W
daviden det är ju inte alls grannen jobb i juridisk mening att hålla efter träden så att de håller sig på han tomt. Lmob även om man nu är så otroligt fiffig så man borrar in plugg så tar det låång tid innan det dör (om det dör) och inget säger att grannen måste ta ner trädet för att det är dött.
 
Jag blir lite förvånad över hur många som är beredda att ta de mest otroliga konflikter och bryta mot lagar hur som helst för ett träds skull.

I mina ögon har trådskaparen löst en knivig situation på ett alldeles utmärkt sätt, helt enligt juridiken (även om jag inte är säker på att han har rätt till veden). Kan man inte lösa saker på ett annat sätt får man ta till juridiken och hålla sig till vad som står där. Inte börja hitta på egna lagar. Man måste ju kunna gå vidare också och inte bara hålla på och bråka med varandra. Det finns, för en del, viktigare saker i livet att göra.
 
F
Jag är inte heller helt säker på vem som verkligen äger veden. Man har alltid rätt att såga ner det som hänger över på ens egen fastighet. Borde man inte samtidigt få rätten till det man sågar ner?

Sen så tror jag att man kan bli tvingad att ta ner träd på sin egen tomt om dom riskerar att skada grannars hus mm.
 
W
fsn skrev:
Jag är inte heller helt säker på vem som verkligen äger veden. Man har alltid rätt att såga ner det som hänger över på ens egen fastighet. Borde man inte samtidigt få rätten till det man sågar ner?

Sen så tror jag att man kan bli tvingad att ta ner träd på sin egen tomt om dom riskerar att skada grannars hus mm.
Man behöver absolut inte ta ner ett träd bara för att det kan skada en grannens fastighet om det faller. Däremot om trädet tex är sjukt och pga av detta har större risk att falla (och då skada grannens fastighet) då kan man bli tvungen att ta ner det. Men ett friskt träd behöver man inte ta ner, och om olyckan e framme och grannens hus skadas så är det grannens hemförsäkring som får täcka skadorna inte han som har trädet.
 
Som husägare och granne råkar man ut för en del situationer som inte alltid är lätta eller enkla att reda ut. Man får olika svar beroende till vem man vänder sig, till och med från jurister o.dyl.
Kan berätta vad juristen på vårt försäkringsbolag sa, "...tja det är ju inte förbjudet att ha träd på sin tomt inte heller ha träd på sin tomt som mest är inne på grannens tomt...." Han berättade även att det skall finnas en betydande risk med att trädet kan falla på ens hus dvs röta eller liknande i trädet OM man ska få ta bort hela trädet. Man kan även ansöka till miljönämnden i sin kommun om borttagning av träd på grannens tomt och beslutar nämnden till ens egen favvör så får ägaren till trädet bekosta borttagningen.
Nu har det i detta fallet inte varit på tal om att ta bort hela trädet även om jag sena nätter har suttit frustererad i fönstret med både round-up pluggar, kopparspik och ringbarkningsverktyg och planerat för både det ena och det andra. Var även inne på pressad trotyl strax efter grannens sura uttalande om rätten till veden och bortforslingen av riset. Nåja, man måste ju hålla sig på rätt sida lagen även om jag som så många andra här har uttalat sig olika metoder, den ena mer raffinerad än den andra.
Jag får anse att jag har gjort så rätt jag har kunnat, försökt hitta en gyllene medelväg även om grannen valt den tjuriga.
Veden ligger för avhämtning på vår tomt nu i alla fall och om det tar tid för honom att hämta den, ja då gör det det. Men en dag kommer den nog att vara mystiskt borta och då har han haft tillräckligt gott om tid på sig att hämta den, och med tiden visat att han inte vill ha den.

Egentligen så är detta inget stort problem, det är bara ett träd och det är ved. Det som det egentligen handlar om är att vi är två familjer som bor kant i kant med varandra vi har en gräns som delar upp våra marker och han råkar ha ett träd som vuxit lite vilt och som negligerat att hålla efter. Man kan välja lite olika sorters diplomati och tyvärr valde grannen en ganska tråkig sådan, det är det som stör mig. Med rätt inställning och attityd från honom så hade jag gärna kapat upp veden i hanterbara längder åt honom och tagit hela fakturan. Hade han varit med och betalt kunde jag lagt in det på hans tomt också.

Nåja grannar är till mycket förtret och mycket glädje. :)
 
galento
narsil_666 skrev:
Veden ligger för avhämtning på vår tomt nu i alla fall och om det tar tid för honom att hämta den, ja då gör det det. Men en dag kommer den nog att vara mystiskt borta och då har han haft tillräckligt gott om tid på sig att hämta den, och med tiden visat att han inte vill ha den.
Ja han borde väl hämta den snart om han är intresserad.Men det blev väl en bra lösning till slut iallafall,det är ju också viktigt för framtida relation med grannen att försöka komma överens.Att t.ex borra in plugg i trädet och grannen får reda på/ser detta så är det nog stor risk för att grannsämjan är slut för ett bra tag framöver.

Som Wester skriver behöver man väl inte ta ned trädet om det är friskt och inte hänger över till grannen,och om trädet skymmer solen borde man tänkt på detta när huset köptes isåfall men en bra relation med grannar brukar lösa sådana saker skulle man tycka.Och om man vill ha så mkt sol så får man väl kolla detta när man köper huset,det är ju inte grannens fel att man köpt "fel" tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.