Hej!

Jag har läst här på forumet ett tag och fått intrycket att Fiskarhedenvillan är en bra husleverantör. Jag har fastnat för deras hus Spoven och hoppas kunna bygga ett sådant om något år. Jag har lite frågor som jag hoppas att någon här kan svara på.

1. Hur lång tid kan man räkna med att det tar att bygga ett Spoven om man låter FH göra allt jobbet?

2. Kan jag välja kakel, tapeter, köksinredning m.m. själv?

3. Vad kan ett sådant hus kosta nyckelfärdigt utan tillval?

4. Om jag vill göra ändringar i planlösningen, hur villiga är de att göra dessa?

Tacksam för svar!

Annica
 
Hej!
Vårt husbygge dvs markarbetena startade i januari och vi flyttade sedan in i juni.
Vi hade då själva målat och tapetserat samt ordnat golv, kakel och el-entreprenör själva. Tror inte det skulle ha gått långsammare om vi tagit någon av entreprenörerna som Fiskarheden anlitar, snarare tvärtom. Alla entreprenörerna vi tog genom Fiskarheden var jättebra och det fungerade mycket smidigt mellan våra entreprenörer och dem!

När vi ritade vårt hus, Hägern, så tog vi bara skalet och ritade om allt. Plus och minus med fönster och dörrar. Det kostade inget extra när arkitekten gjorde om vår ritning till riktig ritning! Inga som helst problem. Det var bla just det som fick oss att välja Fiskarheden.

Vi valde köksutrustning ur Fiskarhedens standardsortiment, men då vi gjort ett större kök ändrade vi hela köksuppsättningen. Se la vi till för att få bättre vitvaror. (Tyvärr lyckades vi ändå pricka in en uppsättning måndagsex!).

Tapeter, golv och kakel köpte vi av andra leverantörer. Speciellt golvet blev billigare på det sättet. Tyvärr hann vi inte själva lägga in det som vi tänkt, så vi fick köpa tjänsten.

Det val av material som vi ångrar är trappan. Vi valde en något dyrare furutrappa än standard, men med barn och hund så blir en furutrappa rätt ful snabbt! Kosta på den!

När det gäller kostnader så är mina uppgifter för gamla, så det kan andra ge bättre info om. Då vi byggde var målarentreprenaden så prisvärd att vi var idioter som inte valde att anlita dem för det jobbet. Har förstått att det blivit betydligt dyrare med entreprenaderna i allmänhet, så jag vet inte vad som lönar sig att göra själv idag i förhållande till arbetsinsatsen.
Anna
 
Hej!

Och tack för svar!
Då jag funderar på att göra detta själv och inte är så praktiskt lagd så måste jag anlita hantverkare för allt jobb. Visst kan jag måla och så, men det känns enklare att låta någon annan göra allt jobbet.
Vad det gäller trappan så funderar jag på om man kan välja en i ek istället. Är lite trött på furu även om det kan vara väldigt snyggt. Ek är ju lite hållbarare vad jag förstår.

Ja, ja det här ligger ju en bit fram i tiden, men det är ju alltid bra att ha lite på fötterna när det väl är dags.

Annica
 
Tjena Annica,

Vi bygger just nu ett Spoven. Du kan se lite bilder på www.masus.se
Försöker svara lite snabbt på dina frågor nedan...

1 Skulle gissa på 5-6 Månader om du lägger ut allt jobb. Det kan gå fortare om du får bra entrepenörer och allt flyter, men jag säger ändå ett halvår...

2 Jajjamensan, du väljer helt själv. Det ingår ett baskök från ballingslöv. Antingen så gör ni tillägg eller drar bort köket och fixar det själva om ni vill handla på Ikea eller så...

3 Tjaa.. huset från FH kostar idag närmare 1 miljon. Till det kommer montering, grund, el, vvs, golv, badrum m.m. Grovt räknat skulle jag gissa runt 2,2 -2,4 milj för bara huset. Sen beror det naturligtvis på om du vill ha ekparkett i hela huset, uppvärmnings system, kakel/klinker m.m. Jag tror att hur du än vrider & vänder så kommer du nog inte under 2 iallafall. Tillkommer gör naturligtvis tomt m.m.
Min uppskattning av pris förutsätter att du lägger ut allt jobb. Gör du lite själv kan du självklart spara in eh hel del...men jag kan informera dig om att det är mycket jobb!! Dock så tycker jag att det är roligt, men man ska ha tid och ork!

4 Du kan göra istort sett vad som helst, det är inga problem. Vi har ändrat hej vilt och lagt till burspråk, veranda, tagit bort väggar och flyttat rum.

Hoppas du blivit lite klokare och att det blir ett Spoven! //Bästa Hälsningar Fredrik

disskwiss skrev:
Hej!

Jag har läst här på forumet ett tag och fått intrycket att Fiskarhedenvillan är en bra husleverantör. Jag har fastnat för deras hus Spoven och hoppas kunna bygga ett sådant om något år. Jag har lite frågor som jag hoppas att någon här kan svara på.

1. Hur lång tid kan man räkna med att det tar att bygga ett Spoven om man låter FH göra allt jobbet?

2. Kan jag välja kakel, tapeter, köksinredning m.m. själv?

3. Vad kan ett sådant hus kosta nyckelfärdigt utan tillval?

4. Om jag vill göra ändringar i planlösningen, hur villiga är de att göra dessa?

Tacksam för svar!

Annica
 
Hej Gollum!

Tack för ditt svar!
Jag har tittat på din hemsida och huset ser jättesnyggt ut!
Smart med att göra burspråk i vardagsrummet istället för uteplatsen.
Jag såg att ni hade dubbeldörrar från det som jag antar är matrummet. Ska ni ha en uteplats där istället?
Du har inte någon planritning som man kan få se? Det lät intressant med förlängning av huset och att ni hade tagit bort väggen mellan matrum och vardagsrum.

Annica
 
Jättefint hus! Har tittat på Kungshus också men är även intresserad av Fiskarhedens Spoven. Hur högt är det förhöjda vägglivet på ert hus? Vi ska bygga i Sthlm, kan man få totalentreprenad där? Vi vill ha det nyckelfärdigt för vi har varken tid eller kunskap att göra nåt själva. Hur ligger de i pris på nf?
 
Hej!

Jag håller på att leta efter ett vettigt hus att bygga på min tomt och fastnade för FH Lövsångaren (120 kvm boyta). Någon här som har byggt den och som kan tipsa om do and don´ts. Det är alltid svårt att på bara leveransbeskrivning se om man missat något.

Räknar med att grundhuspaketet kostar 483 papp, grund ca 200 (170 egentligen), monteringsentreprenad plus vvs, el, golvläggning mm går på 450 och sen räknar jag med 100 till övrigt/tillägg. Elanslutning har jag fått pris på 20 papp och 9 papp på anläggningsavgift hos kommunen för vatten/avlopp (vatten/avloppanslutningsavgiften ingick i tomten).  Är jag helt ute och cyklar eller låter det rimligt?  ::) Jag hamnar på ca 1,3 mille...(med tomt blir det 1,5 någonting). Det jag tänkt göra själv är måla utvändigt och invändigt.

mvh Helena
 
--> Viktoria,

Vi har 1,6m på övervåningen innan snedtaket börjar. Det är alltså ståhöjd nästan ända ut. kanske en halvmeter innan yttervägg.
es, du kan få totalentrepenad i Sthlm av FH.
Jag har för mig att vår offert landade på 2.4 för endast huset. Det var i.o.f med bergvärme. Gissar på 2.2-2.3 för nyckelfärdigt, beroende på tillval.
 
paradiset skrev:
Hej!

 Är jag helt ute och cyklar eller låter det rimligt?  ::) Jag hamnar på ca 1,3 mille...(med tomt blir det 1,5 någonting). Det jag tänkt göra själv är måla utvändigt och invändigt.

mvh Helena
Jag var och tittade på 4 st visnings hus utanför Uppsala (Hägern, Doppingen, Lövsångaren och Domherren)och tog offerter på dessa nyckelfärdiga. Nyckelfärdig Lövsångare = 1.357.342kr.

"När vi ritade vårt hus, Hägern, så tog vi bara skalet och ritade om allt. Plus och minus med fönster och dörrar. Det kostade inget extra när arkitekten gjorde om vår ritning till riktig ritning! Inga som helst problem. Det var bla just det som fick oss att välja Fiskarheden". "AHNO"

Som det näms ovan var det inga problem att ändra på ritningen men jag skulle få betala ca 6000kr för att göra om ritningen (ändra husets m2).
Tillkommer det ej någon kostnad när man enbart ändrar på väggar och ej förstorar alt. förminskar en ritning?
 :-?
 
Helena! Nej, du är inte ute och cyklar! :) Vi ligger på 1,6 mille för vår Lövsångare, ink. tomt på 120 000kr och en breddning på 1,2m av husets mitt! Och div. små extra tilllägg.. såna där små saker som man bara "MÅSTE" ha! ;D Lycka till och hoppas att det blir en Lövsångare för dig med!
 
Hej Machan - tänkte också titta på ett visningshus i uppsalatrakten (Lövsångaren).
Var ditt pris på totalentreprenad? Var skall du bygga? Priset låter ju högst rimligt. :)

 
k5054 skrev:
Hej Machan - tänkte också titta på ett visningshus i uppsalatrakten (Lövsångaren).
Var ditt pris på totalentreprenad? Var skall du bygga? Priset låter ju högst rimligt. :)
Hej K5054! Priset är på totalentrepenad. Vi ska bygga i Alsike, antar att det är där du ska se på ett visningshus?

 
Suzz skrev:
Helena! Nej, du är inte ute och cyklar!  :) Vi ligger på 1,6 mille för vår Lövsångare, ink. tomt på 120 000kr och en breddning på 1,2m av husets mitt! Och div. små extra tilllägg.. såna där små saker som man bara "MÅSTE" ha!  ;D Lycka till och hoppas att det blir en Lövsångare för dig med!
Hej Suzz! Vad fick ni betala för en breddning på 1,2m av husets mitt? Är priset inklusive entrepenad?
 
Suzz skrev:
Helena! Nej, du är inte ute och cyklar!  :) Vi ligger på 1,6 mille för vår Lövsångare, ink. tomt på 120 000kr och en breddning på 1,2m av husets mitt! Och div. små extra tilllägg.. såna där små saker som man bara "MÅSTE" ha!  ;D Lycka till och hoppas att det blir en Lövsångare för dig med!

Japp, hade också tänkt mej att bredda på husets mitt. Vardagsrummet är lite i smalaste laget. Jag får ju bygga 150 kvm byggyta på min tomt så då är det dumt att snåla på sådant som är svårt att ändra i framtiden. Hm, funderar på att ta väck våtrumsmatta och vävtapet i bad/wc utrymmen och ha kakel och klinker istället.

Tack för snabba svar!

mvh/Helena
 
Hej K5054! Priset är på totalentrepenad. Vi ska bygga i Alsike, antar att det är där du ska se på ett visningshus?  
Jajamen! Fjällhagsgatan 17.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.