pefo skrev:
Cray byggde en gång i tiden en superdator var centralenhet kyldes genom att sänkas ned i flytande kväve. Gav som någon påpekade en ny dimension till uttrycket flyttalsberäkningar...
Ah, den klassiska gamla Cray-2:an! (Se exv. http://archive.computerhistory.org/resources/text/Cray/Cray.Cray2.1985.102646185.pdf från sidan 12 och framåt). Fast det var inte flytande kväve, utan flourinert eller något liknande (isolerande CF). Några highlights; flödeshastighet 2.5 cm/s över korten, total kapacitet 760 l, om något kort behövde bytas så pumpas vätskans snabbt (!) och enkelt (!) över till en extra reservoar så att man kan ta bort den genomskinliga frontpanelen. Vätskan kyldes sedan med vatten, via värmeväxlare.

Några andra siffor: 1024MB primärminne (vilket var mer än alla andra Cray som levererats till dato), samt peak 1.9 Gflops. Jmf. Intel Core 2 Duo E6700 (12.53 gigaflops). Så det som kostade miljoner dollar 1985, ryms i en ordinär PC idag och väl det.

Men tillbaka till frågan. Jag tror personligen att det är svårt att få någon ekonomi i det här, även om det kan vara kul. ;-) När vi hade riktiga datorer, dvs som krävde 3-fas-matning och vattenkylning så var det en annan sak, men hemma nu så skulle jag säga ställ datorn där du kan ha någon nytta av värmen, men att börja köpa rör och andra grejjor för att kunna dra någon nytta av den någon annanstans, tror jag inte går att räkna hem.
 
Ah, kväve blir nog lite kallt när jag tänker efter! Men det var ju nästan 25 år sedan så minnet slinter väl ibland! ;) Men idén att sänka hela kretskortet i vätska är rätt kaxig!
 
Du kan titta på tex www.tomshardware.com så ska du få se vad man kan ha olja till för utom fritösen
 
pefo skrev:
Det där låter lite som beskrivningen av konstruktionen på en fransktillverkad bil! :D Nä, dra en spiral med kallvatten genom tanken så att man förvärmer tappvarmvattnet! Varmvatten gör man ju av med året om! Och efter några timmars spelande med något häftigt datorspel s¨behöver man nog en dusch! ;)

Cray byggde en gång i tiden en superdator var centralenhet kyldes genom att sänkas ned i flytande kväve. Gav som någon påpekade en ny dimension till uttrycket flyttalsberäkningar...
Fransktillverkad bil. jag tar det som en komplimang brukar vara mycket innovationer i dom. :D

Nackdelen med att värma tappvarmvattnet är ju att man inte får flöde i den kretsen speciellt många minuter på ett dygn, dålig kyleffekt. Spiralen såg jag framför mig i min lösning också.

Oavsett handlar det om en massa rördragning och är nog svårt att få ekonomi i den installationen. Men det vore kul. :)
 
mats_o skrev:
Du kan titta på tex www.tomshardware.com så ska du få se vad man kan ha olja till för utom fritösen
Jo, den har jag sett. Lite för mycket slabb i mitt tycke! :)
 
Mellanbarn skrev:
Finns ju andra som tänker lite större

[länk]
En aning större. Reagerar lite på en sak bara. Det är verkligen ingen som tänker på oss administratörer. Serverpark full med godis, men administratören får sitta på ett hårt och kallt golv.
EkmandatorB_34100a.jpg
 
Hejsan,

Det enklaste vore väl att skaffa en värmeväxlare och bara cirkulera vatten från varmvattenberedaren eller någon tank i ena slingan och kylvattnet till datorn i det andra.

Som denna tex.

http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=plattvvx
 
he, när ni endå pratar om servrar och datorer...

en fråga till er som har koll, kan man ha en webbsida på en nätverksansluten hårddisk ?

jag tänkte lägga en hel hög med bilder ( ca 40 GB ) på en nätverksansluten hårddisk och ha den ansluten med VPN hem till mig ( hårddisken kommer ej att stå hemma hos mig )

Tänkte om man hade en server för hemsidan, sen är hårddsiken ansluten med vpn över internet till servern ?

så om servern blir stulen eller lägger av så är bilderna räddade.

Servern funderar jag på att vattenkyla med vatten, ca 5 liter / minut.
 
Redigerat:
Hur mycket trafik talar vi om? Är det en hårt belastad hemsida eller ett litet hobbyprojekt? En simpel webbserver med 40 GB bygger du ju lätt av en gammal laptop så har du ju batteribackup på köpet. (Ubuntu LAMP använde jag för detta)
Denna kan du ju gömma på ett nästintill oåtkomligt ställe om du vill det, då du inte behöver programmera sidan via den datorn.
Visst, det kommer ju alltid diskussioner om vad man vill skydda sig emot, och vill man klara både stöld, brand, översvämmning osv är det ju överlägset med en off-site backup, men ofta klarar man sig bra med att ha den svåråtkomligt och jag tror det ska mycket till innan en inbrottstjuv börjar krypa runt längst in i dina förråd eller vindsutrymmen. Det är som med allt annat, smakar det så kostar det.
I ditt fall skulle jag dock försöka ha bilderna direkt vid servern, och inte hämta dem via vpn för att sedan skicka ut det till nätet. Såvida du inte har en riktigt bra anslutning i båda ändarna kommer detta att sega ner rejält. Bättre att ha själva backuppen off-site.
 
Bjurran skrev:
Hur mycket trafik talar vi om? Är det en hårt belastad hemsida eller ett litet hobbyprojekt? En simpel webbserver med 40 GB bygger du ju lätt av en gammal laptop så har du ju batteribackup på köpet. (Ubuntu LAMP använde jag för detta)
Denna kan du ju gömma på ett nästintill oåtkomligt ställe om du vill det, då du inte behöver programmera sidan via den datorn.
Visst, det kommer ju alltid diskussioner om vad man vill skydda sig emot, och vill man klara både stöld, brand, översvämmning osv är det ju överlägset med en off-site backup, men ofta klarar man sig bra med att ha den svåråtkomligt och jag tror det ska mycket till innan en inbrottstjuv börjar krypa runt längst in i dina förråd eller vindsutrymmen. Det är som med allt annat, smakar det så kostar det.
I ditt fall skulle jag dock försöka ha bilderna direkt vid servern, och inte hämta dem via vpn för att sedan skicka ut det till nätet. Såvida du inte har en riktigt bra anslutning i båda ändarna kommer detta att sega ner rejält. Bättre att ha själva backuppen off-site.

Hårddisken är tänkt att stå rejält skyddad i en datorhall, men kom på att servern kan ju lika gärna stå bredvid... så får man ha backupen någon annanstans...

tycker att 40 GB är ganska lite, så jag skulle vilja ha en server med minst 1000 GB och backup på det dubbla, arkivet växer med ca 1-2 GB per månad.


hur mycket trafik vi talar om vet jag inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.