Hej!

I vårt flerbostadshus ska vi renovera 30 badrum, och räknar i runda svängar med en kostnad på 3 mkr. Eftersom jag äger en av de få högerhänderna i föreningen är jag utsedd till vicevärd och håller på att planera lite...

Med tanke på den annalkande lågkonjunkturen, har ni någon uppfattning om när det kan vara läga att göra detta arbete? De olika kandidaterna är väll till sommaren, till nästa sommar (om 1,5 år) eller om 2,5 år.

Kan det vara stora skillnader i pris och tillgänglighet på hantverkare? (Förutsägbara skillnader i räntor?)

Mvh,
Andreas
 
Intressant fråga som det ska bli intressant att höra svaren på. Vi håller just nu på att diskutera den i vår familj, för vi ska bygga till.

Jag tror att det är lättare att få tag på hantverkare nu när byggkonjunkturen viker och det borde också vara lättare att förhandla priser. Räntorna går neråt och har ni en solid förening som får lån så tycker jag att det vore guldläge att göra renoveringen nu. Får ni så bör ni välja rörliga räntor. Det är vad jag tycker och tror.
 
Det handlar ju om en upphandling som kräver lite planering. 30 badrum i en förening är ett rätt så stort jobb. Någonting säger mig att det just nu inte är så himla gott om förfrågningar på sådana jobb hos byggföretagen, så jag ser inga problem med att man går ut nu med en förfrågan för att få jobbet gjort kommande sommar.

Det är ur marknadens perspektiv, sett med mina ögon.

För att få en optimal tidpunkt så skall ju det ställas mot hur ni bedömer badrummens skick och risken för att det kommer bli skador som måste åtgärdas på en akut, innan ni renoverar. Det är ju inte helt billigt att åtgärda om 500 liter avloppssörja runnit in i en lägenhet tack vara brustet rör...

Det är bara ni som kan svara på den frågan.

Ännu en aspekt är nog medlemmarnas önskan att inte ha en badrumsrenovering hängande över sig hur länge som helst. Skall man sälja en lägenhet är det mycket mer attraktivt att kunna skriva "nyrenoverat badrum" än att visa upp ett småsunkigt badrum och kommentaren att det "snart" skall renoveras. Det är jobbigt att bo i hus medans badrum renoveras, så det skrämmer bort många köpare.

Banken och räntorna då? Jag antar att ni kommer amortera badrummen på 20 år eller så, och då spelar räntorna i dag en ganska liten roll i det hela. Banken är säkert sugen på att göra affärer, för det är det de lever på.
 
W
Har en del kompisar som har firmor som sysslar med badrummsrenoveringar för hela föreningar och de har sjukt mycket att göra. Det finns ingen ändå på antalet jobb pga av att alla lägenheter i miljonprojekten måste fixas så det e absolut inte billigare eller lättare att få tag på någon som kan anta sig ett jobb på 30 lägenheter (vilket e rätt lite i sammanhanget) nu än för ca 6 månader sedan. Det lär inte bli det på ett bra tag heller tyvärr.
 
Mikael_L
Även om en del nybyggen ställs in så kommer det ändå ta en tid innan de byggen som redan är påbörjade är klara och arbetskraften friställd. Och då kommer markentrepanerörer och betongare få tuffa tider lite tidigare än inredningssnickare och elektriker, då dessa saker görs sist i husbygget.

Så min gissning är att det är först om bortåt ett framåt som kakelfirmorna börjar få ont om jobb.

Men i vilket fall så har nog swetrot rätt i att upphandlingen kan man nog påbörja lite tidigare iaf.
 
Varför på sommaren?
Trodde man gjorde utomhusjobb på sommaren och inomhus på vintern. Alternativt att man fixar på semestern men det gäller ju inte om man anlitar firma.
 
Mikael_L skrev:
Även om en del nybyggen ställs in så kommer det ändå ta en tid innan de byggen som redan är påbörjade är klara och arbetskraften friställd.
Jag tror också att det blir fördelaktigare att anlita hantverkare när de projekt som nu slutförs och som redan ligger i pipeline är utförda. Tidsmässigt gissar jag att det borde bli optimalt fr o m andra halvan av 2009 kanske till mitten av 2011.

Konjunkturnedgången 1990-1992 höll nere byggandet och kapacitetsutnyttjandet inom byggbranschen ett par år därefter.
 
Vi behöver hantverkare för diverse jobb och hittills har jag inte märkt att det skulle ha blivit lättare att få loss dem.

Det ska bli intressant att se till nästa vår/sommar ifall det lugnat ner sig. Isåfall kommer vi nog passa på med diverse jobb. Samtidigt verkar det vara ganska många som resonerar så, som fått skjuta på diverse jobb för att det varit stört omöjligt att få tag på bra hantverkare, så vem vet.
 
Hur ser föreningens ekonomi ut, Andreas? Jag skulle i vilket fall som helst vänta ett år, antalet planerade nybyggen i åtminstone vår del av landet verkar falla högst remarkabelt vilket rimligtvis måste ge utslag på efterfrågan. Sydsvenskan hade ett reportage idag, i princip allt planerat verkar frysa inne, helt otroligt. Flaggskeppet Hyllie med Citytunnelstationen verkar för närvarande stanna vid lite kontorslokaler, man kan bli deprimerad för mindre.

För egen del var jag på banken och lånade 300´ till vårt i och för sig inte katastrofalt högt belånade hus, men nog funderade jag i samma banor som Marlene. Vägde för- och nackdelar innan vi kom fram till att det blir att köra på, orealistiskt att sitta och vänta på att konjunkturen skall vända. Till grund för detta ställningstagande ligger det faktum att vi har icke konjunkturkänsliga utbildningar och "säkra" jobb (ta i trä..) Å andra sidan kanske något man bittert får äta upp om räntan skenar som i början på -90 i kombination med någon utmattningsdepression:(
 
Mikael_L skrev:
Även om en del nybyggen ställs in så kommer det ändå ta en tid innan de byggen som redan är påbörjade är klara och arbetskraften friställd. Och då kommer markentrepanerörer och betongare få tuffa tider lite tidigare än inredningssnickare och elektriker, då dessa saker görs sist i husbygget.

Så min gissning är att det är först om bortåt ett framåt som kakelfirmorna börjar få ont om jobb.

Men i vilket fall så har nog swetrot rätt i att upphandlingen kan man nog påbörja lite tidigare iaf.

Risken är väl att konjunkturen redan har vänt om 1½ år.
Frågan är om det kommer bli lättare överhuvudtaget att få tag på hantverkare, då konstigt nog, dom stora företagen, landsting, kommuner brukar renovera mera än i lågkonjunktur.
 
Hej och tack för många bra synpunkter!

Huset är från 1948, och för 10 år sedan så byttade man vattenrör och avloppsstammar. Man kopplade in alla vattenrör och man kopplade in köken på nya avloppsstammen. Avlopps-stammarna för badrummen lät man dock bara hänga där eftersom man inte hade råd att renovera badrummen. Badrummen sitter alltså fortfarande inkopplade på de gammla avloppstammarna.

Det har varit en spricka i en av stammarna, lyckligtvis i källaren. De flesta badrummen är i uselt skick, kakelplattor som ramlar ner och ett näst intill obefintligt tätskickt (tjära under bruket första halvemeter). Vissa har renoverat sina badrum med nytt kakel, men troligeninte nytt tätskickt.

Föteningen har 1,4 mrk liggandes, jag räknar med att vi tar 1 mkr av dem och lånar upp 2 mkr till för 30 standard badrum på ca 2-3 m2. (3 mkr verkar vara ett rimligt pris på detta jobbet efter lite pra med olika större firmor.)

Anledningen till att vi gör det på sommaren är att vi alla kommer att få gå på "extratoaletter" som jag antar ställs dit i bodar på gräsmattan. Inte så kul för pensionärerna att plumsa dit i snö eller höstrusk! :eek:

(Själv tror jag inte att lågkonjunkturen är över om ½ år... Stora företag säger upp och räntorna är lite skakiga. Köpkraften minskar och till våren börjar handlen känna av det. Då tvingas de till åtgärder. Till sommaren börjar leverantörer till handlen känna av det, IT börjar lågprioriteras vilket skapar fler arbetslösa och köpkraften minskar ytterligare. Lågkonjunkturen är i rullning. Det är min något pessimistiska syn, men ett ganska naturligt inslag i vår typ av ekonomi. Hoppas vi kan hålla kvar diskussionen på orginalämnet trots min lilla spådom här! ;) )
 
Med konjunkturen så menade jag inte den allmänna konjunkturen, utan mer byggsvängen. Om byggföretagen säger upp folk så brukar dom dessutom ta i ordentligt, dvs att dom jobben som finns finns det likt förbannat för lite byggare att anlita.

Så, nu kan vi gå vidare med ditt originalämne.:)
 
Väldigt retligt att en sådan har renovering inte går att göra ROT-avdrag på bara för att man lånar pengar tillsammans och renoverar samtidigt... Inte heller kan bostadsrättsföreningar dra av momsen. Inte ett företag, inte en privatperson... :(
 
*Ingen* kan dra av momsen för att förbättra bostäder, i och för sig.
 
Kan inte föreningen istället låna ut pengarna till bostadsrättsinnehavarna och låta hantverkarna fakturera dem och på så vis få nytt av ROT-avdraget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.