va?
Om vi inte har tänkt att ändra något på fasaden t.ex sätta in extra fönster, blir det då lättare att få igenom bygglovet?
 
För denna typ av ombyggnad behöver du i praktiken ritningar av professionell kvalitet. Fasader, planer och ev. sektioner som visar befintliga förhållanden och förslagen ombyggnad.

Beroende på förutsättningarna i form av Detaljplan, husets nuvarande bygglov etc så kan det även bli fråga om anpassningar av övriga delar av huset som en konsekvens av att ni tillskapar ytterligare en lägenhet. Exempelvis utrymning, tillgänglighet för funktionshindrade etc.

Man kan inte generellt säga att det blir lättare att få igenom ett bygglov för ändrad användning utan fasadförändring. Visst blir det ett problemområde mindre. Å andra sidan sidan - om ni skall skapa en lägenhet ställs krav på dagsljus etc för dräglig boendemiljö. Så fler fönster torde krävas i det fallet.
 
Antar att jag var lite naiv, tänkte att en enkel ombyggnad där man i stort sett bara behövde isolera och dra el inte krävde något större pappersarbete.

Du rekommenderar alltså att låta en arkitekt göra kompletta ritningar?
Huset är även K-märkt så det lär ju inte göra saken enklare....suck
 
Ja, om ni skall tillskapa ytterligare en lägenhet i ett flerfamiljshus, krävs i normalfallet en hel del. Det finns undantag - tror jag - för parhus och liknande. Men hyr ni ut lägenheter så måste nog en massa normer m.m. uppfyllas och en del pappersarbete. Förutom själva bygget alltså.

En variant är ju att börja kolla med SBK samt surfa lite på boverkets hemsida och regelsamling.
 
Jag är också nyfiken på att bygga på min vind, fick av grannen (som själv byggt på vinden) en pärm med massa papper i, dvs vindsprojektet, och jag kan tala om att det är läsning för 2 månader framöver-minst, hur mkt som helst! Pappersjobb i mängder, o stora kostnader!

Läste en på nätet som skrev att man får kalkylera med 3 ggr mer än vad man själv trodde från början.
 
Suveränt med en sådan granne ju! Var det nått speciellt han hade problem med eller var det bara mycket pappers arbete i allmänhet?

Vart på nätet var det du läste den artikeln/tråden ?
 
Lonnlonn skrev:
Suveränt med en sådan granne ju! Var det nått speciellt han hade problem med eller var det bara mycket pappers arbete i allmänhet?

Vart på nätet var det du läste den artikeln/tråden ?
Jag har inte läst pärmen ännu, bara snabbkikat, det är mkt papper i största allmänhet! UTAN PROBLEM om man säger så. Men de fick problem ändå, när byggarna skulle börja bygga... arkitekten klantade till det o kontrollmätte inte den gamla ritningen som fanns på huset, denna ritningen stämde inte helt, taket var lägre på ett ställe på vinden (vi pratar en ganska stor vind nu med plats för 4-5 rum) Det resulterade i att hela bygget fick läggas på is, exakt varför det inte gick att lösa ändå vet jag ej.

Det var nog 3 år sen jag läste den artikeln, DN på nätet kanske det var, minns ej. Men han som skrev den var i branchen.

Jag tror tvärtom än vad du kanske gör, jag tror det är hur mkt som helst som måste klaffa o fixas för att göra vind, o tror det är svindyrt.

1, köpa vind
2, arkitekt
3, konstruktör
4 bygglov mm
5 byggfirman (inkl. ev. elektriker, vvs osv.)
= mkt pengar.

Sen mkt jobb kring det hela.

Bara en trappa kan kosta en förmögenhet.

Men trotts allt detta vill jag ha vind :-D
 
Helt klart rätt att det kan sticka iväg med pengar, men jag har redan vind inkl trappa och jag har vänner som är både snickare och elektriker. Jag får väll helt enkelt börja med att gå till en arkitekt o se vad han säger.
 
Om du måste bygga om takstolarna för att inreda vinden så krävs en konstruktör, och/eller en snickare som vet vad han gör.

Är kåken från runt 70-talet så är det inte säkert det går att få bygga på vinden pga svaga konstruktioner.

Skall du ha fönster på vinden så måste ju även detta sökas bygglov för.

Har ni vattenburet värmesystem så är det inte säkert du får dra upp det på vinden av olika anledningar, el-värme brukar då vara lösningen. Vatten o avlopps-stammen kan man dock ansluta sig till på vinden.

En trappa redan låter ju bra!
 
Redigerat:
Jag kommer att tänka på handikapptillgängligheten. Det skall gå hiss (eller liknande lyftanordning) till lägenheten. Dessutom skall planlösningen vara handikappanpassad.
 
Är det inte så att fördelarna med att ha k-märkt är att man slipper ha en hiss?
Huset är från 30-talet och vinden har redan fönster eventuellt om man skulle ha något takfönster om man bygger loft. Varför skulle man behöva bygga om takstolarna ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.