I dagens DN står det att majoriteten av byggloven överklagas av grannar. Hittade ingen länk dock.

mvh
David

Edit: Det är till och med ännu värre: "...leder nästan alla byggprojekt i Stockholm till överklaganden."
 
Efter en liknande upplevelse kan jag rekommendera en jurist.
Skicka PM tillmig!
mvh
Peter
 
fattar inte problemet egentligen

varför köper inte de blivande grannar som har sitt hus den tomt som är till salu?

vill de inte ha nåt mer hus får de fanken belåna sitt eget hus mer och köpa tomter till höger och vänster

hoppas det går bra för er
 
En kort uppdatering;

Efter nästan ett år så har länsrätten nu beslutat att eftersom grannarna yrkat på muntlig förhandling så kommer detta att ske (vad jag förstår så kan länsrätten bara avslå detta yrkande då särskilda fall föreligger). Grannarna ges också möjlighet att skriftligen slutföra sin överklagan senast den 15 februari.

Grannarnas yrkan på muntlig förhandling omfattade flertalet personer på Stadsbyggnadskontoret, en snickare och ett par grannar samt mig och min fru. Beslutet blev att endast jag och den argaste grannen personligen skall infinna oss. Förvånansvärt nog inte Stadsbyggnadskontoret som godkänt vårt bygglov.

Vi flyttade in i huset i slutet av maj och allt är klart sånär som på fasadmålningen som måste vänta tills det blir varmare.

Förlorar vi mot förmodan måste vi naturligtvis överklaga till Kammarrätten men vad händer om man förlorar samtliga kommande instanser? Man kan väl inte tvingas att riva? Huset är byggt enligt bygglovet som följer detaljplanen.
 
Vi får väl hålla tummarna.

Om ni mot förmodan skulle förlora så kan det nog i värsta fall bli frågan om rivning. Men så vitt jag har förstått så brukar kommunen försöka hitta lösningar. Beviljar nya något modifierade bygglov som grannen också får överklaga osv. I något fall har jag hört att kommunen gick in och ändrade detaljplanen för en enstaka fastighet för att rädda ett bygglov som kommunen hade missat någon detalj på.
 
Där vi bor (Ersmark) så tvingas ett hus att delvis rivas fast det fanns ett godkänt bygglov som överklagats av en granne.

Detta bygglov överklagades (med all rätt) på grund av att en person på stadsbyggnadskontoret läst snett på en rad och beviljat ett hus som var för stort.

Kommunen försökte också ändra detaljplanen men det gick inte.

Det löstes(?) med att komunen köpte huset och det säljs/såldes(?) med förbehåll att övervåningen måste rivas.
 
Att ha en konflikt med grannen är fruktansvärt tärande och depprimerande.

Jag håller själv på att försöka komma igen efter att grannen först byggt över gränsen med en mur som täcker trekammarbrunnen som dom p.g.a. slarv med mätning lagt en bit in på vår tomt. Dessutom är placeringen på ett berg som jag tänkt ha med i min trädgårdsplanering vilket naturligtvis blev ett stort avbräck i denna. Muren stör dessutom utsikten ut mot viken.

Visserligen "bara" mellan ½ - 1 meter (muren är ca 2 meter hög) men sen började dom höja garaget, deras tomt ligger en bra bit högre än vår tomt, och sen bygga tillbyggnader från huvudbyggnaden och garaget, allt närmare än de 4½ meter som planen medger. Deras tomt ligger i söder om vår vilket naturligtvis gör att vi skuggas av allt som byggs.

Dom påstår sig ha bygglov för allt dom byggt vilket jag betvivlar. Min sambo har bebott fastigheten sen 50-talet och har vuxit upp med grannen som anser att han gjort sååå mycket för oss så att han har rätt att bete sig hur han vill men då han för några år sedan fällde några träd på vår tomt för att dom "skymde hans utsikt" blev jag upprörd och frågade hur i hela världen han kunde göra så utan att fråga så svarade dom med att sura för att dom ansåg att jag "skällt ut" frun i huset.

Dom surar ännu trots att dom inte gjort rätt för sig gällande någon överträdelserna, veden tog dom dessutom hand om.

Gällande garaget har någon på kommunen gjort fel då de inte krävde ett grannintyg.
När det gäller huset dom byggde fick dom grannintyg trots att vi ansåg att det var väldigt högt.

Vi var dumma nog att tro att dom insåg att vi tänkte på grannsämjan då vi medgav den höga byggnaden, det var ju underförstått att dom ville ha rum i "övervåningen" vilket inte var med i bygglovet. Dom har också byggt rum i "källaren", även det utanför byggnormen.

Man kan ju tycka att kommunen skall kunna ta tag i sånt som ligger utanför byggnormen men då vi pratat med dem så tycker dom att vi "skall komma överens" med grannen.

Lycka till med ditt bygge, trots allt tror inte jag att din granne har så stor chans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.