Mät syllarna! - Det är de som tar skada vid denna "riskkonstruktion" - Fukten kommer inte igenom plasten, men den färdast utmed den till närmaste öppning, I de flesta fall är det sockeln, eller kanterna på huset, och där har man i regel en träkonstruktion som tar upp all den fukt som annars skulle förångas till rumsluften. Detta visste man om på 70-talet och därför använde man ofta tryckta syllar. Visst de står emot fukten lägre tid, men efter tillräcklig lång exponering till väta så kan det hända att de släpper sin impregnering med en frän skarp lukt till följd.. - alternativt har man vanligt virke och då ruttnar det istället..

Jag mätte alla mina ytterväggssyllar och hade en fuktkvot långt under gränsen för vad vanligt obehandlat trä klarar utan att mögla.. tror det var runt 10% eller så.. och om jag inte minns fel så ligger gränsen vid ca 20% för att det ska mögla.. Vintertid är bästa tillfället att mäta då syllarna tar upp medst fukt då. Så mät nu, om du inte ser några teckan på angrepp och fuktkvoten ligger bra till så kör på!

Om sanden är hyffsat jämn så dunka ner eps i hålet... dock brukar den gamla plasten vara en tunnare modell så du kanske vill byta upp dig till en 0,2mm variant som finns idag..

Jag jobbar inte på eps =) - Men man har ju snappat upp en del under åren som husgare =)

MVH: Marcus
 
Redigerat:
Skickar med en bild på hur "hålet" ( tillbyggnaden) ser ut.
Tror ni att det går att köra epscement rätt på plasten i detta fallet.
Enl Epscement så skulle det funka fint.

Blir ju lite knepigt i kanten mot befintlig platta där det ligge rmarkskiva 70 mm ut, är inte helt säker på om jag ska låta det vara eller försöka lägga sand hela vägen ut till den gamla plattan. Vad tror ni?
 
  • IMG_5655.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen måste jag fråga dig avendere vad anv du för flytspackel (avjämning) på din epscement, känns som det går åt några säckar på mina 6kvm. Hade tänkt lägga ca 10 mm på lägsta punkterna runt brunnarna viket medför att det blir uppåt 20 mm längst från brunnen.

Sen står det att epsen inte behöver läggas på åldersbeständig plast. Varför inte? Det tar man väl eller?
 
jimmyboy_666 skrev:
Sen måste jag fråga dig avendere vad anv du för flytspackel (avjämning) på din epscement, känns som det går åt några säckar på mina 6kvm. Hade tänkt lägga ca 10 mm på lägsta punkterna runt brunnarna viket medför att det blir uppåt 20 mm längst från brunnen.
Hmm, jag körde Byggmax fiberförstärkta spackel (tillverkas av finja) men det funkar nog med vad som helst.. - Byggmax variant var dock billig, 179:- / 25kg om jag inte minns fel..

jimmyboy_666 skrev:
Sen står det att epsen inte behöver läggas på åldersbeständig plast. Varför inte? Det tar man väl eller?
Jag undrade också över detta, min gissning är att eps-cement inte angriper plasten på samma sätt som betong.. men jag körde på vanlig åldersbeständig...

Ang. förra frågan, om EPS säger att det är ok så är det väl ok? - De enda som skulle kunna uttala sig i frågan är väl de? - De har ju ett produktansvar och lämnar garantier på att konstruktionen fungerar så ska du använda deras produkter så får du nog lita på vad de säger/skriver.

Ang. markskivan så är jag inte riktigt med på vad du menar.. skall du ställa väggarna mot den gamla "plattan" eller hur menar du? - Isf hade jag förstärkt under med någon oorganiskt...

MVH: Marcus
 
Ja enl sista svaret från epscement fungerar i stort sett vilket spackel som helst. Så det får jag väl lita på.

Jo ang markskivan så skymtar den i bilden, den sticker ut från den "gamla" plattan och hamnar under det nygjutna jag får alltså 2 olika underlag under eps:en. först markskiva och sen sand. Frågan var om jag skulle försökt få sand hela vägen genom att skära bort markskivan och fylla med sand och plast även där. (Syns på bliden).
Men såpass vridstyv blir kanske plattan att den kan klara 2 olika material under?

Ska även borra in i gamla plattan och armera med 8mm järn för att förstärka övergången.

Hur blandade du cementen sen med tumlare elelr borrmaskin och visp? Hittade att eps rekommenderar nån visp från KGC maskiner och verktyg "Blandare pro special 140 art nr: 6027) Men det borde väl funka med vilken som helst som lyfter betongen vid blandning?
 
jimmyboy_666 skrev:
Ja enl sista svaret från epscement fungerar i stort sett vilket spackel som helst. Så det får jag väl lita på.

Jo ang markskivan så skymtar den i bilden, den sticker ut från den "gamla" plattan och hamnar under det nygjutna jag får alltså 2 olika underlag under eps:en. först markskiva och sen sand. Frågan var om jag skulle försökt få sand hela vägen genom att skära bort markskivan och fylla med sand och plast även där. (Syns på bliden).
Men såpass vridstyv blir kanske plattan att den kan klara 2 olika material under?

Ska även borra in i gamla plattan och armera med 8mm järn för att förstärka övergången.

Hur blandade du cementen sen med tumlare elelr borrmaskin och visp? Hittade att eps rekommenderar nån visp från KGC maskiner och verktyg "Blandare pro special 140 art nr: 6027) Men det borde väl funka med vilken som helst som lyfter betongen vid blandning?
Hmm, vad består den här "markskivan" av? - Svårt att gissa sig till om man inte vet vilka underlag det gäller.. men spontant så vill man undvika rörelser i underlaget.. EPs'en håller nog.. det är värre med det som är ovan..

Eps'en är ganska porös i koncistensen så jag vet inte vilken skillnad armeringen gör... - troligen så skulle eps'en deformeras runt armeringen vid stora rörelser, och vid små hade det ändå inte hänt nått.. men detta är ren spekulation...

Eps'en skulle jag inte blanda med nått annat än tombola... du vill ha i hela säcken på en gång av 2 orsaker.. 1. det skräpar ner ordentligt, 2. materialet i säcken skiktar sig - svårt att avgöra hur mycket av varje man får i. Det går även mycket fortare än att blanda i standard 20l hinkar...

MVH: Marcus
 
Ville bara fortsätta och ev avsluta denna tråd med att tacka "avendere".
Du var ett utmärkt bollplank under min resa med beslutsångest när golvet skulle göras;)
Pratade med flera snickare men du hade faktiskt de bästa svaren på alla mina funderingar, tror proffs bara kör på de har inte den tiden och fundera på alla katastrofer som kan inträffa som man själv har;)

Jag gjöt med Eps cement för ett par månader sen och flytspacklade efter 1 dygn.Blev som du överraskad över hur stumt det blev och jag kan inte tro att det ska ställa till med några problem i framtiden.
Sen att badrummet fortfarande inte är färdigt är en annan femma

Tack ännu en gång!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.